|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mitt mål med tvättarna: Behålla lacken fin (långsiktigt) och undvika rost. Tvättar bilen under vintern ca 15 dagar emellan och gör en ganska noggran tvätt. Tycker det är drygt att tvätta ofta då bilen fryser lätt. Har coupe utan garage. Tidsåtgång ca 1½ timme i GDS hall. 1. Lägger på miljöavfettning i ca 5-10 min, ganska riktligt, under fönster list runt om. 2. Spolar bort miljöavfettning med högtryck och lägger på prickbort ca 5 min. inte fullt ända upp till fönster list, sprutar vid skärmar noga samt lite under nedersta listen. 3. spolar bort prickbort med högtryck och svampar med varmvatten och schampoo, börjar med tak och arbetar mig nedåt, tar nedersta listen sist med risk för repor annars, brukar även svampa lätt under nedersta listen. spolar med högtryck sist. 4. Angående fälgarna så får dom ofta avfettning under punkt 1 men där ligger avfettningen inte på så länge då risk för intorkad smuts är hög. Svampar fälgarna sist samt använder fälgborste, spolar rikligt med högtryck efteråt. 5. Använder torkraka (eller vad d nu heter) torkar bort hälften av vattnet. Detta för att slippa använda så många polerdukar vid wet-on-wax. 6. Lägger på hagmanss wet-on-wax, vilket ger enligt mina ögon väldigt hög glans. Gjorde detta i sommras och har fortsatt helt enkelt. Detta är ganska tidsödande men jag hoppas att det ger ett visst skydd, märker att vattenavriningen ökar avsevärt, kör det även på rutorna, dock ej fram. Kan nämna att bilen är kruttorr utvändigt efter wet-vaxningen. Så FRÅGAN blir då, är mitt sätt OK/bra eller bör jag tvätta oftare och lägga mindre tid vid varje tillfälle? (långsiktig vård av lack är mitt mål) Om jag ska tvätta oftare och lägga mindre tid, vilka moment ska jag använda då?(motivera gärna). /Hampus Länk | |
|
Låter i mina öron som ett bra sätt att hålla bilen fräsch med lagomt mycket arbete och tid. Wet-on-wax har jag ingen synpunkt på. Har själv Ditec och föredrar det. Slipper ett moment men har å andra sidan haft en tillfällig hög utgift för DITECen :-D Niklas Fransosen |
|
|
Låter ungefär som mig. Dock blir det 1 gång i veckan för mig. Jag skippar dock en hel del tid på själva torkningen. På vintern känns det helt enkelt inte lönt att få bort varenda vattendroppe (på sommarn är jag lite flitigare) Skulle dock vilja lägga till ett moment, kanske speciellt i och med att jag skaffat mig vit bil. Det är att det blir 5min varje gång att tvätta alla "halvt" invändiga ytor. Dvs öppna dörrar och baklucka för att svampa/blåsa av. Så tråkigt när man har ren bil, öppnar dörren och ser allt skit som sitter på b-stolpe och trösklar etc. Tvättade visserligen dessa förut också men inte lika ofta. |
|
| Jag var inne på Hagmans hemsida men jag hittade inte wet-on-wax där. Fungerar det som vanligt hårdvax d v s stryker man ut det, låter det torka och sen polerar man? Räcker det med 1,5 timme för alla dessa moment? | |
|
Wet-on-wax är som turtles Wax-it-wet historia. Enligt min mening så är det bättre att lägga några timmar på en ordentlig polering av bilen samt vaxning (t.ex Hagmans flytande hårdvax) innan vintern. Du får ett mkt bättre grundskydd som du sedan kan underhålla med din wet-on-wax spruta. I övrigt så låter det som om du sköter bilen efter bästa förmåga, ty OK GDS har blivit svindyrt så varje minut är dyrbar! Mvh/ Niclas |
|
|
Jag använder alltid wet-on-wax eller liknande "vattenvax", det går mycket snabbare att torka med sämsskinnet då, det blir inte lika bra som en riktig vaxning, men det blir bättre än ingen alls. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
|
Hampus_ Tolkar jag dig rätt; vaxar du alltså bilen var femtonde dag?...Det låter i överkant enl mig, torde slita på lacken onödigt mycket i längden. |
|
|
Sani: Han lägger enbart på vax, polerar inte. Jag har svårt att tro att ett snabbvax utan polermedel sliter på lacken |
|
|
Jörgen L: fullständigt namn: HAGMANS NANO EXPRESSVAX. Jag handlar den på mekonomen. (Länk Det blir ungefär samma moment som att du torkar bilen med sämskinn väldigt noga. 1. Använd raka och ta bort en del av vattnet på bilen om du vill spara trasor, annars strunta i rakan. 2. Börjar med att spraya ut på ganska stor yta, tex längs hela bilens sida (i tre nivåer, längst ner, mellan, och tak) 3. Gnuggar ut medlet med en polerduk 4. Tar en ny torr trasa och polera torrt. Tycker det blir riktigt hög glans! Ja 1½ timma går att klara det på (vinterfinish), men räkna med att du är svettig, att gnugga är jobbigt samtidigt som pauser inte är tillåtna i GDShall;). På sommaren kör jag ut bilen efter tvätten och lägger på wet vaxet och putsar nogrannare med längre tid som följd. GDS priser är ju hutlösa, men kan inte snåla på lackskötseln. Kan säkert spara tid om man avfettar med båda medlen samtidigt, men det kanske blir någon skum reaktion då, ingen som vet om miljöavfettning och prickbort kan köras samtidigt? Sani_: Och ja, vaxade bilen med för någon månad sedan HAGMANS NANO HÅRD VAX. På sommaren lägger jag på wet-it-wax efter varje tvätt som är var 7-9 dag. Men min huvudfråga är om det här sättet är bra? Eller bör man tvätta oftare för att inte salt och skit ska fräta sönder lacken. Är lackförsegling parallellt med att man spolar av bilen en gång i veckan och vanlig tvätt en gång i månaden bättre? /Hampus Länk |
|
|
länken fungerade inte. det slank in en ")" på slutet, fungerande länk nedan: Länk /Hampus Länk |
|
|
1. På med fälgmedel på fälgarna, låt verka ca 30s skölj sedan av. 2. På med avfettning på HELA bilen (givetvis inte lyktglas). Medans detta får verka ca 5min fyller jag på en hink med vatten+shampo och ytterliggare en hink med endast vatten för att skölja vantarna. 3. Spola av avfettningen mycket noggrant, nedifrån och upp. 4. Delar sedan in bilen i fyra delar: fram, bak, höger och vänster sida. Tvättar sedan varje del för sig, börjar uppifrån och ner. Sköljer vanten noggrant och använder rikligt med vatten. När vanten börjar visa tecken på smuts byter jag vante och fortsätter. Separat vante används till nedre delarna av bilen. När en del av bilen är tvättad spolas den noggrant av för att undvika rester av shampot på lacken. Vattnet i hinkarna byts ut och denna procedur upprepas tills hela bilen är ren. Sommartid kan det behövas extra ansträngning på fronten efter insekter, detta i form av insektsmedel. Tvätter också noggrant i alla springor mellan karossdelar där smuts gärna fastnar. 5. Under hela tvätten ser jag till att bilen inte torkar, mycket kalk i Uppsala. Så när hela bilen är ren torkar jag av den med en Water Waffle. 6. Efter att bilen är torkad känner jag efter om det finns behov av att använda en claybar för att ta bort sav och annat skräp som fastnat på lacken. Tar även ett varv runt bilen för att se efter om något ställe blivit missat eller är i behov av extra vård. 6. Nu är bilen ren och torr. Nu ska fälgarna tvättas grundligt. Fram med fälgmedel och borstar. Använder en rak borste och en böjd för att komma åt bakom ekrarna. Då fälgarna är vaxade med fälgvax sätter sig inte smutsen så hårt så det brukar inte vara några bekymmer att få fälgarna fläckfria. Däcksidorna tvättas med diskborste och shampo. Sköljer fälgarna och däcksidorna direkt efter avslutad tvätt för att unvida fläckar av fälgmedlet. Även vid fälgtvätt används två hinkar, en med shampo och en med rent vatten för sköljning. 7. Sköljer av fälgarna + närliggande områden för att undvika fälgmedel på lacken. Torkar sedan bil + fälgar med MF-duk. 8. Öppnar dörrarna och använder en stor svamp för att tvätta och en annan stor svamp för att skölja bort shampot. Torkar sedan torrt med MF-duk. 9. Nu är bilen ren och vaxning påbörjas. Jag vaxar för hand och vaxar hela bilen på en gång. Det får sedan stå tills vaxet börjar bli lite "dimmigt" då det torkas av med en MF-duk avsedd för detta. 10. Finliret påbörjas. Fram med polertrasor och autosol. Polerar avgasrören till spegelfinish (nåja...). Tar sedan en annan metallpolish för diverse krom och lister runt rutor och annat. Plastpolish appliceras på all svart plast samt gummi runt bilen (förvånandsvärt lite på en E90). Rutorna + speglar får sig en dush av Meguiars glasmedel (absolut det bästa jag prövat) och torkas av med MF-duk. (10,5). Någon gång i kvartalet får fälgarna en omgång med fälgvax. 11. Luta dig tillbaks, njut av en spegelblank bil och en värkande kropp... |
|
|
nagge=> Ett fel bara, man ska inte tvätta upp ifrån och ned. Det kommer resultera i att den skiten som du har tvingat ned från toppen av bilen har satt sig i skiten längre ned, det blir en "snöbollseffekt" och du får en ökad risk för repor i lacken. Annars var det en mycket grundlig beskrivning av ett bra bilvårdande :) Mvh/ Niclas |
|
|
Där ser man :) Anledningen till mitt agerande är att det är så skitigt längst ner, känns konstigt att gå från skitigt till renare men säger du det så :) Fast å andra sidan är det inte speciellt mycket skit kvar efter avfettning + spolning. Jag har bara fått lära mig att man ska avfetta nedifrån och upp för att skiten som rinner inte ska fastna i skiten nedanför. Men rinner inte smuts ner på det redan tvättade området om man tvättar nedifrån och upp? Tar gärna emot fler tips, vill ständigt förbättra min bilvård :) Använder förresten mest Meguiar och Autosmart-produkter, tycker dom funkar finemang. Men tar gärna emot tips på mirakelprodukter också ;) |
|
|
Här kommer en liten "lathund" med tips om handtvätt av bil: Länk Mvh J.Sandell |
|
|
Har läst den guiden förrut, den förespråkar ju att man ska tvätta uppifrån och ned? Hmm...mixade budskap... |
|
|
Nix, då får du läsa igen. Högtryckstvätten sker underifrån och uppåt i zic-zac! Avfettning spelar ingen större roll i vilken ordning den hamnar på bilen. Anledningen till att högtrycka bilen underifrån är att avfettning och högtryck jobbar tillsammans, börjar du ovanifrån sköljer du bort avfettningen utan tryck när det rinner längs sidorna. Det ger att klart sämre tvättresultat. Mvh J.Sandell |
|
|
Jag menar shamponeringen. |
|
|
Avfetta/spolar gör jag redan nedifrån och upp i sick-sack :) |
|
|
Ahaa..Ja den görs med fördel uppifrån och ner då det kan tenderar till att vara mer skit kvar nertill. /Jörgen |
|
|
Jo det är ju så jag tänkt, men nu sa Heden tvärt om. Inte svårt att bli förvirrad här inte :) |
|
|
Alla sätt är bra utan de dåliga så att säga... Jag kanske har fel på denna punkt, för är det någon som kan detta med att tvätta en bil ren på bästa sätt så är det Jörgen! Ska man vara riktigt pedantiskt kan man ha två eller tre olika hinkar med dit svampar; först tvätta under dörrlisterna med en svamp, en annan svamp till övriga karroseridelar och den sista svampen används till fälgarna. Då har man garderat sig så mycket det går tycker iaf. jag :) Men handen på hjärtat är det nog få människor som tvättar på detta maniska sättet varje gång?! Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.