|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har snubblat över en Volvo 244 (skäms lite faktiskt, då BMW no1). Hursomhelst så är jag lite småsugen på att skrämma upp den inte allt för upphetsande B21a motorn (fögge) med billiga medel. 101hk original...Ska fixa ett nytt avgassystem iaf, fixa med lite rörbitar oså. Blir 2.5" bra? Går igenom bes? Sen blir det nog ett öppet sportluftfilter för ljudets skull. Men hur funkar det på en bil-förgasarmotor? Är det precis som på moppar att man måste bestycka om oså eller funkar det ändå? Nått mer man kan göra som är billigt och som inte Sbp klagar på? Mvh | |
|
Kunde man inte kränga på lite sexigare förgasare och K-Kam på dom gamla spisarna? Extraktorgrenrör (headers)? Måste finnas många "gamlingar" med många tips här på forumet som trimmat skiten ur gamla B21A motorer? /L |
|
| Jo precis, annan fögge och K-kam är väl det man får satsa på men då drar det iväg i pris också hehe. Går det igenom bes? Men alltså hur funkar det där med öppet sportfilter på en sån motor? Man borde väl inte behöva fixa med förgasaren, eller? | |
|
weber förgasare och K-kam bryr dom sig knappast om på besiktningen. Sätt filtret direkt på förgasaren |
|
|
Vad tror ni effekten skulle hamna på med följande: 2.5tum avgas (extraktor grenrör har jag nog inte råd med) Öppet filter weber fögge K-kam original är som sagt 101hk |
|
|
c:a 140 HK borde väl inte vara omöjligt? /L |
|
Vantage |
B23:a passar bättre att skrämma skiten ur !! Har betydligt högre potential att nå högre effektvärden ! Alternativet är en B23 ET så har du en Turbo att leka med oxå :-)) Då öppnar sej en mängd alternativ för att trimma skiten ur 240:in hehehe Som ex: så hade Susanne Kotylinski ( Ett Kvinnligt Rally Ess på 80 Talet ) bra snurr i sin Turbo kärra, tror det var 300+ under huven, och den volvon hade inga problem att klämma BMW bilarna på sin tid :-)) Niclas |
|
Har har du mycket skoj Länk Länk Mvh Danne |
|
|
Billigast och mest effekt med minst bekymmer borde väl vara att hämta en b23 med sprut på skroten.... Hmm.. k-kam är väl endast till b-18 och b-20.... JJ |
|
| Tack för alla tips! Ska kolla igenom bilen i plugget nu och först och främst fixa allt som behövs för att få den igenom besiktningen. Märkte imorse att startkransen sjunger på sista versen då det bara ven om startmotorn när jag skulle starta bilen, hehe. Sen om man har förardörren öppen och sätter i nyckeln i tändlåset så börjar det låta, nästan skrika om något..vetefan vad det kan vara asså. Men det slutar när man stänger dörrn..skumt! | |
|
JacaN >> Det ska låta så... så att du itne glömmer ta med dig nyckeln när du går ur bilen ;) // Erik |
|
| Heinz_Keller: Jaha där ser man hahaha..Har inte haft bilen så länge så det var första gången det blev så idag faktiskt! | |
|
Jag skulle sikta på effekt liknande denna..... :) /L |
|
Vantage |
"Leffo" Snyggt :-))) Bra snurr i den "Hissinge-Kärran" ;-) Milan Racing i Götet hade en sk 2-stegs Turbo monterad och har ett vagt minne att Bilsport var där i slutet av 80 för ett reportage om bilen ifråga. Vill minnas att den levererade +400 Hkr och Mr Milan själv hade skrotat ett flertalet Bakaxlar före bilsports Besök...:-)) Själv hade jag en gång i tiden en 140 GLT -73:a med en moddad KG-spis i Steg-3 utförande. 46 - 38,5 ventiler och portad topp i Steg-3 utförande samt en S-Kam + 2 x Weber 48:or gjorde att dagens Miljövänner skulle ha hängt vederbörande utan tvekan. Synd att säga landsvägs-körning, men runt 120 km/h drog den illa bestyckade kärran runt 2-2½ lit/milen. Effektmässigt kanske den levererade 150-170 hkr som på den tiden ( 1987 ) var ok i de flesta fallen..:-)) Niclas |
|
"-har du ett topplock till en B18?, jag ska bygga dragster" Från Macken :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.