|
|
|
|---|---|
| Fick nedslag på avgasvärdena på senaste besiktningen, CO 0,4 (0,5), CO 2500 1,2 (0,3), HC 175 (100), Lambda 0,97 (0.97-1,03), bilen ifråga är en 750 -91, gjorde en engineflues med oljebyte i våras, kan detta påverka något, vid förgående besiktningar har avgasvärdena varit nästintill perfekta. Ska prova med ett oljebyte till eller kan det vara något annat som spökar? | |
|
Börja med att kolla tänddelarna, är stift, rotorer, fördelarlock, tändkablar osv i bra skick? MVH Robban B |
|
|
Eftersom samtliga värden är felaktiga gissar jag på trasig lambdasond/sonder. BMW CS #5139 |
|
|
Det tror iofs inte jag då lambdavärdet borde varit sämre i så fall MVH Robban B |
|
|
Håller med Robban B,Lambda är "lite för bra"jämfört med resten av värdena.Enklast i det här läget är nog att köra startgas på insugspackning och slangar,mäta upp samtliga kablar från hatt till hatt (ska vara 6,3 ohm) och hoppas på att det inte är några sprickor på grenrör och att spjället inte är trögt. Lät mycket det här men använd sökfunktionen så hittar du en "bibel" på hela 7-serien med bra och kostnadsbesparande råd och tips och "ingen panik"det finns mycket god hjälp att få härifrån forumet. Mvh Dic. |
|
|
Mät upp signalen från sonderna och kolla, är den ok bör den vara över 0,5V för det mesta med tanke på att motorn går fett. Annars så får jag väl fråga: Var den _ordentligt_ varmkörd när ni testade? BMW tycks ha missat hur avgasrening funkar på äldre bilar för kattarna och lambdasond sitter ofta låångt bak och måste värmas upp rejält med motorvägskörning innan värdena kan bli ok. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.