|
|
|
|---|---|
|
Tjo.... Jag har ju nyligen uppgraderat min -99 740iL till 16:9 och en Mk4 navi, jädrans vilken skillnad mot 4:3 och Mk2..... :-) Nu är det ju riktigt snabbt i kartuppdateringarna på skärmen, och i omräkningarna på rutten utifall jag virrat mig förbi en rekommenderad avfart t ex. Men det har dykit upp några frågor på funktioner jag inte riktig listat ut själv. 1. Route Magnet. Vad sjutton gör denna funktion? Gissar jag rätt om det är en funktion där man kan flytta ett hårkors till ett önskat mål på kartan som inte har någon egentlig adress som kan sökas på i destination input, eller när jag inte vet någon adress men vet var platsen ligger rent geografiskt? Och att navin sen leder mig till det valda målet? 2. New Route. Här kan man välja olika många kilometers sträcka, men exakt hur funktionen sen fungerar och gör för mig vet jag inte. 3. Slå av navigeringen. På min gamla Mk2 så valde man bara Cancel Navigation eller nåt liknande, och så försvann den markerade rutten på kartbilden och man hade en vanlig karta bara, utan någon navigering. På Mk4 verkar det lögn i helvete att slå av själva navigeringsfunktionen. Jodå, man kan välja Delete navigation, men nog fan fortsätter navin att räkna vidare på rutten på kartan till mitt senast valda mål. Den fortsätter alltså att rita nya vita rutter på vägarna till det mål jag hade sist. Och det är ju irriterande när man har valt att avsluta navigeringen och bara vill se en vanlig kartbild utan en vit ruttlinje kors och tvärs och som räknas om hela tiden, soch skymmer kartan så man inte ser hur vägarna ser ut i färg m.m. 4. Ankomsttid? Nere till höger på skärmen, när navigeringspilarna visas, så finns en liten punkt med en pil och ett fält som ser ut som om det skall vara ett klockslag där, men jag ser bara --:--. Hur får man fram den visningen? På min vanliga handhållna Garmin så får man ju helt automatiskt en beräkning på ankomsttid till målet. Men måste man klabba med att lägga in sträckor tider och klockslag själv på Mk4 för att få se denna funktion in action? För övrigt så tycker jag att Mk4 blev ett stort lyft, och det är snyggt med "birds view". Det tråkiga är ju att det verkar vara en enveten felvisning/eftersläp på kartbilden. Alltså att pilen för bilen är rätt i possition på kartan när man startar, men sen när man kört ett tag så ligger den ca 100-400 m efter i förhållande till verkligheten. Stannar man bilen så visar den sen rätt ett tag igen men sen kommer eftersläpningen tillbaka. Hur kollar man vilken version på karta man har om det inte råkar stå på själva DVD-skivan? Hur identifierar man en 2007/02 High eller vad den nu heter? Vilken är den nyaste hårdvaru och programvaruspecifikationen för en Mk4 Navi? Det står SW 4-1/91 uppe i högra hörnet på min när man har valt SET i menyn. Lite tråkigt att damen som snackar i Mk4 låter mycket mer digitaliserad kall och overklig än donnan i Mk2 som lät riktigt naturlig varm och trevlig i rösten. Tråkigt att man på Mk4 tagit bort Night Mode så man kunde välja olika färgteman för dag och natt, och att det nu bara finns två ynka val av färgteman. Det borde ju ha blivit fler då det är en väldigt billig "uppdatering" Dr Tinnitus Min bil Länk | |
|
Här Länk finns mycket info om du inte hittat dit innan. Bl a så ser du att du har den senaste mjukvaran. Svar på 3: Om du har kartan framme och vill avsluta navigering så tryck först på snurrknappen till höger. Då får du upp olika val och ställer du dig på "Destination input" så byter denna rad sitt namn till "End destination" eller något liknande. Sen får man ju välja "Map" igen om man vill fortsätta ha en karta utan instruktioner. Svar på 4: Jag får min ankomsttid beräknad med automatik. Det är inte så att du inte ställt in klockan i färddatorn? Då har den ju svårt att räkna ut tiden... Har ingen eftersläpning så som du beskriver det, varken i min MK3 eller MK4. Inte heller hade jag det i den MK4 jag hade i min förra E46. Vet inte om navienheten kan identifiera kartversionen. Det finns ju dolda menyer där man kan gå in och hitta en hel del info så det är ju en möjlighet att det finns där. Ett annat sätt är ju att stoppa skivan i en vanlig dator och kolla om det finns info att komma åt där. Håller med att rösten förändrats mellan MK2 och MK4 men om jag inte har fel för mig så har hennes kapacitet ökat en hel del, dvs hon kan säga mer och hon kan infoga vägnummer och annat på ett sätt som jag inte kommer ihåg att det funkade i MK2 (Det var några år sedan jag hade en bil med MK2...) ___ //Ulf |
|
|
Programmer. Tack för svaret. Svar 3. Jodå, har gjort precis så som du beskriver, men inte fan slutade Navin att navigera i går når jag testade detta, inte ens fast jag gjorde om manövern flera gånger och även deletade den senaste adressen flera gånger, den fan bara fortsatte att rita nya vita rutter till min sist valda destination. Fast inga anvisningr kom ju. Klart iriterande. Jo, det är riktigt. Kärringen i Mk4 har ett klart större vokabulär än tidigare. Har varit in i de dolda undermenyerna men inte funnit var eller om man kan se versionen på DVD-kartan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Som Programmer föreslog kan du se kartversionen om du stoppar in skivan i en dator med DVD-spelare. I t.ex. underkatalogen \config ligger en fil som heter create_cd. Öppna den med Anteckningar så hittar du ett datum på första raden. Under katalogen \tpd finns också en underkatalog som är döpt med ett datum som ger en fingervisning vilken vers. det är. (Kan se ut t.ex. så här: ntcBeu_eu_20070215) |
|
|
Hej, Eftersläpningen hade även jag efter uppgraderingen från MK2. Men efter ca 80-100 mils körning så verkar den ha kalibrerat sig själv och eftersläpningen försvann och den fungerar klockrent sedan dess (ca 2år). Många rekommenderar att koda in utrustningen efter montage. Det gjorde jag också efter ett tag, men märkte inte någon större skillnad. På fråga 1 så är du rätt ute. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.