|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Länk En Alpina B2 -74 auktioneras nu ut på Tradera. Hittade lite info här Länk "En 215 hk ALPINA-specialmotor (3-liter) gör denna bilen till den snabbaste BMW-limousinen." Hur många B2'or bryggdes? Vad är det för värde på dessa bilar? Hoppas att bilen kommer i händerna på en entusiast som ta hand om bilen och renovera till originalskick. ///Niklas | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ojojoj! Om denna fortfarande är utrustad med attributen bilen lämnade Alpina med,och att motorn i stort är orörd....är denna värd en hel del pengar. Faktiskt lite sugen blir man,men skulle föreda en Alpina Csl B2S MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Mkt svårvärderad, finns reservdelar att få tag på, eller blir det nytillverkning om något behöver bytas. Jag ska kolla i en Alpina-bok när jag kommer hem i eftermiddag om det står något om produktionssiffror på B2(misstänker att det inte finns nån uppgift). Men hur som helst, så är det en klenod värd att bevaras. e9orna är goa bilar, och är dessutom Alpina-grejor i maskin mm , så ... |
|
|
Hittade lite mer info på Alpinaklubbens hemsida. Enligt Länk tillverkades 192 exemplar av B2 3,0 CS mellan september 1972 och juli 1976. Vad har ALPINA gjort med motorn? Jag är riktigt sugen på den, men har inte plats för fler bilar just nu. ///Niklas |
|
|
Har nu läst i "BMW Alpina" skriven av James Taylor. Ja, Alpina har satt ihop 192 st B2-motorer ,men det var oklart hur många som kunder har fått i "paket" och hur många kompletta bilar som Alpina-fabriken byggt. En komplett bil kostade i juni -72 DM38,900, att jämföra med DM28,950 för en standard-3.0 CS. Motorn fick 2st Solex 40/45 DDH-förgasare och 300graders-kamaxel, nya kolvar och bearbetad topp som gav en kompressionsökning från 9,5:1 till 10,0:1. Effekt 230 hk vid 6750 rpm och vridmoment 270Nm vid 5000 rpm. Prestanda: 7.3 s till hundra jmf 9 s för en standard 3.0CS, toppfart 235 km/h mot 213 för standardbilen. Chassi med bättre ventilerade bromsskivor och Bilstein-grejor och ställbara krängningshämmare fram o bak. Intressant: Tyska TüV hade på den tiden krav på att alla bilar med minst 200 hk skulle ha ventilerade bromsskivor. I boken står också en del om bilen som "M635 forever" nämnde, B2S. M635 forever : Jag kan hålla med dig, en Alpina-version av 3.0 CSL med 250 hk. Antal B2S är okänt tyvärr. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Sitter väl tre dubbelports solex på B2:an! :) B2S gjordes i ett väldigt begränsat antal,och betingar ett mycket högt värde för en original äkta och fin kärra. Men likväl som "Standard" Csl:erna,så finns det tydligen ett antal som inte är äkta,men har papper som ser ut att vara i ordning. Så lite risktagande är det att köpa en sån bil i dag. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Antal förgasare ??? Ja, inte omöjligt, citat ur boken: twin Solex ... kan tolkas som dubbelportare eller två st ????????????? På den aktuella svenska B2 ser man ju inte , då "luftboxen" är ivägen. |
|
|
racereplica med trippel Weber : Länk |
|
Usch vilken hemsk breddning den hade,farsan hade trippla dubbelports weber 45 på sin 3.0Cs -75,innan han konverterade till 3,5 med motronic.....vilket härligt ljud den hade! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Hehe Ja , det kan jag tänka mig Kanske nästa som Maseratis 50-/60-tals sexor med tre dubbelports-Weber. |
|
|
Den aktuella bilen diskuteras även här: Länk |
|
|
Vadå hemsk breddning? Helt vanlig Alpinabreddning för Grupp 2... och ja - de hade Solex 45:or men vissa marknader fick Weber pga av lättare avgasbestämmelser. De 192 st B2 motorerna monterades i E3, E9, E12 och en och annan tidig E24. Dvs betydligt färre än 192 st i E9... ;-) /Anders |
|
| hur vågar man buda om man inte åkt och kollat på bilen egentligen? | |
|
1) Bilen är enl regbevis registrerad som en 3.0 CS 1975 med 132kW (180hk) 2) Enl. VIN så är det en 3.0 CSI...(Alla B2 OCH B2S har sitt ursprung i CSI karosser) 3) Inga matchng numbers 4) Motorn består av delar från många årtal, bl.a. är toppen från 1982. 5) bilen är importerad innan 1999, d.v.s. det finns INGA elektroniska dokument på importen sparade. 6) 1982 (då bilen importerades) var SE inte med i EU. Länsstyrelsen hade ansvar för import. De tillsammans med Bilprovningen och tullen sparar kopia av fahrzugbrief i 10 år...d.v.s., inga dokument finns kvar 7) Jag vet inte hur mycket jag skall skriva... /Johan |
|
|
Johnor: Tack för intressant info! Några frågor: Matching numbers? Kan du koppla numret på originalgrejorna till bilens chassinummer? Kan man se på utsidan om det är en original Alpina maskin och inte en helt vanlig M30 med alpina förgaseri? Mvh Mats H |
|
|
Kanske var lite otydlig. Motorn ÄR ett hopplock. Motorumret stämmer inte med chassinumret. Många delar från olika årtal, allt från 1970 och framåt. Någon Original Alpina maskin är det definitivt inte, det sitter dock en del Alpina prylar på den. Jag börjar misstänka att bilen fixades till i Sverige i nuvarnade skick i början av 80-talet. Import av fordon som inte stämde överens med original, som dessutom i detta fall nedgraderats till en 3.0CS enl reg,bevis, var svårt för att inte säga omöjligt. Ett alternativ är att bilen fixades till i nuvarnade skick strax innan import och importören hade god hand med registreringsmyndigheten...Jag väntar på svar och bör få det under dagen vad det gäller äkthet etc. Det finns mycket som talar för att bilen INTE är äkta. Utan kopia av fahrzugbrief och nuvarande reggning som 3.0 CS bör priset bli därefter, men man vet aldrig. /Johan |
|
|
Den ligger ju till salu på ebay också. Länk Där ligger den för ett högre pris... Får man göra så? Om någon nu skulle vinna budgivningen på tradera till ett lägre pris än ebay annonsen. Måste han inte sälja den till det lägre priset då? |
|
|
Ebay och Tradera är hårt kopplade auktioner. Högsta bud gäller, dock borde det, om allt fungerar enl. reglerna, buden på båda auktionerna vara samma. /Johan |
|
|
Högst tveksamt beteende. Ebay äger ju Tradera men ngn verklig koppling verkar det inte finnas. Undrar hur han skall klara ut detta? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Men hela annonsen kan i princip betraktas som bluff, då det i själva verket inte alls är en riktig ALPINA, utan med största sannolikhet en vanlig 3,0 CS med ett hopplock av diverse ALPINA-delar monterade? ///Niklas |
|
|
En fråga. Var det inte så att Alpinor på 80-talet inte kunde reggas, som Alpina i SV, utan att de reggades som den bil den "härstammade" från. Alpina B7 från 80-talet heter väl M528 eller 535 eller nått likande...? ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.