|
|
|
|---|---|
|
Har läst i en del inlägg som påminner om mitt problem men frågar ändån. Har en 520i -88 som alltid har haft tempen i mitten och kupévärme som den ska. Men idag när jag körde blev motorn varm, mellan det första sträcket och det röda + att värmen i bilen var obefintlig. Sen rätt vad det var gick tempen ner till det normala och värmen kom igång. Det skiftades så flera gånger om ändan tills jag kom hem. Läste lite i forumet och kollade sen att fläkten gick, vilket den gjorde och vattnet. Bilen hade stått av 30 min och vattnet stod kanske 5 cm över botten. Fyllde på tills en bit under Cold och startade. Då steg vattnet snabbt och bubblade riktigt till och svämmade över på gaspådrag. Stod på tomgång någon minut för att få ut eventuell luft, men stannade motorn när värmen steg. Då sjunker vattnet slörplande fort igen och lägger sej på låg nivå. Vattnet verkar ju cirkulera så pumpen är det väll inte. Thermostaten förklarar ej vattennivån. Har jag sprucken topp eller packning och vad kostar det då att åtgärda om jag gör det själv eller på verkstad? Annars går motorn som den ska. Väldigt taskig situation nu när man ska sälja den och ej vill lägga ut pengar, så alla svar är tacksamma | |
|
Pulserande värme och temperaturnål tyder på luft i systemet. För att lättare kunna lufta sitter en luftskruv på termostathuset. Lätta på den tills det kommer vatten, kör motorn ett tag och upprepa luftningen flera gånger. Pos 10: Länk Fyll kylvätska till rätt nivå och prova. Kolla så att du inte har vatten i oljan som då blir ljusbrun och gräddig. AE |
|
| Nu i morse när bilen var kall fyllde jag på 3-5dl upp till cold. Skruven på themostathuset drog jag givetvis av, men tur i oturen så rörde den inte ens på sej så där e tätt. Oljan ser ut som den ska. Luftade på kylaren flera gånger och har nu fått den att ej gå över mittensträcket när man kör, ligger faktiskt lite under. Värmen funkar ej på tomgång, men funkar över 1500 rpm. Ska kolla ieftermiddag ifall vattnet ligger kvar på samma nivå som sist, hoppas hoppas. Varför vill värmen ej komma igång föränn över 1500 rpm, är det fortfarande luft i systemet eller lite vatten? | |
|
Det kan vara luft kvar. Luftblåsor brukar stanna i termostathuset därför sitter skruven där som du drog av. Har du tur så kommer luften ut via kylaren. Håll koll på tempen och lufta då och då. Annars får du byta termostathus till ett med fungerande luftning. Det kan vara så att värmeelementet börjar bli tätt om kylvätskan inte är bytt på länge eller så. Det finns särskilda medel att hälla i som rensar systemet. AE |
|
|
Vattnet har sjunk undan igen, men misstänker att kylarn läcker så jag har hällt i kylartätning (nä det är egentligen inte bra, men har varken tid eller nått ställe att fixa det på) och får se imorgon om det hjälper. Annars funkar nu värmen som den ska och tempen ligger klockan 12:00. Förhoppningsvis är det kylaren som är den ende boven i dramat, men man vet ju aldrig. Ifall att det är toppen eller dess packning, märks inte det då på acc, tomgång? |
|
|
Om det var luft kvar är det helt normalt att vattennivån sjunker eftersom vattnet tar luftens plats när den kommer upp till ytan. Har du sett några läckor? AE |
|
| Misstänker läcka på kylarens vänstra sida. Det är ju där det droppar när man fyller på och avluftar, men det kom mycket mer än om det varit från påfyllnad eller luftning. | |
|
Kan vara expansionskärlet som läcker (kan vara reparerbart), sitter på vä sida på kylaren. Torka av och kolla var det läcker. Viktigt är att lufta både på termostathus och på kylaren, vä sida överkant. Symtomen att värmen uteblir på tomgång tyder på för lite kylvatten. FAF |
|
| Det var nån läcka i expansionskärlet eller i kylaren, men det fixade kylartätningen. Nu ligger nivån stabil så jag får tacka för all hjälp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.