|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Ando / Johnor ! Vad är skillnaden mellan en B2 och en B2S ALPINA ? Hur många BMW 3.0 CSL ALPINA gjordes det (dvs. splitternya, kompletta 3.0 CSL som levererades -direkt- från BMW till ALPINA för convertering) enligt Era underlag ?? - Hade ALPINAs CSL-tävlingsbilar ett normalt BMW-chassis-nr som BMWs egna CSL-fabriks-tävlingscouper eller tog de leverans av special-karosser för tävlingsbruk såsom många andra tävlingsstall som 'Martini' (?) m.m. |
|
|
B2S utgick från CSL kaross. B2 från CSI kaross. Det skiljer sig i motorstyrka. Man skall komma ihåg att alla dessa bilar såldes som "kitcar". Alpina var ju inget märke vid den här tidpunkten utan en trimmningsfirma. Dock så vet ju Alpina fortfarnde om man frågar dem om t.ex. som i detta fall ett motornummer när den gjordes och hur den bestyckades. I föreliggande fall med den blå s.k. B2:an gjordes motornummer 1008 1973 till en CSI med ALPINA insprutnig. Hur den senare kommit i en CSI från 1975 står skrivet i stjärnorna, men det är absolut inte Alpina som placerat 1008 i motorrummet på den blå bilen i fråga, det är HELT säkert. Om motornr. på den blå hade varit över ex.vis 11xx då hade det varit mer troligt att bilen och motrn hört ihop. Nu är det ju en massa andra säkra saker som tyder på att det är ett hopplock från en eller flera bilar. /Johan |
|
|
TACK Johan. Verkligen intressant !! Du lär höra ifrån mig med frågor om CSL resp. ALPINA mera generellt :) - Mystiken med den aktuella bilen verkar ju vara löst. Min gissning där var från början att bilen har ett visst intresse men att det -inte- handlar om en genuine ALPINA´bil och istället om en vanlig BMW E9 med ALPINA-delar vilket gör att prisnivån som det handlade om i auktionerna verkar rimliga i förhållandet till de fakta som har kommit fram. - TACK för din insats ! Jag lyftar på hatten !!!!! Hälsn. Kalle ///M Global E34 M5ouring registry. Svensk E9/CS-register (vilande sedan ett tag pga ovan) |
|
|
m5toureg: det står en del om B2 och B2S i boken jag refererade till i ett av mina tidigare inlägg. (BMW ALPINA skriven av James Taylor) I boken står bl a att antalet B2S är okänt. Där står förövrigt om Alpinas historia, bl a om "racingtiden" med E9orna. |
|
|
85.100:- ! Var det någon här som köpte ? Hälsningar Ando Gunnarsson Länk |
|
|
Ando: Var det Tradera eller? Det var i saftigaste laget!!!! /Johan |
|
|
85 papp - holy shit!! Den såg ju riktigt murken ut på andra bilder jag sett... |
|
|
Jag kan bara instämma, holy shit!!! Man får verkligen hoppas på att köparen är införstådd med att det inte handlar om någon äkta vara, annar är det synd om köparen, misstänker starkt att säljaren trots mina och andras påstötningar inte fört ut budskapet om att bilen är en fake. Bara att hoppas för köparen att motorn startar, för bromsar, däck, koppling etc är tvärslut på bilen. Det krävs en ansenlig summa pengar för att försäkringsvärdet skall uppgå till den införskaffade summan pengar för bilen, men den kanske gick till utlandet? Bara att önska den nya ägaren lycka till och hoppas att vi får se bilen live till sommaren. /Johan |
|
|
JAG tror ändå att "köparen" gjort ett kap.......... Billy aka Fantômas |
|
|
Ett kap.......?? att renovera en E9 till ett bra skick gick redan för många år sedan på ca. SEK 100.000 (minus det man kan göra själv) och då gäller det en bil med full fungeraande BMW-technik. Att få -denna- bil i brukbar skick avseende motor, koppling, vxl-låda, bromsar m.m. kommer att kosta stora pengar OCH ett stort engagemang och intresse. Om -experterna- tvekade vid prisnivå av SEK 25-30.000 så är ett köp för 85k ett kap av massor med huvudvärk och besvär. Det bör finnas massor med -projekt- där ute med betydligt bättre förutsättningar. Det kanske finns en marknad där ute för samlingen av ALPINA-delar som följer med bilen men jag tvivlar att det kan vara en bra affär. Bara -köparen-är medveten om fakta, så lycka till ! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ett kap gör man bara om man hittar ett veterligen helt rostfritt ex för det priset. Visst har priserna på E9:an smått rest sig,men en s.k B2:a (som är en standard Csi) innebär att pengarna från Alpina delarna man säljer,ska täcka upp nya originaldelar och motor,samt renovering!! Men det lär skjuta iväg i kostnader oavsett,och rost.....det hittar man garanterat både här och var på en E9:a!! Några 100k kommer man tyvärr inte så långt med i renoveringskostnader. Inte om man verkligen vill ha det helt perfekt,visst kan man göra mycket själv,men tyvärr brukar man behöva ngn form av hjälp av andra proffessionella inom ämnet. Min M635:a har redan kostat mig över 170k i renovering...och jag är inte nöjd ännu!! =( Och då köpte jag mig ett rätt så bra renoveringsobjekt ändå!! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Ake Persson@ TACK för tipset men jag litar inte så mycket på -James Taylor- och man bör generellt vara försiktig med böcker av sådana slag. De är skrivna av enthusiaster med all välmening MEN de är människor som vi och det betyder att de gör FEL altern. inte gör en tillräckligt bra 'research'. I den ///M-boken som jag har från -James Taylor- finns det en hel del -felaktigheter- som hela tiden 'åberopas' i olika forum och därmed snarare ökar -mytbildningen- istället för att skapa klarhet. Därmed inte sagd att den boken som du rekommenderar inte kan vara bra, det kan den mycket väl vara. Som sagd, TACK för tipset. (Maggies bokshop kanske ?) |
|
|
Hej Kalle; Siffrorna angående antal B2 i olika utföranden kommer från Alpina själva. Jag har en lista som jag fått av Rene Bichler (ordf i Alpina Gemeinschaft) med massa olika data om de flesta äldre Alpinamodeller. Största delen av den listan finns också på Alpina CS hemsida. Hälsningar Ando Gunnarsson Länk |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kalle! Maggies bookshop....bästa bokhandeln i sthlm! ;-) Håller med dig beträffande de "allvetare" uppgifter som går att finna i böcker beträffande de olika entusiast BMW:s....svårt att hålla på någon av dessa...därmed bättre att göra en egen research om sin favoritmodell! =) Kanske du och jag kan göra en gemensam bok ngn dag,gällande M5 och M6/M635!! ;-) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Nu är det ju som sa att fina 3,0 börjar bli rätt dyra , och vad jag fattade så var väl denna inte speciellt rostig va? Bara en massa damm... Skit samma , men hade jag haft de pengarna så hade jag bjudit :) Billy aka Fantômas |
|
|
Hej Patrick. ""Visst har priserna på E9:an smått rest sig....."" - Sant ? Då kanske min helrenoverade 3.0 CS'75 numera kan vara värd några kronor ? Vi byggde i princip en helt ny bil (kaross) enbart med original BMW-plåtdelar (inga fuskplåtar någonstans), inkl. -hela fronten- inkl. hjulhusen, allt samt även A-stolparna, yttertaksplåt (med taklucka), bakskärmar, allt m.m., m.m. (photo-dokumentation) finns). Bilen är dessutom -rostskyddsbehandlad- under uppbyggnaden med samma medel som då användes för nya BMW. LOKARI-inner-skärmar självklart...... Vad kan den vara värd idag ? Uppskattningsvis. |
|
|
Här kan n bjuda på ett liknande bevis som användes i annonsen till den blåa... Länk Ang rost på den sålda bilen, jodå de fanns så det räckte och blev över. Skärminfästningarna var slut, rosthål under instrumentbrädan samt att den brukats utan stenskottskydd i bakre delen av framskärmen vilket medfört att en hel del vatten tagits sig in i ett hål stort som en pocketbok, m.m., m.m... Vart tog den vägen? /Johan |
|
|
billy@ när du läser alla inslag om denna bil (även på annat håll) och de kommentarer av de som har sett bilen i verkligheten så förstå du säkert att det är inte bara damm som är ett problem, bilen är redan delvis rostlagat en gång innan och DET är alldrig bra med en E9 CS om det inte är gjord på -rätt- sätt, m.a.o. ord bilen är långt ifrån -rostfritt- och i stort behov av en proffsig renovering och klara förmodligen inte ens en besiktning (OBS! framskärmarna är helsvetsade och en -bärande- del (E9:or har ingen B-stolpe) och därmed får det inte finnas mycket med rost innan det är -stop- hos SBP. osv. osv........ |
|
Förhoppningsvis,med tanke på att slutbudet är så högt(högt & högt...vore det en äkta B2:a vore det ett fynd =) ),borde i vilketfall bilen bli renoverad!!! Och bara den saken gör ju att man sover gott om natten! =) Jag skulle gärna sätta igång med min E9:a....men tyvärr har jag brist på: motivation,tid,utrymme och ekonomi för tillfället!! Jag kommer att skaffa mig en E9:a så småningom....men då blir det en Csl....med väl dokumenterad historia....och färdig för gata....elller bana!!! =) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
MarGie har säkert den Länk , men jag köpte mitt ex. av Alfamer Länk på bilmässan i Gbg i början av mars i år. Angående den aktuella bilen, så tror jag att det är svårt att nu bedöma om det var ett bra köp. Vet vi hur mycket en E9 värderas om fem - tio år , sen är det ju synd att den aktuella bilen var ett hopplock. Hehe , vad får man inte för en original-Batmobile-CSL idag. Värde på "veteranbilar" kan svänga otroligt mkt, se bara på äldre Ferrari-bilar hur priserna går uppochner om man tittar på ett längre tidsperspektiv och varför inte prisutveckling på M1an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.