AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
934

525i går bara på 3 burkar.

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
hej, ja nu ska jag försöka förklara detta..
jo det var så här att jag nyligen har bytt topplockspackning i min 525 -90.
och när nu det var klart så luftade jag kylsystemet på den, och sen va jag ut och åkte, tills den blev varm.
och sen när jag var på väg hem så drog jag ur den på ettan bara, och efter det så lät den mycket suspekt..

det första jag kom att tänka på var att ett j*vla vipparma hade gått av...
så hem och in i garaget och bort med ventilkåpan och kika, allt var fint och fräscht precis som det va när jag satte ihop toppen,
kollade sedan fördelar locket, såg inga fel där, av med alla tändkablar och ur med stiften och kolla så det fanns gnista på alla, vilket det var.

sen i med stiften igen och startade bilen, gick fortfarande som piss, kollade vilka cylindrar det va som var satta ur spel, vilket var nr: 1.3 och 5.
så nu står jag här utan vinterbil och kliar mig i huvudet, för jag vill vekligen inte åka min nylackade 540 nå mera.
så jag vill med andra ord höra om det är någon där ute som har någon aning om vad som kan vara fel..

//mvh jonas

En bra förare får aldrig möte i en kruva
Ni
32
Niclas J
540ia -93
Har du kollat så inte kamremmen kuggat över?
Tänkte om den inte blev spänd på rätt sätt när du satt ihop den...?
Lätt kollat iaf=)

540 är en perfekt vinterbil!
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
ja jag "nollade" både toppen och blocket innan jag stoppade ihop hela paketet igen. och den gick ju perfekt ett tag iaf..

jo förvisso är ju 540 en rolig bil på vintern men inte när den är nylackad, då svider det att åka efter dessa saltvägar, och sen så sitter jag och kör skogmaskin om dagarna och dom vägarna är ju inte dom finaste fram till maskinen..

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
jo nu har jag vart ut i garaget och kollat på kamremen hade kuggat över men icke :(..
provade även att byta plats på tändkablarna och stiften.. tyckte att det verkade lite väl otroligt att tre kablar skulle haverera men nu är då iaf det helt uteslutet...
snälla nån mera som kanske kan veta vart felet kan ligga??

//mvh jonas

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Gnista på samtliga tändkablar?
Kollat kompet efter att den började gå dåligt?

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
ja det var gnista på alla, nej nå komp har jag inte kollat...
tror du det möjligen kan vara??
för jag har verkligen inte den blekaste.

//mvh jonas

"En bra förare får aldrig möte i en kruva"
Hej,

Famlar nog lika mycket i mörkret som du, men du har ju faktiskt insprutarna att tänka på också. En 525i -90 bör ha DME 1.3. (DME=Digital Motor Electronics = Motronic, version 1.3). Där är det faktiskt så, att 1-3-5 styrs av samma stift (nr 16) i ECM (Engine Control Module).
(Källa: Bentley)

Där börjar jag få svårt att gå vidare. Men börja med att kolla kablaget till de aktuella insprutarna. Kanske kan du också testa mot de fungerande insprutarna för att kontrollera att de andra verkligen inte fungerar.

Men med gnista på stiften borde det ju faktiskt bara vara bensin som fattas. Hade cylindrarna arbetat, borde du ju ha fått signaler på alla möjliga sätt om packningen hade gått sönder (igen).

/Lennart
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Lenwib har rätt. Felet sitter med all säkerhet i kontakten till spridarkablarna. Den sitter på insugssidan och är svart och rund cirka 3cm i diameter kanske 30cm från kontakterna till spridarna. Det brukar ärga i den och när du varit och brytit i kablarna med topparbetet så har stiften säkert gått av och ligger och glappar. Sök rätt på den så hittar du felet, garanterat.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag fick samma problem när jag bytte motor i min 320 touring.
Hade inte fått i hop multikontakten korrekt.

Kliade mig i huvudet rätt länge innan jag hittade felet :)

__
/Chrille
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
okej, tack för alla svaren, men det konstiga är ju att den gick klockrent tills jag drog ur den på 1:an växel..
okej är det den kontakten som sitter "under" insuget som du menar johanE?

lär väl ta en kik på detta imorrn, hoppas verkligen det är så pass enkelt fel, nu när jag äntligen har fått till luftningen, och att den går igen, så typiskt att det alltid ska vara något som är fel..
annars vette fan vad som kan spöka.

//mvh jonas

"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Funkar de inte så kan du ju kolla om den går på startgas! Gör den set så kan de ju nästan bara vara spridarna som de hänger på!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
hej, igen, tack för alla idéer, för nu funkar svinet igen ;)
tog isär kontakten under insuget och satte ihop den igen, sen när jag startade den så gick den kolckrent.
trodde aldrig att det kunde vara den som hoppade snett när jag gasade ur den, men tydligen.
så tack igen, tur att det finns folk som har sina aningar om vad som kan vara fel..

//mvh jonas

"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.