AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

Varför 1,3l/milen de första 2-3 milen? (320i -87)

ji
7
jip
320i E30 -87
Hej!

Köpte mig en vinterhäck med rasad diff för 1500kr (tidigare ägare hade köpt den för 12k året innan). Den passerade bilprovningen utan dåligt värde nyligen.

Det lustiga är, ligger jag i 110km/h på plan väg går den inte att få under 1,2-1,3l/milen enligt bränsleförbruksmätaren. Ger jag full gas går mätaren upp till 1,8 ungefär.

Efter 2-3mil sjunker mätaren ner stabilt på 0,9l/milen ungefär. Ger jag fullgas går nålen max upp till ~1,3l/milen.

Det kan väl inte ta 2-3mil innan motorn är riktigt varm, utan borde gå på 1 mil? Finns det någon slags elektronisk choke på dessa bilar som kan strula?

Har för mig oljan såg bra ut för 1 månad sen (inte kört så mkt med den än). Men jag tänkte byta olja, filter och stift (rekommendationer? Biltemas är OK?).

Någon mer än jag som varit med om detta lusta sak med bränsleförbrukningen? Kan tilläggas att bilen antaligen levt rätt hårt liv med 18 ägare och 26k mil på mätaren! :-) (Har sökt efter detta problem men inte hittat något snarlikt)

Tack på förhand!

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kan vara kallstartsventilen (blå kontakt uppe vid insugsröret om jag inte minns helt fel) som får fel Ohm-tal. Hade samma problem på min första bil 320-83...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
det låter precis som STEPHAN säger som att kallstarten hänger sig, då fettar bilen på extra mkt.

ta isär den, rengör och smörj upp den, inkl kontakter osv.

då borde det blir bättre.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
ji
7
jip
320i E30 -87
Okey, skall ut och kika på det! Bara hitta exakt var möget sitter med :-)

Tack!

ji
7
jip
320i E30 -87
Fråga1.

Om kallstarts spridaren är PÅ medans man kör, registrerar verkligen bränsleförbrukningsmätaren det då? Bygger inte den på LMM-data? Spridarens bränsle kommer ju separat, ej länkat med info från datorn som styr soppan.

Fråga 2.

Borde man inte enkelt bara kunna rycka signalen till kallstartsspridaren så den aldrig kan få extra soppa, enkel lösning, kanske är lite svårstartad, men det är väl ända skillnaden?

Tackar på förhand!

ji
7
jip
320i E30 -87
Ingen som vet om soppan via kallstartsspridaren registreras med bränsleförbrukningsmätaren?

Mvh
ASA racing
Värdena du får fram via ekonomimätaren är EJ tillförlitliga. Dess funktion bygger på undertryck i insugningsröret. Det är ej heller att rekommendera att koppla ur div bränsleavkännare. Det ger fel värden till styrboxen som då automatiskt kopplar om till div, nödprogram. Går bilen bra så pilla ej med den i onödan. Du kan NOLLA elektronikboxen genom att göra bilen strömlös över natten. När du sedan startar den så gasa då ej under de första 5 minuterna. (den läser in alla nya värden då)

Dessutom vill jag minnas att E30-87 saknar kallstartsspridare? Allt styrs istället via styrboxens elektronik.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
E30 -87 hade väl alla K-Jetronic och då sitter det en kallstartsventil. Däremot bilarna med Kat så sitter det väl Motronic?!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
ji
7
jip
320i E30 -87
Okey, så ekonomimätaren bygger bara på vakuum. Helt o hållet vakuum kan det ju omöjligt vara, eftersom när den är kallstartad visar ekonomimätaren alltid det dubbla (som den ska), och mer vacuum i insuget är det ju inte då.

När varvtalet inte sjunker så snabbt när den "chookar", antar jag att kallstartsventilen är igång och ger extra flöde, right?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.