|
|
|
|---|---|
|
Igår sa backen upp sig på min 540=( Efter lite efterforskningar så verkar det ju vara dom beryktade plastkulorna som åkt åt helvete. Men jag hoppas ju (som vanligt) att det ska vara nåt lättare problem. Kan det bero på nåt annat? I övrigt funkar den perfekt och växlar kanon,även backen har funkat perfekt tills den helt plötsligt var borta.Har aldrig slirat eller nåt.. Det är en -93 ia. Motorn går upp lite i varv när jag lägger i backen,men inget mer händer.. Enligt vissa kan det bero på för lite olja/för gammal olja,men det tycker jag låter långsökt,men men.......Några tips eller råd? 540 är en perfekt vinterbil! | |
|
Baken har inte så mycket med plastkulorna att göra. Det finns 2 plastkulor i låden och de reglerar drivningen frammåt/bakåt. När plastkulorna säger upp sig, så får man lite andra symptom. De typiska symptomen för plastkulan är att lådan inte driver framåt på 1:ans växel men driver sakta bakåt i N. Det orsakas av att plstkulan som reglerar drivningen till backen inte är där den ska vara, då blir det så att backen alltid ligger i och driver oavsett vad växellväljaren är inställd på (utom möjligen P). I D är det dragkamp mellan backen och 1:an och man kommer inte iväg, i N är backen fortfarande i och drar bakåt. För att en plastkula ska hindra backen från att gå i, så måste den plastkulan som reglerar drivningen till backväxeln ha fastnat i det läge där drivningen till backen stoppas, så att backen aldrig går i när du lägger i R. Jag vet inte om plastkulan kan fastna på det viset, jag har inte hört talas om det i alla fall. Jag tror att felet ligger annan stans i lådan. En vanlig källa till varför backen rasar på HP30, är att man gasat kraftigt i samband med backning. Det sitter nämligen en övertrycksregleringsventil som är underdimensionerad, och kan om den inte arbetar som den ska, göra så att trycker i lamellhuset stiger till den nivå att den spricker/sprängs. Då brukar backen rasa, medan övriga växlar fungerar fint. Men om så är fallet, så kommer du att hitta metallspån i oljetråget på lådan, något som är att betrakta som "worst case scenario". Har du tur så är det bara en solenoid eller något annat litet som har rasat. Det finns en kille på forumet som verkligen kan det där med aut.lådor, han heter molle325, jag föreslår att du läser igenom hans inlägg på forumet. __ Bilblogg: Länk |
|
| Klart man kan ju alltid byta olja i lådan även om detta ej ska behövas enl bmw. Vet folk som haft slirande automater som bytt olja och då okje bytet förvärrat problemet, då det brukar finnas partiklar som lossnat i den gamla olja. Tyvärr är det nog bara byta låda alt renovera den du har. | |
|
Ok. Låter ju ganska "bra" mugge. Vet att sista gången jag använde backen gasade jag ganska bra=( Så det låter ju inte alls otroligt att det är som du säger.. Ska ta ner tråget imorgon och kolla hur det ser ut.... Uppföljning kommer...SPÄNNANDE!! |
|
|
Det är ABSOLUT TOTALFÖRBJUDET att fullgasbacka med 5HP30, det ska man bara göra om man har 20-25tkr för mycket i kassan, lådan är definitivt körd, det är ingen mening att byta olja det är bara onödigt besvär lämna in den på renovering eller leta fungerande låda i stället. Mvh Stephan |
|
|
Nu gasade jag ju inte direkt fullt,men kanske för mycket,det kan jag inte svara på. Varför är dom lådorna så klen just på backen då? 540 är en perfekt vinterbil! |
|
|
från mugges inlägg ovan: En vanlig källa till varför backen rasar på HP30, är att man gasat kraftigt i samband med backning. Det sitter nämligen en övertrycksregleringsventil som är underdimensionerad, och kan om den inte arbetar som den ska, göra så att trycker i lamellhuset stiger till den nivå att den spricker/sprängs. Då brukar backen rasa, medan övriga växlar fungerar fint. Men om så är fallet, så kommer du att hitta metallspån i oljetråget på lådan, något som är att betrakta som "worst case scenario". |
|
|
Hei! Jeg vet hva som er problemet ditt. Visst du tar og leser litt nedover på siden jeg linker til, om bilen min så ser du hva som var feil med min 5hp30, akkurat samme symptomene som du har. Lundbergsfordonsmekaniske skaffet alt til meg, meget hjelpsom mann! Ta en titt her : Länk |
|
|
I mitt fall så gick det bra o fixa,men jag försäkrade mig om att bilen inte varvats innan jag köpte den.Här är min tråd om denLänk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag tömde lådan på olja idag,(om man kan kalla det olja)! Sämre olja har jag aldrig skådat i en växellåda! Såg ut som starkt blandad oboy,med en touch av silver=)=)=) Inget spån eller nåt i lådan,allt ser ok ut. Men med tanke på vad allt kostar att byta ut så har jag köpt en annan låda idag=) Den har gått 20000mil och plastkulor just bytta.5000:- Känns som ingen ide att hålla på jävlas då=) 540 är en perfekt vinterbil! |
|
|
Tack för alla tips iaf=) 540 är en perfekt vinterbil! |
|
|
"med en touch av silver=)=)=) Inget spån eller nåt i lådan" Hmm undrar vad som ser ut som silver om inte metallspån.... JJ |
|
|
Ja säg det,men nu var det inte metallspån,utan en flytande silverfärgad sörja. Men men,det är oviktigt,den lådan har lix gjort sitt i min bil.. 540 är en perfekt vinterbil! |
|
|
Tok du ned bunnpanna? da ser du metallspån, ikke bare med og tappe ned olja sannsynligvis. Visst det ikke var metallspån da er det jo sannsynligvis bare kulene det er fel med. |
|
|
De två vanligaste felen att en 5HP30 93a tappar backen. Orsak 1) Låsringen på C kopplingen har rykt pga trycktopp vid gas under backning. Beroende på hur kraftig smällen blir när låsringen brister blir det mer eller mindre alu skrot (nej inte små spån utan större delar) från trumman som brukar hamna i tråget eller så hittar man det ovanpå ventilhuset eftersom A/C trumman sitter rakt ovanför den. Dyrt! Orsak 2) Den nedre plastkulan har slitits ner så pass mkt att den kilar fast sig mellan övre och nedre ventilhushalvorna. Symptom backen funkar inte. När detta sker tätar inte längre kulan vilket delvis leder bort oljetrycket från backens ena kopplingshus F. Kulan kan lossna av sig själv men så länge den sitter fast går inte backen i. När kulan till slut slitits så mkt att den åker genom hålet och upp i den övre halvan uppkommer de symptom Mugge beskriver. Bilen går då inte heller framåt. Det känns precis som om bromsarna ligger på när man försöker köra framåt men det är alltså backen som ligger i och bromsar samtidigt(!) som ettan ligger i. Försök inte köra med bilen, eftersom bägge kopplingspaket för framåt- och bakåtdrift snart bränns. Tips: Om kulan hamnar snett så att bilen bara slirar vid framåtdrift på ettan kan man fortfarande köra på växel 3 till 5. Problemet är att det sällan går att komma upp i sådan fart att trean läggs i. Då gör man så här. Man lägger i helt enkelt i failsafe "manuellt" så att lådan bara går på 4an. Stäng av tändningen, lossa kanonkontakten på växellådan. När motorn startas varnas på displayen för getriebeprogramm och failsafe går in. Bilen kan nu köras i failsafe (på 4ans växel) till verkstad utan att lådan skadas och trots att kulan ligger fel. molle |
|
|
Hej!! Undrar om det finns plast kulor i min 5hp30 07/96,Har samma problem som många andra har med den lådan backen, funkar inte. |
|
| Plastkulor i allle 5hp30... | |
|
peltonen: Ja det finns två stycken kulor och det är den nedersta som kan hamna snett. En 5HP30 07/96 har dock den uppdaterade tryckregleringsventilen som kom 05/95 och jag har bara sett ett par såna lådor med sliten plastkula medan i stort sett varenda 5HP30 före 05/95 förr eller senare sliter ut plastkulan. Ju mer landsvägskörning bilen gått desto längre håller kulan. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.