AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
953

Bytte kamrem -> hög tomgång

Bytte kamrem+rulle i måndags på verkstad. Efter detta är tomgången högre än normalt (1100 rpm varm, 2000rpm kall). Vad kan ha hänt??
välkommen till klubben... har haft hög tomg¨ng i tre år nu :)
Kolla så att alla luftslangar sitter som de ska,specielt den vid kallstartsinsprutningen...läcker det där så blir de hög tomgång,i annat fall e den kylvattenstyrda tillsatsluftsliden som ej funkar som den skall...Ja hade samma "problem" med min bil precis när ja köpte den men de va en baggis o fixa...Lycka till

Dawwe: så det har ingenting med tändinställning eller så att göra? Bilen gick bra innan bytet.
Förresten, hur "fixade" du din bil? Vad var felet?
Mi
123
Midas
330i -05
det är inte så att du nollat drevet till fördelaren dåligt så att den ändrat tändläge typ mer högtänd...
kanske inte har nåt med saken att göra huvudtaget bara en fundering...

//Micke
Jo de e klart att om tändningen e fel så kan du få samma symptom,om ja minns rätt så bli tomgången högre om tändningen e för mycket avancerad.Använd tändlampa så blir det rätt.På min bil var det 3000varv man skulle ställa in den vid,alla vakuumslangar bortdragna samt pluggade givetvis.På min bil var de dels tillsatsluftsliden som ej stängde som den skulle samt att den tog tjuvluft från en "halvsprucken" slang...

Ska tebaks till verkstan idag igen, så de får kolla om de gjort nåt fel. Hör av mig med resultatet. Tack för alla svar så länge! Fortsätt gärna...
Tjen Bobby,

har du fått nån fason på bilen än? skulel va kul o veta.

jag börjar misstänka att mina vaccumslangar sitter fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.