|
|
|
|---|---|
|
Länk Några synpunkter? Är nämligen ute efter en 5-serie E39 för runt 100´. Hittar bara lik och övervärderade dito (känns det som). Har varit och tittat på 2 E39:or hittills som varit skapliga men ändå inte levt upp till mina krav. Den ena var jättefin så när som på den klassiska bakluckan. Frågan är om denna gått lite långt. Jag är medveten om att bilfirman har ett påslag men frågan är om det inte kan vara ett rätt bra köp ändå. | |
|
Det verkar ju åtminstone vara en ärlig oskruvad bil, Med ca 3300mil/år i snitt borde det finnas fler än det gör med den mätarställningen. Det finns ju massor av dieslar runt 7-8 år med runt 15000 mil. Patetiskt.. AE |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den är säkert prutbar 10" vid rent köp utan byte. Automatlåde service är att rekomendera omgående. Ser bra ut på bild. ///MVH Hasso Länk |
|
Hellre en nyare långmilare med god historik och väl utförd service, än en äldre lågmilare allt annat lika (eftersom utvecklingen går framåt och rosten med stigande ålder kopplar ett fastare grepp). Min nuvarande uppfyller inte ålderskriteriet då den är 9 år och gått 24500 mil men den går ändå strålande och har klarat sig bra rostmässigt. Mvh Mikael |
|
|
Hasso, Hur omfattande service skulle du göra på en sån bil om du köpte den? Med förutsättning att den iaf KÄNNS okej? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det beror ju på,vad som bytts tidigare av slitdetaljer. Automatlådeolja och filter är ett absolut måste vid de miltalen för att lådan ska må bra och funka ua 10.000 mil till minst. Sedan säger väl servcieboken en del vad som är dags. Bakaxeloljan skulle jag också byta. Servostyrningsoljan, sugs ur och fylls på 2-3 ggr med körning nån dag i mellan så är den också i princip bytt. Stötdämpare är dom inte bytta så skulle jag byta. Bromsskivor bör vara bytta runt om vid de miltalet åtminstone fram. Men det beror ju helt på hur bilen är skött. Kolla så det inte klunkar i framvagnen, när du kör över brunnsslock och dylikt, kan vara spindelleder som glappar tex. Kylaren bör kollas extra noga, samt Ac funktion ink kondensor. Sedan övrig funktioner, fönsterhissar, dörrar, lås är ju sånt så tiden och miltal sliter på. Men jag skulle inte dra mig att köpa en 20.000 milat E39, bara den är skött ordentligt. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för tipsen Hasso. |
|
| jag trodde oljan i växellådan var lifetime olja som man inte skulle byta... Iaf sa min mekaniker detta när jag frågade om han skulle byta oljan vid 10000-milars servicen. | |
Lifetime=30.000 mil är vad lådorna är byggda för att hålla enligt tillverkaren. Finns ingen olja som håller för evigt, värsta problemet är smuts i oljan, som kommer från lamellslitaget, Notera att det kan skilja 100.000 tals växlingar på 15.000 mil beroende på var och hur bilen körts. Varje växling ger en liten slirning i lamellpaketen, vilket förorsakar smuts.När filtret blir fullt, så passerar oljan orenad oftast. Självklart ska oljan bytas för att lådan ska må bra i många mil. Amerikanarna körde med samma myt på 60-70 talet, sedan monterades det oljepluggar på både tråg och konvertern för att lätt kunna byta oljan och oljebyte infördes i serviceprogrammen. ///MVH Hasso Länk |
|
Byt olja så kan du sova gott sen, det gör jag och det kostar inte särskilt mycket |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.