AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.437

Optimal vintertvätt för fin lack?

Sida 2 av 2
Har någr åsikter.
Prickbort är väldigt starkt, och plockar garanterat det vax man lagt, samt att det torkar ut plast och gummi onödigt mkt.
Man lägger normalt asfaltslösaren innan, då ex prickbort får sämmre effekt på våt yta.
Jag brukar börja med asfaltslösare som får verka, sen en alkalie direkt på det, rengöra fälgarna under tiden avf får verka.
Och sen spola av.

För det andra, hur man spolar en bil är inte jättenoga, då det inte blir skitrinningar på klarlack, som det vart på gamla tiders solida utan klarlack.
Men nerifrån och upp är väl psykiskt bäst då man kan börja med fälgar o hjulhus:)
Men att säga att det skall vara på ett visst sätt är onödigt, börjar man nerifrån finns ju risken att skiten från de övre regionerna trillar ner på dem nedre så att säga..

Samma sak om svampandet.

Jag börjar uppifrån, då sannorlikheten att det finns skitrester, grus, flygrost o annat som kan följa med i svampen är mindre där. Sen syns ev repor mer på huven än under list så att säga..

Sen torkar jag alltid bilen med våffelduk(torr), och om jag vaxar(har lackskydd) tar jag en microfiberduk och stryker vanligt vax, ex platinum/superblank så tunnt att jag ej behöver eftertorka.

MVH/
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Har tagit åt mig lite av era tips.

1. att tvätta insteget på framdörrarna kommer jag lägga in emellanåt.
2. prickbort först på torrt underlag, kanske inte vid varje tvätt.
3. Att inte göra stor tvätt varje gång utan spola av en gång i veckan och göra stortvätt med lite längre mellanrum.

Sen rörande avtorkning så pratar ni om wåffelduk. Jag har använt polerduk av olika kvalité. Är det samma sak? Letar också efter någon typ av duk som är lite billigare än makpolerdukar á 59kr 20 ark... Ingen som vet något bra ställe att handla dukar eller wåffel eller vad man nu ska ha?

/Hampus
Länk
Våffelduk/waffle weave är en microfiber duk som är gjord för att suga vatten, det jag använder från www.pingens.se är det bästa jag testat.
Fördelarna jag ser mot sämskskinn är dels att det har bätter uppsugningsförmåga, och att man kan hiva det i tvättmaskin när det är lortigt, det har ett våffelmönster som kan fånga upp ev kvarbliven smuts så den inte repar, jämfört med ett slätt sämskskinn.
Plus att det funkar grymt bra o dammtorka och ta bort fläckar inne i bilen.

MVH/
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
NicklasO:

Kan man använda wåffelduken för att gnida in wet-it-wax och fortfarande få en torr, blank och nygnussad yta?

/Hampus
Länk
Jorå det funkar fint att använda till wax-it-wet :)

Jag har tankar på att införskaffa en foam-gun, tips på en bra?

Det har jagb faktiskt ingen aning om hampus, har aldrig provat.
Men det känns inte som någon vidare bra ide, då kanske "vaxet" hellre fastnar i trasan än att det läggs på bilen, pga trasans enorma kapilärkraft..

MVH/
Vad är prickbort och hur funkar det?
Är det verkligen nödvändigt?
Det är en asfaltslösare, petroliumbaserad, dvs uppbyggd av samma saker som arfalt, och kan därför lösa det.
Du använder det till att ta bort de svarta prickarna som blir på bilens nedre del och bakstam.

Dock föredrar jag andra produkter, då prickbort är onödigt starkt för andra delarsom plast, gummi, och ev vax eller lackskydd.

MVH/

Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
prickbort är supereffektivt för att ta bort vägskit. Prova att använda det på listen längst ner längs bilen och nedan för sidoblinkers där sätter sig smutsen riktigt ordentligt ibland. Prickbort 124 tror jag det heter hittar du på alla mackar i princip. När du har testat så inser du hur effektivt det är. Men allt ditt vax och evenuellt dyrbart lackskydd far riktigt illa av det.

/Hampus
Länk
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
wouppsi, råkade visst repetera nickes svar... får skylla på att klockan är mycket.

/Hampus
Länk
aa
13
aante131
318TDS -95
Att tvätta en bil är enkelt ca 30min tar det
Börja med Kallavfettning under rutorna (föredrar hög aromatisk kallavfettning pga att det går fortare och funkar bättre på blöt bil) låt verka någon minut. På med alkalisk avfettning ( använder alkalisk men starkare för insekter) låt verka någon minut. under tiden kan man sätta på oxalsyra på fälgarna fär att ta bort bromsdammet ( oftast inbrännt och gulaktigt).
Spola av med högtryck ordentligt.
Svampa inte bilen om det är smuts kvar på bilen för det är avfettningen som ska ta bort smutsen och inte svampen!
torka bilen klart
Använder mig av (grunden för biltvätt):
Tar Off (Kemek)
Alfanol HD Grön ( A clean Partner)
Toxal (Thord Ohlsson)
Tvättar ibland 14 bilar/dag

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.