AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.701

Sidorutan fastnar på coupén!

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Rutan i förardörren dras inte ner den centimeter den ska när det är minusgrader ute. Jag undrar om detta drabbat andra coupéägare och i så fall vad som avhjälpt det hela?
Låter ju lite overkill att byta hela hiss-systemet alt. hissmotorn för att det fastnar enbart pga kylan.

Går det inte smörja upp något inne i dörren, och vet någon varför just den här första lilla biten fastnar som då enbart är till för att rutan ska glida under listen tillräckligt för att det ska gå att öppna dörren?

Det går bra att hissa ner rutan sedan när det väl släppt första centimetern där "automatsänkningen" ska träda in.

ma
76
martinmp777
318is -90
330iXT -03

Jag hade det problemet i helgen eller typ iaf
Är det inte bara så att rutan fryser fast i listen på dörren då?
För när den väl lossnat så säger du att den fungerar, om du får den att fungera och stänger och öppnar dörren direkt när rutan kommit upp går inte den inte ner då?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nej, det är inte i listen den fastnar. Hör hur det knakar till när det släpper någonstans nere/inne i dörren när jag tvingar ner den där centimetern. Sedan går allt fint igen både upp och ner.
Som en fastfrusen detalj som bänds loss liksom.

Efter att jag fått den att släppa frostgreppet så åker den upp och ner precis som den ska igen.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Är fler som har samma problem jag har oxå märkt av det då och då... Troligtvis är det att den fryser fast i den undre listen där rutan försvinner ner i dörren.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, verkar så jimpa.

Hur åtgärdar man det då??
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

330-mike: Man åtgärdar det genom att ställa av bilen i ca 5 månader ;)

Nä men skämt å sido, jag vet faktiskt inte hur man skulle kunna komma runt detta. Testa att smörja in alla inblandade lister, både i dörren och i karmen med silikonbaserat smörjmedel. Att det skulle vara en mekanisk detalj som fryser fast tror jag inte.

Lycka till / Jimmy

Länk
har samma problem tycker oxå att det är listen nere som det fryser vid har provat att smörja alla lister utan resultat
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det är ingen gummlist som fryser fast mot rutan. En sådan sak kunde man i så fall enkelt åtgärda med vanlig silikonsmörja.

Det sitter benhårt ända tills det liksom knakar loss. Det händer bara vid minusgrader och då gärna när det varit fuktigt i luften dessutom, vilket ökar sannolikheten för att det handlar om frysning alltså.

Och det är BARA den där första centimetern som fryser sig.....när jag väl pressat ner rutan den lilla biten med handkraft, funkar allt perfekt sedan igen.

Att smörja lister är ingen åtgärd, det har jag redan gjort iom vintervården.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det här verkar vara ett väldigt unikt problem, förstår jag av de få som känner igen det.

Verkligen ingen mer med E46-coupé som upplevt det här vintertid?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vill ju inte gärna glida in på BMW-verkstaden med det här, då de i regel tar en tusenlapp bara för att hissa upp bilen och titta på den.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har ingen lösning på problemet men då det alltid sker i samband med minusgrader så måste det härledas till fukt som binds i någon list eller annan anordning. Har "låsningen" väl släppt, oavsett var den sitter, så funkar det ju.

Är inte helt säker på hur det fungerar inne i dörren men där kanske finns en list som man inte kommer åt utifrån, det kanske är den som spökar, vad vet jag.

Att åka till BMW (och ev betala en sur lusentapp) tror jag inte löser problemet.

Jag gör som Jimmyboy råder, ställer av bilen i några kyliga månader. Men det hjälper förmodligen inte dig :-D

Kanske kan en kupefläkt riktad mot förardörren vara lösningen? En varm bil + motor dessutom. För jag har märkt att det brukar komma igång bara man fått upp lite värme i kupen. Återigen måste det härledas till fukt som fryser nånstans.

Niklas

Fransosen
Exakt samma problem fanns på min e36 coupé. Inget unikt altså! Förslaget med kupefläkten är nog bra. Funkade för mig iaf.

/Stenis
Jag startade också en tråd ang detta, fast i bilvårdsforumet.

Länk

Har inte testat detta ännu, men tänkte göra det.

Jag hade dock en tanke att försöka förebygga isbildningen med nån glykol-liknande vätska och få den att tränga ner i springan till listen. Det borde gå att slippa isen på nått annat sätt än kupévärme tycker jag.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, jag vet inte om det känns som en "lösning" att behöva värma dörren/funktionerna varje gång man ska öppna den. Dessutom är det ju omöjligt då man i så fall först måste öppna den - vilket alltså är huvudproblemet i sig. Det GÅR ju inte öppna dörren just pga att rutan inte glider ner den där första lilla centimetern.

Som någon påpekade, så är det ju något i mekaniken som fryser vid minusgrader pga fukt då.

Kommer man åt elhissfunktionen genom att ta bort innerdörren bara alltså? Går det smörja något där, eller är det fett som gäller i sådana konstruktioner?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Skulle det gå att låta någon slags smörjvätska/glykol rinna ner innanför dörrlisten längs rutan, eller finns det något där som tar skada?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.