AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.072

Hjälp Får ingen värme i kupen på min e38

Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
Hej!

Det är så att jag får ingen värme i kupen på min bil. Fläktarna funkar och blåser som det ska men jag får ingen värme. jag har kört ca 20 mil idag (riktigt kallt i bilen) JAg har kollat kylaren vattenpump termostat och det funkar. Det kommer någon liten värme puff iblland i någon sekund men inte mer. Vad är felet??

MVH

Jonas
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
snälla någon??
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan.

Det är med största säkerhet "hjälpvatten pumpen" som havererat.
Den sitter under värmeventilerna (1 på schemat)
Länk
Du kan se själva pumpen som ligger under ventilpaketet.

Mvh
Skalman
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
ok. hur vet jag med säkerhet att det är den. är den lätt att komma åt om man ska byta? och vad är det för pris på en sådan?

Jonas
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nej de är säkert värme ventilerna som de är fel på,skulle de vara fel på cirkulationspumpen så skulle du få värme en då när de blir lite varv på motorn,fast med motorn på tomgång så blir det ingen värme.har haft en e38a med samma fel.
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
ok förstår mig inte på bilden riktigt. Är det fram på motorn eller sitter det bakom motorn?
Tänkte jag skulle göra rent ventilerna.

MVh

Jonas
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ventilerna "står upp" på bilden (2st)
under ventilern ser du en cylinderliknande pryl som ligger under ventilerna.
Allt detta sitter ihop i ett paket, och kostar rätt mycket, runt 3,500kr om jag minns rätt.

Jag har haft detta fel, och hos mig kom ingen värme alls, det vart kanon när jag bytte kol i pumpen :)

Om värmeventilerna felar så brukar det ge en helvetes värme som inte går att stänga av, det beror på att ventilerna fastnar i öppet läge om det blir strömlösa, har haft det felet på en annan bil.

Om du står framför bilen så sitter detta paket på höger sida i motorutrymmet, mellan motorn och högra hjulhuset.

Mvh
Skalman
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
ok. jag va ner till bilen och tittade. Den sitter i min bakom motorn

__ HÄR:( trång som....
______
I I
Imotor I
I I
---------
FRONT

MVH

Jonas
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
oj den bilden blev inte som jag tänkt mig...
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Va bra!...då har du hittat den i alla fall!.

Det finns att hitta på skroten (passar från e39) anslutningarna skiljer något, man få dra om slangen/arna något, men det kan vara bra att veta om du inte hittar till en e38.

Mvh och lycka till!
Skalman
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
Tack för hjälpen skalman.

Är det fler som har några råd o tips så är det mycket välkommet.

MVh

Jonas
is
20
ischi87
325i -94
hade samma fel på min e36, bytte vattenpump igår, nu funkar värmen perfekt
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej!
Jag skulle eventuellt kunna tro att du har nån vakuum-slang som har spruckigt eller lossnat.
Om jag får ange det billigaste och första jag skulle finluppat motorutrymmet efter på min bil (dessa ger sig gärna framåt vintern också med varmt och kallt ideligen).

/S
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Nästa kan ev vara den potentiometer som är kass på min bil i mittkonsollen (se min "bilblogg"), men då får du varmt på alla andra ställen utom i mitt-grillen. Går att ordna genom att ändra till endast fotvärme mm. men då immar rutan igen.

/S
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
hmmm nu har jag letat o letat men hittar inget. JAg byte termostat för några veckor sedan men jag kan inte tänka mig att det har något med den att göra eftersom bilen går upp i temp och håller sig där vamt som kallt. har hållt koll på kylarväskan men den är oxå stabil.
Tycker det är mest konstigt att det kan komma en kort värme puff ibland (1 minut i timmen knappt).
Har fått tag på ett beg värmevintelspaket för några hundringar. Men problemet är att den sitter ju så för...at trång bakom motorn.
Någon som har ett lätt mektips innan jag river hela bilen :)

MVH

J
go
141
gotis
730-94 E38
Har hört att det kan vara den lilla fläkten som sitter i kontrollpanelen som dammat igen, om du har ett litet galler i panelen så försök blåsa rent där så fläkten går igång, den ska dra in luft från kupe'n till en tempgivare för att reglera temperaturen.
Luftade du kylsystemet efter att du bytte termostaten ? Om du har luft i värmepaketet/elvattenpumpen så kan det vara upphovet till den obefintliga värmen.
Te
23
Tenger
Bmw 740 e38 -94
NU har jag fått svaret på felet.. :)

Det va en spricka i Termostatkåpan som läckte = ingetryck till hjälp pumpen till värmeventilerna ... Kaotnad 225 kr om jag har rätt + ca 1 timmes jobb:)

MVH

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.