AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
829

E36 med 17" fälgar.

Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Har ni som har 17" fälgar med bmw's rekomendationer på däckstorlek problem med att bilen spårar eller att styrningen blir lite glapp i känslan?

Har 225/55/16 på min bil och tycker den spårar ganska mycket plus att det känns lite, kanske inte glapp men inte lika distinkt som med mina lite smalare vinterhjul på 15". Har kollat alla leder och rörliga delar i framvagnen men inget är glapp. Så hur är era bilar med 17"?

Har nämligen tänkt att byta till 17" med original dimension.

//Adde
Vad har du för bredd på fälgen? 225or kräver åtminstonde 7.5" bred fälg gärna 8" enligt min smak annars blir det ballonger på sidorna och däcket rör sig i sidled och det känns som bilen flyter.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Har för mig att det är 7.5" bred. Men spårkänsligheten kan ju även ha med däcktypen att göra. Vissa mönster spårar mer än andra.

Vad är BMW's rekomenderade dimensioner på 17"?
Det bör stå i din instruktionsbok.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns lite orginalmonterade varianter:Länk
Det kan ju även bero på silentblocken eller bussningar i bakvagnen. En felaktig hjulinställning ger sig till känna med lågprofil, men märks kanske inte med högre smalare vinterdäck.

AE
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tror att däcken är största boven när bilen blir spårig. När mina bilar blir spåriga, har jag bytt däck, och bilen går som på räls. Ofta är det nåt däck som är snedslitet, så har det i allafall varit för mig.

BMW CS #5206
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Fredrik M: Vet att det står i min instruktionsbok, står även i dörren med lappen för däcktrycken. Men orkade inte gå ut och titta just då ;)

Men ni som kör med orginaldimension 17", det funkar bra för er eller?

//Adde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.