AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.304

Vulco vägrar byta däck som är inköpta i andra affärer?

Har köpt splitter nya däck från gummihuset och skulle bytt dem idag. Stack till Vulco i Lund och fick höra att dem "får ej" säta på däcken på mina hjul. Jag fick förklaringen att dem har ingen garanti var jag har köpt däcken och därmed ingen garanti hur däcken är hanterade. Man vet inte hur posten och underlevrantörer till andra butiker hanterar däck under transport så vill dem inte sätta på "osäkra" däck sa killen till mig. Skulle däcken verkligen hanteras på annorlunda sätt till en mindre butik än dem hanteras till Vulco.

Det var största trams och idiotförklaring som jag hört på länge. På tre andra ställen i stan var det inga problem.

Har ni någonsin stött på något liknande? Kan verkligen en gummibit gå sönder i en lastbil ... =) eller är det revolt mot internet handel och lägre priser som internet butiker ofta erbjuder?

Angående säkerhet är det väl större fara om jag kör på isig väg med sommardäck än att dem sätter på mina "osäkra" däck. Men det spelade ingen roll för vulco personal. Whatever, får byta däcken på annan verkstad så enkelt var det.
Brist på service finns överallt. Detta låter som en väldigt dålig ursäkt.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Det fick jag också höra senast jag köpt däck på däckonline. Fick höra att det varit något pilotfall där däckskrängaren blivit ersättningskyldig för något däck som gått sönder som han själv inte sålt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Dum bortförklaring förstås. De vill inte mista kunder till internetaffärer och byter därför inte däck köpta över internet men då mister de ändå fler kunder när de väljer bort dessa...
Att däcken skulle bli mer skadade av transport än när de sitter under en bil på 1,5ton är väl tämligen osannolikt
Har ännu inte stött på någon som inte bytt mina däck. Å andra sidan finns det mängder av folk som byter däck här så det är inte svårt att hitta en som byter åt en om en annan säger nej.

///BMW - Was sonst!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inget annat än bullshit och en panikreaktion på att deras marginaler krymper eftersom internethandlare är så rejält mycket billigare. Däckverkstäder har tidigare varit en mycket skyddad verksamhet vilket lett till ineffektivitet och höga priser. Vissa däckhandlare anpassar sig till den nya verkligheten och tjänar nya pengar på att montera andras däck medans vissa sätter sig på tvären som en tjurig barnunge. Gissa vilka som troligen överlever i längden?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Så däckshandlarna har förbisett att däcken redan transporterats från fabriken via ett centrallager till däcksverkstaden eller åker däcksnissen och hämtar däcken själv i Ryssland, Tyskland, Asien etc?!
Vore bra om personen ifråga tänkte lite längre än till dagens slut...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
bullshitt höjd av inkompetens
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vem som helst får väl tacka nej till en kund, sen om de har en policy borde den finnas skriftligt. Om den nu finns så säger jag inget. Annars hade ett enkelt hövlgit nej tack räckt. Då kan man som kund gå någonsannan stans.
Mvh
Asken
Klart får dem tacka nej till kunder; man kan inte tvinga dem att sälja tjänst till en om dem inte vill det. Jag har bara bugat och gått vidare; vill dem inte ha mina pengar, får en annan ta dem då. Så enkelt är det. Tycker bara att det är allmänt idiotiskt gjort, och att det är just panikreaktion.

Dem kunde jo oxå sänkt sina priser som internet butiker, men då krymper jo vinstmarginal, och det kan man jo inte tillåta ... så det är bättre att skrämma folk att handla online.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vad mycket kunder de måste tappa med den attityden!!

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Faktum är att det till viss del handalr om en försäkringsfråga
Skulle en olycka inträffa som visar sig bero på däcken är frågan om det är däckens fel eller monteringen, helt riktigt finns det sådana fall
Å andra sidan kan man som handlare bemöta detta på olika sätt

Att bara sänka priserna är inte så enkelt, det finns kostnader som näthandlarna inte har, maskiner personal, skatter lokaler osv..
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Som sagt, de har all rätt i världen att tacka nej till affären. Nu fick du dessutom en förklaring till varför, så vad är ditt problem? Seriöst av firman att tacka nej då de vet att det kan bli krångel vid en försäkringstvist.
Ni som hävdar att det skulle kunna bli en "försäkringstvist" får gärna visa något som backar upp det. Känns inte troligt att det skulle vara så. Om det stämmer så skulle det ju inte finnas en enda däckhandlare som skulle hjälpa till att lägga om begagnade däck t.ex.
Det är ett sätt för en liten företagare att få visa lite makt. Att de sedan gör det på helt fel grunder och på helt fel sätt är ju en annan sak.
De som anpassar sig till de ändrade förutsättningarna på marknaden kommer att överleva.

Jag har själv råkat ut för dylika däckhandlare. Det är bittra människr som hellre spyr lite galla än kniper ihop och tjänar en liten slant. Även de handlare som lägger på mina däck muttrar om "problemet" men säger att de kan gå med på det ändå.
När nätdäcken kostar ungefär hälften så är det nåt som är fel. Visst ska det förekomma skillnader men inte på 100-tals %.

Jag är själv egen företagare och tillhör de lite mindre i branchen. Inte kan Jag vara dubbelt så dyr mot näthandeln för det... Och Jag biter ihop och ger kunden den service Jag själv hade velat ha, vilket har givit mig nöjda kunder och en god lönsamhet=ny 325:a...;)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
En däck firma här i stan ville ha 1000:- för att kränga på däcken åt mig men kunde göra det för 500:- svart! Då vände jag mig till en annan firma och betalade 450:- med kvitto!

M3 E30Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
GE: just av den anledningen som många firmor varken säljer eller monterar begagnade däck

Continental: Håller med till stor del, emn inte fullt ut, sen är näthandeln inte alltid billigare, se en annan tråd ang vinterdäck på nätet VS gummifirman hemmavid

Att handlarna hemma är dyrare kan annars förklaras av helt andra kostnader jämfört med de som bara säljer på nätet och många ggr inte ens finns i sverige
E36: Jag har faktiskt aldrig träffat på eller hört talas om någon som blivit nekad att montera begagnade däck. Men men...

Men om det är så att det är en försäkringsfråga så borde du väl ändå kunna presentera en länk eller dylikt till någon sida som behandlar ämnet?
E3
1.828
E36
USA bilar
GE: Nej, det kan jag inte, eftersom jag inte kan peka på ngt specifikt fall, men vet att frågan dykt upp vid någon incident, hur utfall och liknande blev vet jag dock inte
@lundberg

som sasgt ovanpå - klart får dem neka affär; då har jag bara stuckit till annan verkstad

mitt problem är att jag gillar inte att dem generaliserar och försöker skapa en situation där folk törs inte handla nya däck via nät bara för att dem själva ska kunna sälja sama vara för dyrare pris

det drabbar i slutändan oss konsumenter
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Som en följd av konsumentköplagen så tar däckhandlaren över garantin på dina däck när han kränger på dem. du kan alltså ställa krav på ersättning direkt till honom och inte internetdäckhandlaren.
Detta enligt min rörmokare som monterade min panna jag köpt själv direkt från tillverkaren.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.