AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.160

Är en rasad M73 motor nått värd

Har bytt motor i min 750 E38 så har en den gamla motorn. Det som hänt med den är att 2 kolvar är åt helvete å allt som är runt omkring dem. Men jag har allt annat kvar typ insug, kabelhärva m.m så undrar om det är nått som kan vara värt nått å går att sälja? Eller om man bara ska köra allt till skroten?

//Mattias
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har du utrett hur detta uppstod på den gamla motorn?
Inte utan att man blir lite orolig.

En kabelhärva kan ju vara värd en del för den som misstänker elfel.
Oljepump och tråg kanske.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Behåll motorn som organdonator om du har möjlighet till det. M73 har hundratals med givare och sensorer och det kan vara bra att ha en motor att plocka delar från. Det finns mkt som är användbart, t.ex. generator, startmotor, servo, ac kompressor med mera.

__
Bilblogg:
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag skulle kunna vara intresserad av allt vad gäller vevhusventilationen för att kolla om det passar på en M70, hade varit intressant. Efter vad jag förstått har inte M73 samma HC problem som M70 och det kan bero på olika lösning på vevhusventilationen.
Även ett topplock kan ju ha ett intresse för någon som råkat ut för sprucken topp eller liknande. Men det är väl rätt ovanligt förstås.
Varför hade motorn rasat förresten?

/Mats J
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej!
Jag hade nog länsat den på allt smått och gott och dragit blocket till skrot, särskilt om du har bytt motor och tänker behålla bilen.

/S
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Ett gyllene tillfälle så som Mats J skriver,toppkåpor med vevhusventilation är en lysande lösning för M70 och varför inte insugen som är "lite" annorlunda på M73,spjällen passar bolt on.Är dock osäker på om M73 kammar och topp passar påM70.
Mvh Dic.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Offtopic jag vet men nu saknar jag Paap.... :(

Jo den finns ju ganska mycket grejer på dom men startmotor,servo, acpump och generator är redan borta, var tvungen att flytta över det till den andra motorn. Topparna är jag tveksam på att de är nått att ha, tror de är förstörda. Vet inte varför den rasat, jag köpte den så. Men jag har tänkt att sälja hela bilen så då behöver jag inte motorn längra så det kunde vara bra att kunna bli av med lite grejer.

//Mattias
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ta ett kort på motorn och lägg på powerbörsen, så kan ju folk höra av sig ang vad som är intressant.
/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.