|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har ev. tänkt köpa en Audi A6 -95-97 quattro som jag ska ha som 2:a bil. Undrar helt enkelt om det är någonting jag bör se upp med eller till och med undvika vad det gäller olika motorer (1,8 , 2,6 , 2,8)?? Undrar även om det är något annat rent allmänt gällande dessa bilar som jag bör tänka på/se upp med??... MVH/ Jocke -Ingenting är omöjligt- | |
|
Att tänka på är att det inte är väldigt nära kamremsbyte på din kommande bil. Det kostar stjortan och halva byxorna att byte remmen på V6:an, iaf vad jag hört. På dem nyare modellerna ligger priset på ca 13´000kr för ett byte (runt 02-05 modellerna). Så tror inte dem äldre 6:or är billigare heller. Så se efter vad ett sådant eventuelt byte kan kosta. |
|
|
Sexorna gillar att slicka i sig dyr olja. Det gjorde dom som nya också. K-remsbyte på en medioker A6 Avant 2.4 V6 kostar 17.000kr!!!? enligt prisuppgift jag fick för ett år sedan på VW AUDI i Uppsala. Bilen hade då gått 13.000 mil. Vissa säger att man ska satsa på den utbredda 1.8 turbon. Medan somliga säger V6 på AUDI pga. att 1.8:an får slita hårt och därmed riskera "oljeslagg" problemet som tydligen inte bara drabbar Saab motorer. /L |
|
|
det där med oljeförbrukning gäller nog i första hand de nyare sexorna som kom 98. det är tunga bilar (1700-1900 kilo)! så att ha en liten 1,8 litersfyra under huven skulle inte jag fundera på iaf, om den över huvud taget gick att få med quattro!? största sexan behövs och känns ganska "lagom " för den bilen. sen är ju inte prisspannet upp till en s6:a av samma årsmodell många tusenlappar heller.....då får man ju en av audis bästa motorer...2.2T. den går ju både billigare och bättre än sexorna och har ju mycket bra rykte om sig! för övrigt är det mycket bra och välbyggda bilar. det som saknas i min mening är körglädje och skönare stolar!:) |
|
|
Jo kamremsbyte är ingen billig historia... från 12 kkr och uppåt beroende på vilken verkstad det är... Nåt man bör kolla på dessa bilar är bromsoken bak... dom brukar kärva ihop efter max 10000 mil.. vilket gör att handbromsen upphör att fungera! JJ |
|
|
2,8:an går riktigt fint, speciellt 30-ventilaren med 193 hästar. Körde en 2,8 med 174 hästar förut, ingen direkt oljeförbrukning där. Framför allt 2,4:an som är oljetörstande. 2,8 quattro och manuell låda i en C4:a gav en förbrukning på runt 0,98. 2,6:an är i stort sett samma motor, men saknar variabla insug. Tydligen mycket tråkigare karaktär i den motorn. Kamremsbytet skulle ha kostat 12000 hos VAG. Jag gav väl runt 4-5000 inklusive material hos en hemmaskruvare som kan Audi. Din lokala allbilare ska klara det gott och väl under 12000 kronor, det är inte raketforskning. Känner till flera som har gjort bytet själv. Kamremmen klarar ju efter byte 12000 nya mil, så det handlar ju om ett eller två byten under en normal livslängd. Handbromsen måste användas, då klarar sig oken bra. Köpte utbytesok hos Autoekonomi, långt under VAG-pris. Finns mektips på nordicaudi.com för att montera smörjnippel på oket, då hamnar livslängden på bortåt all evighet. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tack alla för era svar! Att det skulle vara så dyrt att göra kamremsbyte trodde jag aldrig...nåja...man får väl kolla upp att detta är gjort vid en ev. affär. Det är visst riktigt dyrt att renovera bromsar bak också. Pratade med en säljare som ganska nyligt gjort detta...det kostade honom ca:8000:-. Vad det gäller motorerna så hade jag för mig att V6:orna var "problemmotorer", men om man kollar runt lite på Blocket så är det många som har gått ganska långt...kan ju inte vara så mycket problem med dom då?...eller?...hmmm.... Är inte ute efter en raketsnabb bil utan tanken är att denna ska ersätta den 2:a bil som jag har idag som är en Volvo 740... Är dock ganska så säker att jag vill ha en Quattro i alla fall. Forsätt gärna mata in mera info. om denna bilmodell (A6 -95-97). Det är ju bra att veta så mycket som möjligt innan en ev. affär. -Ingenting är omöjligt- |
|
|
Tidiga 2,8 hade endel topplockspackningsproblem, men det är i 100:an och flera år före dom du tittar på. Min erfarenhet av V6:an är att den går långt och bra, min hade gått dryga 25000 mil när jag sålde den. Visst kan man betala 17000:- för kamremsbyte och 8000:- för att byta bromsar bak, men så dyrt behöver det verkligen inte bli. Kör man till första bästa verkstad och ställer ner bilen kan man nog hamna där, men ringer man runt lite så finner man fort långt billigare alternativ. Kamremmen är dessutom första prutläge på dessa bilar, är den inte nybytt ska den vara ordentligt mycket billigare. Så fint prutläge på en bil som ligger mellan 20-25000 mil, är det bytt och dokumenterat vet du att du inte behöver bry dig om det förrän vid 36000 mil. Annars en solid bil. Inte roligast på vägen, men med en underbar stabilitet och trygghet. Med quattro ser man fram emot vintern och moddsträngar. Köp inte framhjulsdrivet, i detta fallet gör quattron halva bilen. Hittar du en bil med BOSE-stereo kan det vara värt att lyssna lite extra på, helt klart bra ljud för årsmodellen. Sportstolarna är bekväma på långfärd. Över lag väl ihopskruvad, vettiga materialval och gott rostskydd. Har du BE drar du tunga släp efter den, släpvagnsvikt mellan 1900 och 2100 kilo för V6-quattro. En 2,8 quattro, gärna Avant. 30-ventilersmotorn, sportstolar, klima och BOSE så har du allt du behöver i en begagnatbil för flera år framöver. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Har haft både 2,6 - 2,8 och S6, alla quattro. 2,6 ska man passa sig lite för pga att dem hade ganska störa problem med just den motorn. Ska man sen jämföra 2,8 och S6 är det som natt och dag. S6 är både billigare och roligare att äga än en 2,8. Så i mina ögon är S6:an det självklara valet. Alla gånger bättre motor i den än en olje/bensintörstig V6:a Mvh Markus |
|
|
2,6 och 2,8 är förutom på ganska få punkter samma motor. Vad är problemet på 2,6:an som funkar på 2,8:an? Har dock väldigt svårt att se hur en S6 kan vara billigare, det har skilt många tusen på försäkring gentimot 2,8:an på dom S6:or jag har kollat, både 2,2 och 4,2. Femman är en kanonmotor, men den är varken snål eller billig. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Kommer inte ihåg exakt vad det var som skilljer sig på sexorna, men något är det + att 2,6 oftast är snikutrustad. Mycket underligt när du nämner S6:an Alla S6:or jag har kollat på inkl ägt har varit billigare i längden än Sexorna, speciellt när det är quattro, då kan det skilja många kronor milen kan jag säga. Att S6:an går billigare är ren fakta. Sen försäkringen har varit dyrare på både 2,6 och 2,8 i mitt fall. Vill man ha en bra bil som inte är allt för dyr och är både bättre och billigare i längden så är det en S6:a som gäller. När jag pratar om S6 så är det självklart att jag menar 2.2T och inte V8 4.2. Mvh Markus |
|
|
Är det någon av er som vet bränsleförbrukningen på dessa motorer?...och hur är det med 2,0 litersmotorn ?...motorstyrka,pålitlighet,bränsleförbrukning o.s.v?.... -Ingenting är omöjligt- |
|
|
Men vad var problemet med 2,6:an? Kör man 2,2T så mycket lägre än 0,98 l/milen (med 225-18) att det väger upp som för min del minst(!) 5000 kronor i dyrare försäkring? Så mycket gemensamt mellan C4-modellerna att jag har svårt att se vad som skulle göra nån större skillnad i budgeten annat än bensin och försäkring. Hade S6 vart billigare hade en sådan stått på garageinfarten. Det som hindrade mig var att hur jag än räknade på både 2,2 och 4,2 blev driftskostnaderna märkbart högre. Hade jag fått mer hästar billigare hade jag ju knappast behållt 2,8:an, även om skicket var bra. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| 1.8T räcker inte som några här har skrivit, det enda jag vet om denna bil :) | |
|
Jag ger upp Hangaround. Du har en budget som bilr dyrare med en S6:a medans jag har det precis tvärtom. Fick aldrig 2,6 eller 2,8 att gå under 1,1-1,3 med quattro. S6:an fick jag ner som mest till 0,83 vilket är stor skillnad. Ang försäkringen så är det mycket som spelar in där med, skillde endast 200:- om året mellan S6:an och 2,8 resp 390:- mot 2,6:an. T.o.m servicen är billigare i längden på en S6:a, men men, som sagt. Du har en budget medans jag har en helt annan. När det gäller 2.6:an så var det att den tog både mer olja och soppa än 2.8:an + att det var något till som jag inte kommer ihåg (var ju ett tag sen man hade dessa bilarna) Hur som helst så drar S6 2,2 det längsta strået i den familjen iallafall. Roligast, billigast (enligt mig) i längden och absolut mest hållbarast. sad_ant - Fanns inte 1.8T till den generationen tyvärr. Finns däremot 1.8 utan turbo som är helt meningslös i mina ögon. Mvh Markus |
|
|
Ingen anledning att ta i. Blev mest bara nyfiken på hur två varianter av samma motor (skillnad i volym och insug, annars väldigt lika) kan ha gett dig så olika erfarenheter. Att 2,6 är en surdeg i karaktären vet jag, men rent driftsäkerhetsmässigt borde dom vara rimligtvis vara rätt lika. Oljeförbrukningen kan tydligen skilja mycket på sexorna oavsett volym, den motorfamiljen får dra rätt mycket enligt servicemeddelandena. 0,83 ned 2,2T är mycket bra siffror, annars är den femcylindriga motorn både som sugmotor och turbomotor oftast ganska törstig. Med den går långt och skönt. Servat har jag aldrig gjort på VAG, det enda som kostade mig nåt var filter och liknade slitdelar, oljan hade jag gratis på den tiden. Försäkringen visar väl mest vilken enorm skillnad det är i bolagens prissättning. Sålde för övrigt Audin när jag flyttade, och nya priset för helförsäkringen skulle ligga på strax under 30 papp om året. Det var den inte värd :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Nu e vi ju överens =) Mvh Markus |
|
|
Hej igen! Tackar så mycket för alla svar.Mycket nyttig läsning.(Kan ju som ingenting om Audi just). Har hittat en A6 quattro 2,0 16V 140hk -95 som kanske kan vara värd att titta lite närmare på... Är det någon som vet något om denna motor då? Denna motortypen togs ju aldrig in i Sverige enligt ägaren så den kan ju inte vara allt för vanlig i alla fall. Det är alltså en importerad bil. MVH/ Jocke -Ingenting är omöjligt- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.