|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att byta olja och har sett att jag har lite avlagringar på insidan av oljepåfyllningslocket.. Läste i nån tråd om nån som bytte olja och den blev på ett par dar mörk/svart pga alla avlagringar. Så jag tänkte om jag byter olja till den billigaste biltema oljan kör med det en vecka så alla avlagringar lossnar(?) och sedan häller i Castrol 5W40. Är det en väldigt dum idé, kan jag rensa i motorn på det sättet tro? | |
|
Är det inte bättre med en sådan här? Länk |
|
| eller Länk Länk | |
|
Nagge, Jo det har jag funderat på! Ingen dum idé ska kolla vilka som är auktoritära till det i sthlm! DanielF: Menar du "Omega 909 Motoroljeförstärkare, Flaska 1 lit" Fanns så många val på första länken. |
|
|
Precis...kör en motortvätt i stället,då får du bort de mesta skiten ur motorn,och du kommer att ha en fin gyllenbrun olja längre än innan. Jag körde själv gjort en skölj,och blev helt nöjd! Nä,de är omega 907 du skall använda! Så kör tvätten i stället för att byta olja en extra gång,kommer garanterat bli bättre resultat då. Häll i 1½ flaska och håll sedan bilen runt drygt 1000rpm i 12-15min..ut med gamla oljan och i med den nya,klart!! |
|
|
Om inte Castrol oljan lyckas lösa avlagringarna, varför skulle biltemas mineralolja göra det? Kör en riktig engineflush så vet du att du får en ren motor. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Det enklaste sättet. Lämna in bilen för en Bilstein Engine Flush. Betala, hämta ut bilen, tar ca 1½h. Den tiden kan du använda för något annat vettigt. Gör det komplicerat, dyrt och krångligt: Köp en bra helsyntetolja, ca 1000kr samt en liter semisyntet 100kr. Ett oljefilter ca 150kr. (1½)=2 flaska Omega 907 270kr. Åk in på OK, byt olja med Omega enligt instruktionen ovan. Tappa i ½ liter fräsch olja när bottenpluggen är ute för att skölja bort skräp i botten av oljetråget som inte följer med ut vid vanligt oljebyte. Sätt tillbaka pluggen, fyll på olja och montera filtret. OK-hallen, ca 150kr. Totalt 1670kr. Jag har gjort båda sätten och det andra när jag gjorde det komplicerat för mig och slösade bort värdefull tid. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.