AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
927

Motorlampa + DSC tändes på nyköpt bil

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Hej!

Nyss hemkommen med min nyköpta 525:a -02:a. På väg hem tändes både motorlampan (den för dåliga avgasvärden) och även lampan för urkopplad DSC (självklart gick provkörningen hur bra som helst....grrrr).

Jag kunde ana ett lätt pulserande då och då men för det mesta gick den jämnt och fint. Dock i nödläge, så den kändes lite seg vid gaspådrag.

Skall läsa av felminnet men tänkte höra om någon råkat ut för liknande fel eller har några tips.

/Henke
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Felminnet avläst...inga fel!? I går var enbart motorlampan tänd en stund, efter omstart var den släckt, istället gick motorn ner i nödprogram efter någon mils körning. Idag har ingen lampa varit tänd, dock pulserar bilen (förbrukningsmätaren fladdrar) vid jämn fart.

Vet att kabelstammen nyligen är bytt, kan det vara elektroniken som spökar (kabelbrott eller liknande)? Vet att det finns fel som inte ger felkod, typ lmm-mätaren. Stämmer felsymptomen in på en defekt sådan? Någon som har en idé om var man börjar felsöka?

/Henke
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Diagnostikutrustningen var sönder, ny avläsning gav felkoder som nollades och alla adaptionsvärden nollades. Efter det går bilen som en klocka. Den har tydligen kompenserat för registrerade felkoder (fel som inte fanns längre).

Hoppas att mina inlägg kan vara till någon hjälp för någon annan som råkar ut för liknande felsymptom.

/Henke
du verkar riktigt lugn för att nyss köpt den!
skulle jag köpt en bil å varit i läget du var när du skrev andra inlägget skulle jag bli rätt orolig!!
kul att det löste sig så enkelt!
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Jag köpte den av rätt säljare. Direkt när han hörde att jag fått problem var han villig att låta köpet gå tillbaka. Han ville inte ha detta på sitt samvete.

Till och men nu när den går bra insisterar säljaren på att jag kör en vecka och därefter kontrollerar om några felkoder kommit tillbaka. Han har inte löst in postväxeln utan ger tillbaka den om jag inte vill ha bilen och jag har inte skickat in ägarbyteslappen. Så jag har sovit gott om nätterna :-)

/Henke
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Skönt att det finns så bra säljare!
Nästan så man skulle kunna tro att du köpt den hos oss! :)

Wargen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.