AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
896

Justering av InsprPum TDS. Delvis förbryllande resultat.

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Fick min pump ompackad och uppställld med resultatet att tomgången hamnade på 1300 varv och missade ibland på någon cylinder.

Har efter tipps härifrån vågat mig på att justera styrdonet (med motorn igång och endast med lätt åtdragna skruvar) framåt för att minska bränslemängd och varvtal. Tog det i etapper och den missade mindre för varje gång mängden bränsle justerats ned?!

De första justeringarna fick tomgången att minska men efter att ha kommit ner till ca 650-700 varv så behåller/kompenserar den varvtalet själv tycks det som? Provar just nu min tredje inställning på detta varvtal med en klar tendens till att motorn nästan lägger av efter uppvarvning och är känslig för att generatorn börjar belasta.

Varför vill jag då gå så långt ner? Jo för att körbarheten blivit bättre. Kan nu motorbromsa ner till under 50 på femman utan att den försöker att gasa själv och börjar rycka i den slitna drivlinan. Även ryckningar på delbelastning har näst intill försvunnit, här menar jag 70 på femman och plan mark. Givetvis har bilen blivit klenare och som sagt känslig för generatorbelastning. Kommer därför att justera upp den igen och där det svåra blir att justera utan att höra någon förändring av varvtalen. Planen är att endast justera upp bränslemängden tills den med nöd och näppe blir stadig på tomgång efter uppvarvning och/eller generatorbelastning. Alltihop går ju på tio minuter så det är spännande försök utan större ansträngning.

Det jag upplevt motsäger det mesta jag trott om förbränningsmotorer. Slitna förgasare och insprutningssystem brukar ju inte funka bättre med mindre soppa om man så säger. Skall kolla spridarna till veckan som troligen (nästan hoppas) påvisar stort slitage. Men att få fräscha spridare låter ju mer som en lösning på att kunna ha snålt ställd pump och inte tvärtom.

Ställverket då, det är väl det som gör att dessa svajjar på tomgång? Kan säja att för 20 000 mil sedan när jag själv bytte packningen där och hade turen att den överhuvudtaget startade så skrev jag här på forumet att den gick stadigt igen på tomgång. Detta tyckte jag var konstigt eftersom det endast, som det hette, kunde fixas med nytt ställverk.
Nu förstår jag det hela lite bättre tror jag. Det verkar nämligen som man kan höja bränslemängden något utan att tomgången hänger med upp, men att motorn blir starkare och därmed betydligt stadigare på tomgång. Kanske värt att prova innan ställverket byts.

Obs. Inget nytt för de flesta, men knacka försiktigt på styrdonet. Det handlar ju nästan om hokuspokus eller en hundradel om man så vill.

Fått mycket hjälp här så jag hoppas jag bidrar med något till någon.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Kan ej redigera i mitt eget inlägg så jag lägger till lite här.

Om man justerar bränslemängden tills att varvtalet går upp med 50-100 varv från det ursprungliga så har man nog berikat bränslemängden rätt mycket. Denna bedömning gör jag av sot i röken, bränsleförbrukningen och framförallt kraften i motorn.

Tror därför att en rimlig berikning av bränsleblandningen ligger inom spannet av oförändrat varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.