AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.537

Köpa bil på Västkusten?

D3
43
D33J4Y
320i M Touring -03
Hejsan på er!
Är i stor jakt efter ny bil men har för många krav tror jag =P
Nu har jag i alla fall hittat en som jag ska ringa på i morgon som har det som jag vill ha men den enda nackdelen är att bilen finns i Göteborg, med andra ord på västkusten. Vilket min far bland andra har avrådit mig att köpa bilar från.

Länk

Vad tycekr ni? Är det någon fara att köpa en 5 år gammal bil från Göteborg? Vill ju inte att bilen ska rosta sönder efter några år pga att den gått på Västkusten i början.

Undrar även vad ni anser om automatare har hört att dom går sönder oftare i växellådan. Stämmer detta???

Tack på Förhand!!!

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Göteborg ligger visserligen på västkusten, men är inte "på västkusten" på det sättet, dvs det finns inga sand- och saltstormar som sveper in över stan - det ligger för långt från havet för det. Däremot ska du vara mer tveksam emot bilar från utpräglade kustsamhällen där bilar står parkerade med vinden från havet som piskar in direkt över bilen, utan avskärmande byggnader emellan.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Norrlandskörd är ju ett fenomen, så kanske även västkustkörd är det?!

Kanske ligger det något i det som din far med flera säger. Här i Göteborg blåser salta vindar från havet och gatorna trafikeras flitigt av saltbilen. Kan dock inte påminna mig om att jag hört att våra bilar rostar mer och tycker mig inte se fler rosthögar här än någon annanstans. Snarare verkar det regel än undantag att nyare bilar rostar idag, så det gäller nog att kolla bilen mer noggrant än stället man köper den på.

Om en automatare går sönder oftare har jag ingen aning om, men har inte noterat någon storm mot dessa på forumet. Testa att söka och bilda dig en uppfattning. Själv hade jag valt automat 100 gånger av 100.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bor själv i nära havet i halmstad, en utpräglad kuststad.
men jag har aldrig hört att våra bilar skulle rosta mer än andra, tycker faktiskt tvärt om. Då det snöar lite här så används inte vägsalt speciellt mycket...
Och havssamt, hur mycket av det blåser upp på bilarna?

//Bjerser

BMW - over 300 (s)miles/hour
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
I Göteborg är det nog ingen fara med salta vindar, även om salthalten i luften och luftfuktigheten förstås är högre än i inre Norrland.
Jag bor i Varberg med huset 80 meter från havet, och här blir bilen alldeles vit av salt när det stormar!

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Säkert mer salt i luften här än mitt i småland eller norrland, men min 318is -90 som jag sålde för någon månad sedan köptes ny av en kille som bodde strax utanför Halmstad och har sedan dess levt hela sitt liv på västkusten, och eftersom han som köpte den av mig bor i GBG kommer den att fortsätta rulla på västkusten ett tag till. Den bilen var inte rostigare än någon annan en E30, tvärt om. Undertill var den mycket fin och den rost som finns/fanns var inte av det allvarligare slaget.

Tror mer det beror på skötsel än var bilen rullat om en begagnad bil är fin eller ej.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.