|
|
|
|---|---|
|
När jag kör på tillex 23 grader i min 523 -00 så blir det kallt men skiftar jag så de blåser på rutan så kommer det brännhet luft, även på golvet. Har läst lite här om värmeventil, kan det vara så att det är den som spökar? Vill gärna ha en behaglig värme i bilen och inte brännhett eller svinkallt. MKT tacksam för svar av er kunniga och ev kostnad för åtgärd. | |
| Det är inte defroster knappen du trycker på då? Bara för att vara på den säkra sidan :) | |
| Jag trycker på knappen längst upp till vänster, den med en vinruta på och då går fläkten över till full effekt samt blir varm som sjutton. Är enda sättet för mig att få värme i bilen. | |
| Längst upp till höger menade jag... | |
| När du kör defrosterläge får du full effekt. När du kör värme på inställd temp. styrs värmen av en termostat inne i klimatpanelen. Det sitter två små galler på panelen, med en liten fläkt innanför som cirkulerar kupeluften förbi termostaten. Om det blir igensatt med damm i gallren eller att den lilla fläkten strular får termostaten fel uppfattning om temperaturen och kan på så vis styra värmen fel. | |
|
Ställ bara inte kaffekoppen från Shell i mugghållaren DÅ för du kallt i bilen då ACCn gör allt för att kyla ner koppen till 23C Annars är det bara fullt öppet i alla galler och "auto" intryckt ( kolla så att även fläkten går i autoläge) som gäller Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har sökt på detta ämne,(riktat till Gasar-Magnus) men inte hittat något bra svar, därför skrev jag inlägget! Så hur kommer jag åt att rengöra gallren som det pratas om? Kan det inte vara värmeventilen då? Allt fungerar som det ska förutom att den vägrar skicka varmluft framifrån samt på sidorna, bara då den köra på Defrost. Automatiken fungerar också men med kall luft. |
|
| Värmeventilen verkar ju fungera eftersom den släpper fram värme i defrosterläge. Det som verkar krångla är styrningen av värmen i auto-läge. En dammsugare borde räcka för att suga ut damm genom gallren. Du kan ju även prova att köra värmen samtidigt som du suger med dammsugaren i ena gallret för att hjälpa cirkulationen. Får du inte värme då har du uteslutit det som felorsak. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Glöm inte att ställa den mekaniska ratten i utblåsen på instrumentbrädan på tre röda dotts. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.