|
|
|
|---|---|
| När jag kopplar eller motorbromsar så bullrar det från baken på bilen. Det uppstod igår, och jag har aldrig hört det förut. Det låter ungefär som när man häller potatis i en hink, det är det närmaste jag kan komma en beskrivning iaf. | |
|
Precis samma problem uppstod för några dagar sedan på min 318i-88! Går fint vid minsta gaspådrag, men så fort man släpper den så börjas det. Även en del skakningar/vibrationer kan förnimmas. Har inte haft tid att kolla på det ännu, men har fått ett hett tips om att det kan vara hardyskivan. Vad tror ni? Tips och teorier emottages tacksamt! let the Best Machine Win! |
|
|
Kan det vara bakaxeln som är risig? Pratade med en kompis som trodde att det kunde vara det. Hoppas inte det, för det blir nog dyrt i så fall :-( |
|
|
Kan nästan svära på att det är bakaxelbussningarn eller silentblocken som de även heter. Hade själv precis samma problem tills förra veckan när jag lät byta dem. Kostade 1800:- på vår lokale BMW-krämare här i Linköping. Eller så kan du ju göra det själv. Tror inte bussningarna kostar mer än 150:- styck. Det finns en bra beskrivning hur du går till väga under Mekartips här på sajten. Hoppas det löser sig för dig! |
|
|
tack för tips! tror aldrig de är bytta så det kan ju vara det. konstigt dock att det dök upp så plötsligt isf, att det inte "kom smygande"? let the Best Machine Win! |
|
| Det uppstod helt plötsligt på min oxo. Ska iväg till verkstad och kolla det om några timmar så man får väl hålla tummarna på att det inte är något. | |
|
Jag kom nyss hem från verkstaden. Där hissade dom upp bilen och kollade under den, sen kollade dom om hjulen satt fast och då upptäckte dom att vänster bakhjul satt löst, man kunde t.o.m skruva på skruvarna utan verktyg. Hjulet kunde ha trillat av när som helst, det var ren tur att det inte har hänt någonting. Jag har ju kört med bilen 2-3 dgr med det problemet. Jag fick höra av en mekaniker att man ska alltid dra åt skruvarna en extra gång när man har kört en bit med lättmetallfälgar. Tur att det inte var något allvarligare, man har ju gått och tänkt på vad det kan va. Att man kanske får byta massa saker i bakaxeln osv. Så nu fick den här historien ett lyckligt (billigt) slut :-). |
|
|
Oj, det är nästan lite pinsamt. Som när en elektrisk pryl slutar funka och efter mycket grubblande upptäcker man att sladden inte är i. :) Men det är sånt som händer även den bäste. Precis samma hände mig förra sommaren. Åkte runt i en vecka och undrade vad det var som klonkade så förbannat från bakvagnen. Beställde tid på verkstad och halvvägs dit så trodde jag nästan bilen skulle rasa samman. Ett litet ingrepp med fälgkorset vid vägkanten kanske räddade mig från en otäck olycka då jag hade tre mil kvar till verkstaden. Det är sant att man ska efterdra muttrarna till lättmetallfälgarna. Sen litar jag personligen inte riktigt på lutfttrycksdrivna mutterdragare. Man måste mata den tills hylsan verkligen inte rör sig mera. Det är ganska vanligt att den som drar åt slutar köra så fort den börjar smattra. Det är fel, man ska låta den gå lite till för att det ska sitta. Annars sitter muttrarna inte ordentligt och man kan helt plötsligt bli omkörd av sina egna hjul. :) |
|
|
Glöm inte rätt åtdragningsmoment till bultarna för annars så kan det oxå leda till fel med samma effekt som lösa bultar... who dares wins... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.