|
|
|
|---|---|
|
Har ställt av min Z4 för vintern och köpt en helt ny Citroen C1 (typ samma som Toyota Aygo och Peugeot 107) med dubbade Conti Winter Contact. Jäkligt trevlig bil måste jag säga! Hade väl inte galet uppskruvade förväntningar på prestanda och väghållning, men bilen beter sig vettigt och stabilt trots småländsk snöstorm och hala vägar. Ligger bra i farter upp till 120-130 och varvar och låter inte mer än Z4:an i dessa farter. Växellådan är väl inte ett under av pecision, men bilen känns (kanske på grund av sin storlek?) tämligen pigg och rymmer två vuxna i framsäter och två kretiner med bagage i baksätet. Skatten liger på ca 600:- per år och försäkringen lite drygt det dubbla... (750:- i prova på försäkring första halvåret). Soppa går åt lite drygt 0,4l/mil. Någon som vill köpa en Z4 till ett bra pris? ;) | |
|
...dessutom klassas den som miljöbil av Vägverket med allt vad det innebär! /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
C1 är säkert en riktigt fin bil, men jag hade hellre vinterkört Z4:an med hardtop och satt en kompressor på den istället, men men :) Vad menar du med bra pris ;) //Bjerser BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Min syster hyr ut Toyota Aygo, kunderna kommer tillbaka och säger det är något fel på bilen, den låter så, syrran svarar, den ska låta så, det är inget fel, det är normalt för modellen=) och du tycker den är lika isolerad som Z4, det skrämmer mig att C1/107/Aygo skulle låta lika mycket som Z4 då är Z4 riktigt bullrig, trist, jag har kört Aygo och håller med den känns pigg och trevlig men mycket är nog bristen på isolering en bil för dom som inte har några krav utan bara vill förflytta sig, inget fel i det, men mitt tips är att om du vill ersätta Z4: an med en praktisk småbil, kika på nåt lite större/dyrare typ Citroën C3, VW Polo, Fiat 500, Toyota Yaris du kommer häpna vad tysta dom är och vägra köra både C1 och Z4 därefter=) är Z4 märkbart tystare med hardtop? Jag trodde Z4: an var märkbart tystare/bekvämare än Z3, är den inte det? Z3 har jag kört med endast nercabbad och då låter det i alla bilar så jag har ingen egen uppfattning. Mvh Stephan |
|
|
Känner att jag måste ta min lilla C1:a i försvar! :) Den bullrar nog ungefär som Z4 utan hardtop, men då har ju C1:an splirrans nya dubbade vinterhjul som väl inte direkt smeker asfalten... Inget jag störs påtagligt av och den spårar lite mindre än en Z4 med orginal runflatdäck. Har faktiskt haft en Citroen C3 i familjen tidigare (som krockades tämligen brutalt, helt utan personskador och löstes in mot en viss C1:a...) och komfortskillnaden är enligt mig inte särskilt stor. Ingen av bilarna förmedlar väl direkt pansarvagnskänsla, men C3:an verkar ju rätt krocksäker IRL! Har tyvärr aldrig kört Z4 m hardtop. Vill inte köra den på vintern, så det har aldrig känts aktuellt att köpa en sådan! Bjerser: Skicka ett mail med ett bud om du är intresserad! |
|
|
Linni; Ok du har uteslutit både Z4 och C1/Aygo/107 för mig. Det viktigt är inte känslan av säkerhet utan den faktiska, polaren hade en Chevy Blazer av generationen 73-91 den kändes/såg säker ut men är långt i från säker i verkligheten rent ut sagt farlig, medan Renault Modus ser osäker ut men är väldigt säker. Stephan |
|
| Stephan: På vilka grunder? | |
Scheckheft |
Hej Min sambo och jag provkörde en C1 idag. Våra intryck kan sammanfattas så här: + lättkörd + förvånansvärd pigg motor + luftig kupé, mycket pga den goda takhöjden fram + designen tilltalade oss båda + bra värme - bullrig - takhöjden baksätet - ok benutrymme bak om föraren är under 1,70, annars blir det trångt Om man räkna på den ekonomiska biten är C1:an ett mycket intressant alternativ som 2:a bil. Jag gillar designen både exteriört och interiört. Visst är inrednigen av billig plast men reglagen är tydliga och lätthanterliga. Stolarna är enkla och möjligen för mjukt stoppade. Påminner lite om 2CV :) Och köper man till takbox, lucka till handskfacket, stänkskydd och spoiler så har man en fullutrustad C1 ;) Mvh Scheckheft |
|
Beggad 316g 98-00 från tyskland säger jag bara. Ännu lägre utsläpp och äkta BMW-känsla:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.