AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.028

Uppgradering av E36 med M52 motor

Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Hej!

Har sökt massor på detta men inte hittat någon bra tråd.

Tanken var att eventuellt byta till M50 insug, M3 grenrör och sedan ett rostfritt system med fullflödeskatalysatorer.

M50 insuget är inte 100% bolt on utan vissa modifikationer måste göras.
så vilka är dessa?

Sen det där med M3 grenröret. Vet inte om det är den bästa lösningen, men det funkar ju bra på M3:an så varför inte på detta. Kanske funkar bättre med ett annat extraktorgrenrör men som sagt jag har inte någon aning.
Är det någon som har testat denna kombo?

Sen VART kan man köpa ett komplett rostfritt avgassystem med kat och allt?
Såg att ferrita hade system från kat och bakåt, men slutrören såg ju inte direkt bra ut. Gillar inte dom slutrören med rullad kant, vill att det ska vara så likt original som möjligt.
Så tips om flera som tillverkar kompletta rostfria system till min bil.

Sen är det där med mappning eller inte. Vissa säger. Ååhh man måste mappa annars går bilen skiiit och en del säger precis tvärt om.

Vill ha lite feedback från er som har mappat som kan säga om det blev någon skillnad före och efter. Skulle även vara kul med dynamometerdiagram från före och efter. Någon som har??

Det var väl typ allt.

Väldigt tacksam för svar

//Adde

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Här är en länk där en kille bytt till 325-insug. Tror han beskriver ganska bra. Länk

Eisenmann gör också avgassystem, du kanske gillar dem bättre, många här kör med det tror jag. Sök lite så hittar du nog en del läsning.

Jag har inte hört nåt om att en mappning (korrekt utförd, självklart) skulle försämra en trimmad bils prestanda, utan bara förbättra.
Jag tror att en mappning är att rekommendera.

Mvh Johan
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Ok, där fick man ju lite tips om monteringen av 325insuget.

Men jag menade inte att blien skulle gå dåligt av en mappning utan om det gör någon skillnad.

Någon som har bytt till 325insug och mappat? Skillnad före och efter?

Sen någon som monterat komplett M3 system inklusive extraktor tillsammans med 325insug, eller extraktor och sportsystem med fullflödeskat?
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
lyfter
Jag hade 325 insug och m3 extraktor tillsammans med sportsystem + racekattar på min 328.

Extraktorn passar rakt av så när som på att jag fick slipa av lite på flänsen längst fram på växellådan mot motorn. annars tog det i.

Körde omappat. och kan säga att extraktorn märkte jag absolut ingen effekt av. Och sportsystemet gav ju förstås ett härligt motorljud. Lagom dovt utan att bli för högt även vid fullgas acc.

Insuget däremot gjorde en gudomlig skillnad på motorn.

Monterade ju då kompressor på min bil utöver detta för att få lite extra fart, men den gick fint även innan.
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Tack för det Extremespeedy!

Är lite sugen på att skruva lite. Synd bara att garaget är totalt fyllt med annan skit. :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.