|
|
|
|---|---|
|
har en tysk kompis som bor i berlin som nu tycker eftersom jag är efter ny kärra att han kan köpa den åt mej och skicka den på lämpligast möjliga sätt till södra sverige där jag hämtar bilen och reggar den, hur skulle en sån process se ut? vet ungefär hur jag gör om jag åker ner själv men om man inte ens är på plats? han är privat person, ingen firma lr nåt, möjligt? tacksam för snabba och raka svar, sökt utan tillfredställande resultat, tack på förhand grabbar och tjejer:) | |
|
Om Ni inte känner varandra väldigt väl och du kan ha fullt överseende med ev brister på bilen som han missar så kan det sluta i en kraschad vänskap... Om du skall äga bilen måste du finnas med på plats för ägarskifteshandlingar, din id på exportplåtar mm. Alternativt om bilen skall sändas med t ex Eurotransport.se (ca 5-7kkr) så kan allt sändas via fax/ post. Importguiden till vänster ger hänvisning hur du kan gå till väga. Jag rekommenderar ett par dagars semester och en tysklandsresa för att du själv sen ska köra hem bilen. Samt din vän använd som lokalguide:) Det är en upplevelse i sig. Mvh Asken |
|
|
Litar du på kompisen att hantera dina pengar och köpa bilen åt dig kan du få den reggad på dig genom att skicka ner ditt pass till kompisen samt på tyska skriva en fullmakt att han får köpa och registrera bilen i ditt namn Men det kräver som sagt MYCKET GOD TILLIT till din kompis |
|
|
Bilprovningen i Sverige är väl inte intresserade av vem som köpt bilen i Tyskland eller hur den kommit hit. Vid regbesiktningen frågar de vem som ska stå som ägare på bilen i Sverige. Det enda du behöver för att få bilen godkänd i Sverige är förstås bilen och tyska regbeviset. Så funkade det för mig senast jag tog hem en bmw. |
|
Transocean |
Weiss...det vi diskuterar här är om det går att lita på hans tyska polare...Klart, om polarn först köper bilen med egna pengar och får sedan pengar från sverige när bilen blivit godkänt (utan att göra nån vinst) så är det ok. Annars nja. |
|
Transocean: Håller med dig... Det pratades om bla skicka pass och fullmakt till kompisen i Tyskland. Jag beskrev min erfarenhet och menar att detta behövs inte eftersom det är ointressant vem som köpt bilen i Tyskland. Otydligt för några kanske... Kompisen köper bilen i Tyskland. Kompisen skickar Briefet till dig med rekommenderad post. Kompisen ser till att bilen kommer till Sverige med transport. Du hämtar bilen i Sverige. Du betalar kompisen. Du tar bilen och Briefet och åker till Bilprovningen för regbesiktning. Så skulle jag gjort om jag litade på "kompisen" 100%. |
|
|
Weiss: Enda problemet är att bilen då kommer hit helt utan några skyltar alls Skall du då vara korrekt måste du 2 veckor innan bilprovningen för-registrera bilen med en blankett som finns på vägverkets hemsida Då får du svenska skyltar på posten och kan åka med dom till bilprovningen Alt om du inte skall vara korrekt chansar du och åker helt utan skyltar eller några falska skyltar du lånar av en kompis som har kvar sina importskyltar Alternativ 2 är att ta bilen på ett släp/lastbil till och från bilprovningen. |
|
|
ok, härligt att se att så många svarar:) tänkt på det ni säkert, förtroendet är det inga fel på men det är ju såklart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, enda anledningen till detta är att jag har så dålig tid, det jag kanske skulle kunna göra är att åka ner en helg och se ut en bil som JAg sen köper den helgen och hämtar en annan helg? men om det skulle gå hur blir det då med export skyltar, kan min vän sköta den biten åt mej under dom veckor som bilen står förvarad hos honom? det ultimata är att åka ner, se ut en bil, köpa den, försäkra genom nya eu regeln, förvara den hos min vän i berlin någon vecka och han under tiden grejar skyltar åt mej sen åka ner och dra en nyår i berlin och åka hem med bilen någon dag senare och regbesiktiga? hållbart? |
|
|
Din kompis kan köpa reg-skyltar och försäkring på plats (tror inte det funkar ännu i tyskland att du köper försäkring hemma enl nya Eu-direktivet tyvärr) Enda kravet är att han har ditt pass i orginal med sig in till bilregistret och en fullmakt på tyska som säger att han har rätt att registrera bilen på dig för export |
|
| Jag tror inte man behöver ha passet i orginal. En på mitt jobb gjorde nyss en liknande affär och han skickade bara ner en kopia på passet till den som fixade pappersarbetet i tyskland. | |
|
upgifterna man får på autopower är som vanligt guld värda, tackar så mycket! då gör jag så att jag åker ner och ser ut en riktigt bra bil, köper den då på plats sen får min polare styra up exportskyltarna och så hämtar jag bilen vid ett senare tillfälle, nån som vet hur det funkar om man bara har möjlighet att åka ner på helgerna, om man exviss vill handla av firma? |
|
|
Har kollat på ett antal olika Zulassungstellen i Tyskland och passet i orginal är ett absolut krav enligt dom trots olika försök från bilhandlare att komma runt det Enda stället jag vet som accepterar kopia är i den lilla orten intill "Dat Autohus" där dom gjort en specialdeal med bilfirman eftersom bilfirman behåller orginal-passet medans du åker och registrerar bilen med en kopia. Detta för att försäkra sig om att kunden kommer tillbaka och slutför affären och därigenom återfår sitt pass |
|
| Nu vet jag ju inte var i tyskland det var som min arbetskompis köpte sin bil men han har fått hit bilen utan problem, så för honom funkade det med en kopia iallafall. | |
|
Låter som han antingen haft tur med ett Zulassunstelle som inte kör enligt reglerna vilket måste vara mycket ovanligt i Tyskland eller så skrev han exporthandlingarna (försäkring och reg-bevis) på sig själv Att du stog på köpekontraktet funkar Fixade han hem den med röda eller gula skyltar ? |
|
| Jag tror att det sitter röda skyltar på bilen, har bara sett den en gång och tänkte inte speciellt mycket på det. | |
|
När jag köpte min bil förra sommaren så gjorde jag upp affären per telefon och fax med en auktoriserad BMW handlare i Gerlingen utanför Stuttgart. Jag skrev på en fullmakt samt faxade ned en kopia på mitt pass. När jag hämtade bilen några dagar senare så hade den fina röda exportskyltar monterade. Så nog går det alltid :) Dock kan ju reglerna ha ändrats sedan förra året? Mvh/ Niclas |
|
|
Lutar nog mer åt att reglerna ändrats från att det inte går till att det numera går för jag misslyckades kapitalt på ett flertal ställen att få ut röda skyltar utan pass-orginal men det var ett par år sedan sist Men kolla gärna innan med det Zulassungstelle som är aktuellt Gula skyltar kan handlaren köpa utan prblem men dom gäller bara i Tyskland och bilen är då registrerad med trafikförsäkring på handlaren och inte dig vilket kan skapa stora problem vid hemfärd och även i fartkameror på vägen i Tyskland Röda står på dig och då är det ingen som råkar illa ut mer än du själv om något händer på hemvägen och dom funkar hela vägen till bilprovningen Tänk på bara att glitigheten för röda skyltar inte får gå ut innan du kör hem bilen (normalt 15 dagar om du inte betalar extra för 30) Gula gäller normalt bara 3-5 dagar och är avsett att räcka för flytt inom Tyskland till ny kommun eller hemkörning från bilköp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.