AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
816

test av vattenpump

hejsan!
jag har en 530 -93a som spyr ur sig vatten.
Jag hade bilen ståeendes i ca en månad för jag höll på att renovera karossen.
Bilen stod då i varmgarage, o läckte iprincip ingenting.(lite olja tror ja)
Sen nu i månadags började jag köra med bilen, och på onsdag eller torsdag började bilen klaga på låg kylarvätske nivå.
På fredag var jag iväg och köpte ny kylarvätska och fyllde på, men efter det så har bilen spytt ur sig vatten.
Jag startade bilen idag och öppnade huven, och upptäckte då att det kommer vatten från vad jag tror är vattenpumpen.
Vet ni om det finns något sätt att testa om pumpen är kass?
Bilen har änsålänge inte gått varm nån gång.
tacksam för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är förmodligen packboxen/axeltätningen som gett sig i vattenpumpen om den läcker, bara att byta.

///MVH Hasso
Länk
kan man byta packboxen/axeltätningen där då eller?
ska man byta hela pumpen?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Byr hela pumpen,är att rekomendera...
tror ni att det kan ha med glykolen att göra?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Vettenpumpen blir dålig med tiden. På min coupé så gick hela rotorn sönder, då det är tillverkat i någon packolit-liknande plast. Vet inte hur den ser ut på på din motor, men vattenpumpen är ju en slitagevara, så det är bara byta. Brukar inte vara så svårt att byte den heller, det svåra är att lufta systemet ordentligt efteråt.
Vattenpumpen brukar liggar runt 500kr eller dyligt, så den är inte så dyr i inköp.
men brukar det vara så att det helt plötsligt börjar komma stora mängder vatten ur den om det är vattenpumpen som gått verkligen?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
En chansning bara, men om lagrerna som axeln går igenom hela pumpen börjar bli dålig, så kan det nog läcka en del vatten där. Läst dem som har fått pump som börjat vobbla, och gör den det så blir nog lagrerna väldigt snabbt dåliga.
För om du är säker på att vattnet kommer från vattenpumpen, så är det nog bara byta den. Packningen som annars sitter runt (som alltså hamnar mellan pump o "motorn"), sitter väl monterad i pumpen. Ska du byta den packningen (om den går att köpa lös), så måste du iaf lossa allt, och då kan du nog iaf passa på att byta hela pumpen då dem brukar bli dåliga med tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.