|
|
|
|---|---|
|
Har funderingar på att få en motorvärmare installerad på min 530 men är novis i ämnet. Har tidigare enbart haft originalmonterad Webasto på en bil. Har genom att läsa ett antal trådar förstått att det finns olika tekniska lösningar men har inte riktigt kommit fram till vilken som är det bästa alternativet till 530'n. Defa och Calix är märken man känner igen, är det dessa man ska titta på eller finns det andra? Vi bor i de södra delarna av landet så det är ju sällan mer än en handfull minusgrader... Tacksam för tips och erfarenheter! Ps. Finns det någon värmare som passar på M5? ___ //Ulf | |
|
Hejsan! Om jag inte är ute och cylar finns det väl kontaktvärmare samt slangvärmare att välja på (iaf till min 530d). Calix har slangvärmare och Defa har kontaktvärmare. De flesta tester av motorvärmare är rätt överens om att det som funkar bäst av dessa två onda ting är slangvärmare. Abolsut bäst är det såklart med en blockvärmare som sitter direkt i kylvattnet men det går knappt att montera på någon ny bil. Jag har valt att montera slangvärmare på min. Istället för att montera en Calix där ett komplett kitt kostar runt 3000:- så monterade jag ett komplett kit från biltema för under 1000:- Enligt uppgift är det samma fabrik som tillverkar Calix värmare som gör värmaren åt biltema (de ser även helt identiska ut). Motorvärmare är en rätt ny produkt hos biltema och dom har inte uppdaterat sin hemsida så man hittar den där i nyaste katalogen (samt i butik) finns den dock. Det var väldigt enkelt att montera själv, lite funderande över att hitta ett bra ställe att sätta intagskontakten bara. Väldigt smidigt att gå genom torpedväggen med kupevärmareuttaget. Fanns en ledig oanvänd rejält stor genomföring under höger kupefilter. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Defa eller Calix har väl egntligen igen betydelse, montaget nog lika idag. år 2000 fanns enbart Calix till M52 och då var man tvungen att tappa kylsystemet (M52) för att fästbygeln till värmaren använde avtappningspluggen. När Defa senare kom så hade dom en smidigare lösning för montaget, inget vattenglötande, jag tror Calix har samma/lika lösning till M54 idag. under + 5 C är det lämpligt att ha den istoppad nån timme före avresa. Du kan på respektive hemsida se montageanvisningar mm. Är ganska enkelt att montera om man har en lyft. Grenuttagt till kupevärmare är också ett extra + ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.