AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.119

Alpina B2 -74, auktion på Tradera

Sida 4 av 5
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Köparen registreade sig på Tradera i går och lyckades köpa ett snöre för två kr och få ett bra omdöme??Undrar vad han ska ha snöret till.Kanske passar bra när han märkar att det inte är en äkta Alpina:)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ake Persson!
Visserligen svänger priserna en hel del på entusiastfordon.
Men fel vore det att jämföra en M1 med 454 st tillverkade enl VIN...och en bruksbil som E9 med totalt 30546 st enl VIN!! =)

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Men var den nu äkta eller inte äkta alpina , någon som vet till 100% ?
Någon som hade kontakt med säljaren ?

Billy aka Fantômas
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
M635 forever:

Ja , helt klart är det skillnad på en E9 och en M1, men det det hade varit kul att veta hur många E9 som finns kvar i "livet".

Men E9 CSL är inte billig idag

Länk

och M1an :

Länk
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
billy :

har ej varit i kontakt med säljaren , men enligt Alpina-boken jag har refererat till tidigare så finns ingen B2 med årsmodell -74. Så det är väl som tidigare nämnts här, en vanlig 3.0 CS med eftermonterade Alpina-attiraljer.

B3 med Kugelfischer-insprutning kom i början av 1973, B2-motorn kom september -72 och hade förgasare, precis som 2.8 liters B1, vilken kom -69.

B2S var på 3.2 liter precis som grundmodellen 3.0 CSL.

B4 var en 3liters med standard-kolvar och med trippel-weberförgasare och 230 hk och 265 Nm.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
OM nu bilen är en "vanlig" 3.0cs/csi med stort renoveringsbehov dvs slitet skick med den vanliga rosten,så är ju priset i mitt tycke uppåt väggarna för högt.

Alpina pryttlar finns lite varstans och skulle det visa sig att det bara är en luftburk och en ratt så är det väl knappast en lysande affär.

Om det däremot är hela kittet från en äkta Alpina då är priset ok.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Hej , har följt denna tråden och måste instämma att priset är för mig för högt. Har haft 3.0Csi på önskelistan länge och tyvärr åkt många mil för fina bilar i skrot skick.
Jag räknade för 5år sedan på en renovering och hamnade på ca 100000:-. Lägg där till ett pris på bilen för 80000:-.
Samtidigt börjar dessa bilar bli mycket ovanliga så köpläge är det ofta, frågan är bara till vilket pris och skick.
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Ake Persson@
E9:or finns det många fler kvar än vad som är bra för marknadspriset......
Bara av de ca. 650 E9:or i Sverige finns det faktiskt ca. 400 kvar.
I vilket skick de befinner sig är då en -hel- annan historia och de flesta är så
klart -ej i trafik- (men detta gäller ju min -fina?- E9 CS också :) -
-
Med E9:or är det på samma sätt som med E34 M5:or. Så länge det finns för mycket -skrot- kvar som rullar så hålls priset även för det bättre bilarna nere.
Tyvärr.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Trucker ,

För inte så länge sedan gick en "sån där luftburk" för 1200 Eur på tyska E-bay !

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Länk
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
1995 renoverade jag en 2800 CSA, UTAN lucka och i allmänt bra skick.
Det kostade då +150.000 utöver c:a 800 arbetstimmar. Visst, det blev ett bra resultat men med en helt intakt inredning och obetydligt med rost.
Såldes för några år sedan för 75.000.
En E9 har så många ställen där rosten biter sig fast att enda sättet är att plocka ner hela bilen och blästra all plåt, in-och utvändigt för att få en överblick om det över huvud taget är meningsfullt att fortsätta. Många hål blir det, kan jag lova.

I dag uppskattar jag kostnaden till 300.000 om allt skall vara i bästa skick. Sånt är levende livet.

Bosse J.
BMW CS 185 H
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
A.G : jag gillar verkligen Alpina och hoppas själv få äga ett fint ex i framtiden,men om man drar bort 10 på priset så är det ändå högt.

Men om allt sitter där (gissar nu) hjulupphängning,bromsar,kortare snäcka,diffbroms,Maskin var väl ett hopkok? då är ju priset i ett helt annat läge.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Men nu var det väl så att (enl säljaren) så var väl inte denna rostig......
Och då om det stämmer så måste det fan varit billigt , med tanke på all alpina styling (om den nu var "bara" alpina stylad) kan ju ändå faktiskt varit en äkta alpina !

Billy aka Fantômas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Billy:
Blir fakrtiskt lite förvånad att du orkar att envisas om att detta var kanonköp och att den kanske är äkta.
Om du har läst alt som är skrivet om den så är det bevisat bortom allt rimligt tvivel att denna bil INTE är en "äkta" Alpina. Och oavsett så är bara motorn ett hopkok där det enda äkta är plenumkammaren och block och att denna block har suttit i en annan bil tidigare.âven om det nu finns en del alpina delar på den så är den knappt värt 85000 iaf inte väldigt prisvärt.
Sedan verkar det vara så att det finns folk som har sett mera av bilen och menar att den är rostig.
Det är ju inte så att alla säljare är ärliga/vet vad dom säljer eller kan uttala sig om bilens skick på ett objektivt sätt/professionellt.
Han tar ju faktiskt ganska stora reservationer i annonsen om huruvida han kan bedömma detta korrekt, och sånt luktar ALLTID som att han låtsas att vara okunnig (trots att han snackar om at ha tänkt att renovera den till toppskick tidigare) Han vill ju inte gå i god för att allt av Alpina utrustning finns kvar heller....samtidigt som han snackar om att all utrustning är dokumenterat. Nej Nej Nej du...... vakna.

Du får för all del tro att detta var ett bra köp för den som köpte bilen(inte du ,eller???) Men att överbevisa alla andra om det kan visa sig at vara svårt.

MVH
Sakke

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Om det inte är en Alpina med motorn bytt till en nyare... ;)

///BMW - Was sonst!
Ber så hemskt jävla mycket om ursäkt , herr sakke.
Och nej köpte den inte , tyvärr.

Billy aka Fantômas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Billy:
Jo tack, ursäkt accepterad!!!! Seriöst , det var inte menat så, du behöver inte ta det så hårt. det är bara förvånande att du tycker så som du gör. Funderade om det var ngt som vi andra missat eller som vi inte vet om.
Och tänkte att du kanske vill förklara isf vad.

Som sagt, det är helt ok att du tycker så, men det verkar inte finnas mycket som stödjer detta.

JohanE:
Motorn var väl äldre än bilen och med top från -82. Alpinamotor utan riktig topp är i princip värdelös som sådan om man inte är i behov av en original block med alpinas serienummer.

MVH
Sakke
78
29
78dude
E32 BMW 735i
Det var en Alpina B2 for salg i Norge, prisen var 600.000,- NOK og det er ingen billig bil i dag. Om man skal ha ekte vare som Alpina eller Hartge så må en åpne pengesekken og betale for varene!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nu vill jag inte på något sätt förminska den enorma kunskap som finns på detta forum, men när det gäller nätet så har i alla fall jag en gyllene regel: Tro ALDRIG blint på det du läser på nätet. Det finns i princip ingen källkontroll på nätet, vilket gör att vem som helst kan påstå vad som helst. Och (om igen, jag vill verkligen inte smutskasta någon som skrivit i den här tråden) granskar man inlägg kritiskt, så finns det faktiskt en möjlighet att bilar skrivs ner får att priset ska bli lågt. Jag menar, är nu bilen en äkta Alpina så är den värd massor, då är 85 lök ett sanslöst klipp, och den lär bli mer värd varje dag som går. I teorin är det ju lätt för en spekulant att skriva ner bilen på alla tillgängliga entusiastsajter och sedan köpa den för en billig penning.

Så det jag menar är att man alltid måste granska information kritiskt, och bilda sig en egen uppfattning om vad som är rimligt.

I just den här tråden verkar informationen komma från flera olika välkända personer, så då är i alla fall jag lugn. Om nu inte alla har fått sin information från samma källa, som numera äger en äkta B2. Men så konspirationsteoretisk är knappt ens jag....

Mvh Johan
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!'
Johan:
Ja, det är sant det du säger. Man skall nog vara försiktig vad gäller info från nätet. Dock tycker nog jag att 85000 för ett renoveringsoblekt E9 är kanske OK om det är fråga om alpina, men knappast ett jätteklipp. Att en Alpina har blivit prissatt till 600 000 i Norge reflekterar väl inte helt almänna prisnivået. Vet inte helt säkert vad en B2 betingar för pris, men skulle tro att ett toppex skulle kanske gå på 350-400k SEK(i europa/tyskland).
Då man vet att E9 är ett notorisk rostholk(âven om det kan se bra ut på ytan) och delarna är dyra kostar det säkert uppemot 300000+massa använt fritid för att få ett ex som ger toppris. så man gör inte några pengar på den direkt. Visserligen får man en samlarobjekt som man vet exakt vad som har blivit gjort på den.

MVH
Sakke
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Att jämföra en äkta? Alpina B2 som få eller ingen av oss på detta forum sett i verkligheten med denna fusk Alpina B2 är väl ändå som att jämföra äpplen med päron, för att den blå var en 3.0 CSI och inget annat råder det inget tvivel om. Dessutom, att jämföra priser i ett EU land med ett som inte är med i EU och som dessutom har erkänt sjuka priser på bilar är inte relevant. Dock skall tillägas att fina äkta B2:or inte på något sätt är billiga eller vanliga.

Jag förstår inte att inte fler retar sig över säljarens vilseledande och rent av felaktiga annonsformulering! Att med den "dokumentation" han hade, en annons från DN och ett generellt intyg på motorn (märk väl enbart motorn), framstår för mig som rent patetisk och kan göra vilken E9:a som helst till en B2:a. Motorn var enl. Alpina själva byggd 1973 med Alpina/Kugelfischer insprutning. Toppen var bytt, insprutningen borta så det enda som är kvar av motorn är blocket och eventuellt Alpinakolvarna. Förgasarna hör inte till den motorn ej heller toppen från 1982.

Men det i särklass viktigaste av allt, motorn har inte suttit i den bilen från början!!!! Bilen är ett hopplock och lika mycket B2 som vilken annan E9 som helst.

Prisvärt? De Alpina-prylar som fanns på bilen betingar var för sig en del pengar, dock inga fantasisummor. En 3.0 CSI med dessa prylar har ju ett visst värde för somliga, dock fanns rost + att däck, bromsar och kopplingsmekansim behöver bytas ut.

Hoppas att köparen blev införstådd med att det inte var någon Alpina han köpte utan en vanlig 3.0 csi. Om så är fallet är allt OK, om han blivit vilseledd av säljaren i tron om att det är äkta vara är det definitivt inte OK.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.