AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.363

Kapa framfjädrar på e30 Touring?

El
311
Elwood
523i Touring
Tänkte få ner min 320iA Touring lite ifram men ibak är den lagom som den är. Så istället för att köpa 4 sänkfjädrar tänkte jag kapa av ett varv ifram.
Går det på dom fjädrarna? Grannen som är mekaniker tyckte inte det såg ut som dom var så bra att kapa men jag såg ingen skillnad från andra fjädrar.

Rekommenderar att du köper en uppsättning nya fjädrar runt om. Landar väl ändå inte på mer än dryga tusenlappen.
El
311
Elwood
523i Touring
Landar på 1550:- med frakt på billigaste stället jag hittade + att det blir dubbla arbetskostnaden att byta både fram o bak eftersom jag inte kan göra det själv.
Böt nyss till riktiga sänkfjädrar på min andra Touring och jag tycker inte att det är värt samma pengar på vinterskräpbilen.
Men frågan var GÅR det att fimpa orginalfjädrarna? Någon som verkligen gjort det?
aa
11
aand
325i -87
320/325 -83
Jaa det går att kapa fjädrarna. (både fram och bak)
El
311
Elwood
523i Touring
Kanon, tackar!

Det här kanske du redan känner till, men:Stabiliteten och hållbarheten blir ju sämre när du kapar fjädrarna (anläggningsytan), dessutom är det inte ok om bilprovningen skulle upptäcka det.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Oavsett hur du gör sänkningen måste du göra en framvagnsinställning samt ha klart för dig att däckslitaget bak ökar.

Att sänka en bil genom att kapa fjädrar försämrar enligt min uppfattning bilens väghållning och ökar slitaget i onöden. En korrekt utförd sänkning kan förbättra väghållningen utan att öka slitaget.

E
El
311
Elwood
523i Touring
Jodå jag kan allt det där redan. Men hur kan däcksslitaget öka bak om jag sänker den ifram? Det förstår jag absolut inte.

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Allt beror ju på hur många varv du kapar. Risken om du kapar väl mycket fram är att du får en 2:a på besiktningen om fjädern hänger löst när bilen är upphissad. Annars är det inga problem.

Gr8ride
El
311
Elwood
523i Touring
Det blir inte mycket alls, är inte ute efter en låg bil utan bara att jämna ut den så att den inte är högre fram än bak som den är nu.

To
23
TommyÅ
BMW 320i -90
Ge fasen i och sänk, minsta bulan i vägen och tråget slår i direkt =/
El
311
Elwood
523i Touring
Har 60mm sänkning på den andra 320:in och den har aldrig tagit i dom vägbulor jag åker över varje dag till och från jobbet så jag tvivlar på att 20-30mm på den här ställer till några större problem.
de går att kapa fjädrarna, men de försämrar som sagt stabiliteten, och bilen kommer fortfarande vara lika mjuk i fjädringen så den kommer att ha lättare för att skrapa i. och bilprovningen godkänner kapade fjädrar upp till 2 varv!
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
om man kapar fjädrarna sa blir den hardare i fjädringen.

Gott med öl...
Godkänner kappade fjädrar upp till 2 varv? dem godkänner det så länge fjädern sitter ordentligt fast även om bilen e upphissad kan jag tala om...
e-
104
e-tretti
318i E21 -82
Hur gör ni för att fästa fjädern så den inte hoppar ur skålen?
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Om man kapar fjädern fram, måste man då kapa med ett helt varv?..eller kan man kapa 1,5 varv?...kommer det passa ändå i tallriken?
Kapning med 1 varv...hur många cm gör det ca i resultat? (cm / varv)

//T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.