AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
748

Justering av lyktor på E36

Ikväll hittade jag tillslut "ratten" för att justera halv/hel ljuset!
Det var tydligen denna:
Länk

Råkade tyvärr förstöra huvudet som var gjord av plast! (?) efter lite skruvande.
Hur mkt ska man skruva egentligen och åt vilket håll? Det hände inte så väldigt mkt men när jag skruva moturs så tyckte jag att ljuset höjdes väldigt lite.

Eftersom jag pajjade skruv huvudet så fick jag försöka med en hylsnyckel i det större hålet nedanför. Men biltema skräphylsnyckeln pajjade och jag har bara använt den till att skruva loss kåpan och tändspolarna.. så besviken men inte förvånad(bara lite)

Hur mkt ska man behöva skruva för att det ska ge resultat? Och åt vilket håll?
Jag hoppas verkligen inte jag skruvat på nå något helt annat hehe :)

Det där är en av justerskruvarna i alla fall. Vilken som är höjd och vilken som är sida kommer jag inte ihåg.
Om du lyser mot en vägg på 5-10 meters avstånd så ska en liten rörelse (typ 1/8 varv) synas tydligt.
Oj! Så mkt?! Jag hade ett avstånd på ca 1m..
Jag får justera det imorn! Hoppas den inte är enormt hög nu bara för det, lär märkas imorn isf hehe
Ja på en meter syns inte rörelserna så bra, och det är ju omöjligt att avgöra vad som är lagom. :-)
Helst vill jag stå på en mörk plan väg och justera så man ser vart ljuset slutar på vägen. Det funkar bäst på strålkastare med skarp avskärmning, t.ex. sådana av projektortyp. Med vanliga reflektorvarianter kan det vara svårt att se exakt vart det slutar. Då kan man lysa mot en vägg på så långt avstånd som möjligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.