AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.774

Alpina B3-funderingar

Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag har just sålt min e24 till förmån för en bruksentusiast bil och har fastnat lite grann för den här. Länk
Det som gör att jag känner mig osäker är automatlådan. Håller den och om inte finns det reservdelar? Finns det fler specifika Alpinadetaljer som kan ställa till det?
Tacksam för synpunkter då jag vill kunna ta ställning ganska snart.

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det verkar vara nåt skumt med den där.... den har stått på blocket över ett år snart. den låg ute då jag köpte min med. men allt verkar ju vettigt. nylackad, motorrenoverad. bra pris! snackat lite med ägaren och sa att han haft många oseriösa spekulanter..det verkar vara nåt som gör att folk vänder när de tittat på bilen. men varför inte titta på den om du har möjligtvis? sen vore det ju intressant om du ville posta dina synpunkter oavsett om du köper den eller inte.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
vet inte om du oxå lagt märke till det..gjorde det nu faktiskt. den trä "raden" vid förardörren finns inte. ska sitta en motsvarande som på passagerarsidan vilket man kan se på en av bilderna. fast klart går ju köpa en ny o klämma dit för inte allt för hutlöst pris antar jag.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag har pratat med killen, kändes väldigt vettig. Han nämnde listen själv och sänkte priset med vad den kostar, 2-3000:-. Jag vet inte om det är switchtronic lådan som skrämmer folk. Finns det nån orsak till det?

mvh Magnus Melkersson
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
den lär knappast skrämma nån. mycket gedigen konstruktion och de flesta alpinorna där ute har switchtronic lådan.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Kan klart rekommendera modellen och lådan,bör vara dags att kolla oljan i lådan om den aldrig är bytt innan.Min drar 0,81 blandad körning,omkörningar och påfarter till motorväg är riktigt roligt,ingen racer direkt men äkta körglädje med ett chassi som tillåter det mesta om man vill.
Mvh Dic.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Ok, så man kan känna sig ganska lugn angående lådan. Nånting annat jag bör tänka på när jag ska titta på den?

mvh Magnus Melkersson
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Nja,faktum är att jag har lite tråkigt för allt fungerar hela tiden,hade lite problem med framvagnen ett tag
(Glappkänsla i ratten och slitna framdäck på insidan).Bytte övre spindlar och kränghämmarstag och gjorde en fyrhjulsinställning och går som på räls sen dess.Toppkåpspackning har bytts (var aldrig bytt på min),den var helt slut och det låg lite olja i stiftbrunnar.Tror att jag lagt ut max:2000 i delar och skrattar varje gång när jag kör ur garaget, vinterns projekt sträcker sig till att putsa lack och byta kylarvätska,kanske termostaten bara för att det jag vill göra det.Såklart,hittar jag ett par HKR till så kanske det blir sånt oxå.
Mvh Dic.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Ok. B3:an låter bara intressantare och intressantare.

mvh Magnus Melkersson
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
har inte alpinorna sina ränder i stolarna? trodde alla hade de...men var det tillval asså. för lustigt att nån beställt de vanliga skinnet annars.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Aquilla: Det är ganska vanligt med mer eller mindre standard BMW sportinredningar i Alpinor.

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
själv är man stolt ägare av ränderna i inredningen samt all utrustning som fanns att tillgå förutom farthållare, tacklucka, och skinntak.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag ringde just och tackade nej till B3:an. Jag har legat sömnlös och funderat men det får bli en nyare e39 istället. Jag får sikta in mig på en M635 som entusiastbil längre fram. Det är ju trots allt den optimala bilen för mig. Mina tidigare e24:or var bara uppvärmning:)

mvh Magnus Melkersson
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
varför tackade du nej först o främst? har du tittat på den? är det nåt som verkar oklart med bilen?
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Bilen verkar vara kanon, jag har dock inte tittat på den. Det är andra omständigheter som styr mitt beslut. Ska jag ha en bruksbil så vill jag ha en riktigt bra och ska jag ha en entusiastbil så är det en e24/M635 som gäller och i nuläget så är det bruksbilen som är viktigast.

mvh Magnus Melkersson
54
34
545Liebig
BMW M330D Touring -01
BMW Z3ASC Coupé -99
Jag tyckte denna bil lät grymt intressant, så jag drog och kikade på den. Hittade inga större fel förutom att trälisten på högra dörren saknades samt en spricka i framrutan.

Det slutade med att jag helt enkelt inte kunde låta bli att köpa den, maskinellt går den som en dröm, den växlar precis som den ska med Switchtronicen och jag upplever inga som helst missljud eller problem.

Nu två veckor senare har jag bytt vindrutan och haft in bilen på en lackbehandling - bytt alla lyktor, oljor och gjort en riktigt invändig recond samt beställt en ny trälist.

Tycker bilen går riktigt bra trotts sitt "låga hästantal", har haft en hel del andra roliga BMW bilar såom en 545liebig med lastbilssnurra och en M3 3.0 - jag känner absolut ingen märkbar skillnad på hur Alpinan går jämnfört med vad M3:an jag hade gick - förutom att Alpinan har en UNDERBAR väghållning.

Så nu håller bilen en grymt fin finnish samt att den går som en klocka, äntligen är jag medlem i Alpinafamiljen =). (Nr 165/300).

Någon som vet hur många Alpina B3 3.0 Coupé det finns i Sverige?

Nicke
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Grattis och välkommen till B3 känslan,vet precis vad du menar ang väghållningen,kurvig landsväg med Switchtronic är svårslaget.
Mvh Dic.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
var motorn renoverad? vad hade de gjort då? några kvitton på det?

grattis iaf! bra pris var det också! underbar bil ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.