AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.062

Bra pris på en 91:a 525?

El
17
El_dolmo
325i -95
Har fått ett erbjudande om att köpa en E34 91:a 525 24v.
Lite fakta om den:
Importerad 1992 från tyskland.
2 ägare
Mil 16500
Färg Vit
Manuell växel
Fint skick på den. Enda rosten på den är i nederkant på förardörren.
Interiören är mycket välhållen. Dock ej läder utan beige tygklädsel.
Stora färddatorn.
AC fungerande
Elhissar
Nytt avgassystem hela vägen
Nya dämpare bak
Nya 17" däck bak
Fräscha BBSfälgar(tror dom heter så).

Killen som ska sälja bilen är en jobbarpolare som köpte den som pendlarbil och har kört 14000 av milen själv och alltid servat den på aukt.bmw -verkstad.
För 1½-2 år sedan sålde han bilen till en annan snubbe som då bytade avgassytemet,dämparna och bakdäcken. Samtidigt tyckte han att ventilerna "tickade" och beslöt sig för att renovera dom och bytade då även toppen till en ny sådan. När han sedan var färdig med allt så skulle han starta den och då gick den inte igång. Det gick ett litet tag och min jobbepolare blev trött på att höra -"jäkla skitbil du har sålt till mig" osv osv så han köpte helt enkelt tillbaka bilen för en spottstyver för att slippa tjatet och när han väl fått hem bilen så hittade han felet som var att kamkedjan inte satt rätt monterad och efter det så har bilen blivit stående ett år för att han inte har haft tid och fixa med den. Så när jag frågade vad han skulle ha för den så sa han 5000 spänn som den står.
Nu e då frågan om ni tycker det låter som ett bra bud?
Tänkte om jag har en budget på max 7000 kr ytterligare att lägga på att iordingsställa motorn verkar det bra?
Jag är ute efter att ha den körklar för max 12000 kr är detta ett önsketänkande eller låter det realistiskt?
Granska gärna kritiskt och kom med komentarer för efter jag har sett bilens fina skick i övrigt så stirrar jag mig gärna blind på det.
Tack på förhand!
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
E34 525i 24v är fina bilar med bra drag i motorn och sköna att åka i.
Är du händig och gör motorjobbet själv, är inte 5000 ett överpris. Var för inte kontra mer 4000kr och se hur det går? Det är ju du som måste mecka.

Lycka till.

Gr8ride
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Frågan är hur fel kedjan sitter. Om kedjan sitter för konstigt, är det inte helt otroligt att man krökt en ventil eller två och det är inte så roligt.

__
Bilblogg:
Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Eftersom bilen är både obesiktad och inte fugerar så tycker jag att du skall bjuda skrotningspremien för bilen. Som bilen står nu är den värd 0 kr för ägaren och den är oavsett pris mycket svårsåld. En bil som stått i 1.5 år utan att användas kan innebära stora kostnader. Du behöver säkert ett nytt batteri. Bromsbackar kan ha rostat fast osv osv. Jag kan komma på hur mycket fel som helst som du inte vet om det fungerar eller ej eftersom bilen inte går att köra. Sen skall den besiktas...

Kan du skruva själv, har gott om tid och tycker att det är jätteskoj, så kan det vara en okej. Men, oavsett pris, så är det nästan alltid en dålig affär att försöka iårdningställa / renovera en gammal bil.

12000 för en körklar bil? Det kan du aldrig veta eftersom du inte kan testa bilen alls i dagsläget. Vad kostar skatt, besiktning och försäkring?

E
El
17
El_dolmo
325i -95
Det var trevligt med lite svar och synpunkter!
Jag kan ju först då meddela att jag har fått ner den till fyra tusenlappar iaf men där drog han gränsen. Billigare än så kommer jag helt enkelt inte att få den.

Jag har även fått ta del av alla kvitton och besiktningspapper avseende de 14000milen han har ägt den. plus kvittona på de saker som "kamkedjekillen" bytade ut innan den blev stående. Sista bes gjordes ca 1mån innan det börjades mecka med kamkedjan och det var blankt papper utan några "braochveta" punkter. Så jag känner mig inte så orolig över att den ska ha genererat en massa fel under det här året då den har stått i uppvärmt garage.

Jo mina mekkunskaper avs bmw anser jag själv vara goda. Då menar jag allt som inte gäller själva motorn med innehåll utan där har jag en väns svärfar som är riktig bilmeckare som då får fixa med det(om det nu då skulle behövas)
på fritiden eller efter stängningsdags typ.....

Om jag nu köper den för 4 loppor....tror ni inte att även om några utav ventilerna har krökts, att jag då klarar mig med en budget på 8000 utöver de fyra?

Mvh Herr K
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Du kan ju utan vidare köpa en sån bil körklar för en 10-12 tusen...varför då klydda med en trasig importare?...och dessutom vit???

Frasse
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Frasseman tog orden ur munnen på mig köpte själv en 525 calypsoröd i riktigt fint skick för 10k efter lite prutande.Dock är inte jag den som gillar strikt a orginalbilar men den jag köpte kunde man tagit ett foto på & haft som reklam när e34an kom ut ny bilen glänste & va riktigt fräsh.Helt klart en pärla & kan man få en sån för 10k varför ska man då börja med långdragna projekt som hamnar på samma summa som en körklar bil?
Visst finns dom som begär över 20k för en gammal 91te,x men slutpriserna blir nog runt 10k är ju snart 2008 lixom
Mu
616
Mustang

540iat -94
Att bilen är import är inget att hänga upp sig på i mina ögon. Är karossen i mkt gott skick kan det vara värt det, tyvärr rostar ju här fina bilarna när de utsätts för sveriges välsaltade vägar...
4000 är inte mkt att bråka om,köp den om du tycker den är fin för dom pengarna & om du anser att du kan meka igånh den själv,eller åtminstone att du slipper lämna in den,då lär den ju bli lite dyrare....när det gäller "billiga" bilar,brukar jag ibland tänka "va fan,dom pengarna får jag i VÄRSTA fall igen i delar....",men det är mitt tänkande det.....köp den & meka igång den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.