AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.753

CO2 i tyska bilars klimatanläggningar är galet!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Länk

Vilket innebär att alla tyska bilmärken "drabbas".

Ni som har råd, kommer från 2011 bli besvikna på era hundratals besök till verkstan pga. AC haveri (läckande kopplingar, havererade kompressorer osv.)

CO2 (koldioxid) är galet. Det funkar säkert bra i stationära anläggningar, men det lär bli knas med det i mobila system.

Jag testar just nu 4, kanske 5, alternativa köldmedier, med bra resultat (får inte säga hur bra), men de är kapabla att ersätta R134a, UTAN att behöva byta en enda O-ring i existerande AC-system. (Möjligtvis en oljetillsats behövs).

Jag fattar inte varför man ska ha CO2, ett krångligt och komplicerat system. Enligt säkra källor (expert), finns det inga anslutningar (kopplingar) som fixar de trycken (150 bar HP om jag minns rätt) i den miljön, än. Inte prisvärda i.a.f.

Dessutom kan man inte ha en förångare i kupén på traditionellt sätt pga. att CO2 är sövande, så det lär bli en extern VVX i ventilerat utrymme som i sin tur överför "värmen" från kupén = 2 kretssystem.

Sjukt beslut i.a.f., TYCKER JAG, vad tycker ni?

Jag tycker 16-17bar är redan läskigt att hantera vid drift, 150bar vill jag inte koppla upp mot fyllställ...

Men, jag kör runt i 6-8 år gamla BMW så en 09:a lär jag kanske tidigast äga 2015. Då får jag köra den tills jag blir en påse aska.

Mvh:

Zoltan
Om det som står i artikeln stämmer så är det garanterat så att dom tyska tillverkarna vet något som dina "experter" inte vet... Naturligtvis så kommer inte varenda tysk bil med ac ha ett system som bara läcker och krånglar.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Japp, önskar att du har rätt GE. Förmodligen vet de nåt, som inte vi vet, eller vill veta.

Min poäng är inte att tjaffsa om hur dåligt, eller bra CO2 är. Min poäng är att det är ett oklokt val, när man kan fortsätta med dagens system genom att bara byta gastyp.

Varför ändra nåt som funkar, det är det jag inte håller med om. Men det är säkert djupare än så, självklart handlar det om pengar, som vanligt.

Vi får se hur det hela utvecklar sig.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Lite uppdatering.

Våra riggtester visar att ett av "gojsen" (får inte säga vilket) är kompetent ersättare till R134a. Det finns lite hake, men det handlar inte om prestanda. (Politik)

Har fått lite insiderinfo ang. VDA o tyskarnas beslut om CO2. De har satsat massor med pengar i tester o utv. o vill inte tappa hakan, därför vill de köra på det. Stolthet i tysk anda.

Har hört att Bayrarnas ingenjörer har huvudbry. En bekant har varit hos de, och de har ingen pansarevagnslösning, än.

Spännande, bilvärlden går isär vad gäller komfort/fordonsklimat.

Jäkla kul att jobba med detta nu, våra prover har stort bidrag till Volvo/Ford:s val av köldmedia. Ballt.

Mvh:

Zoltan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Inte för inte som Tyskland har 6 miljoner för många diploming. för mycket i förhållande till sin befolkning. Hav hjärta, de måste ju vara sysselsatta:))
Mvh
Asken

Problem, det blir så många som man gör dom.
Jag tror de löser detta med CO2 galant. Visst är det högre arbetstryck osv, men inte 150 bar, 40-50 bar ligger det på, inte så förfärligt mycket över 20-30 bar som kan förekomma idag.

FP
Ett hydrauliksystem kan man köra uppåt 260 bar, kanske ännu högre, så trycket i sig borde vara hanterbart, men det kanske är mediet i kombination med trycket som är problemet?Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ett commonrailsystem arbetar ju med över 2000 bars tryck...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, jag har sett uppgifter på upp till 150 bar, men det är kanske olika lösningar/tillverkare... (Det kan vara uppgift från något stationärt system jag läst om)

De löser det säkert, men det är fortfarande dumt anser jag, när det finns alternativ som funkar i dagens väl beprövade system och är miljövänligt.

Mvh:

Zoltan
Ett enkelt sätt att kolla på är att gå in på de olika tillverkarnas sidor och kolla tekniska specar osv så slipper man spekulera. Kolla t.ex på manometerställ och installationsutrustningar mm, jämför mellan de olika systemen.
Jag skulle nog undvika i det längsta att lyssna på "experter" och olika andrahandsuppgifter.
En detalj är t.ex ang. gasinträngning i kupén, att CO2 skulle vara annorlunda eller mera "sövande" än någon annan gas? Först återstår att få en läcka som är "lagom" för att få rätt koncentration ifh till den begränsade mängden gas som AC-systemet i bilar innehåller. Om en slang eller ventil rämnar så blir det oftast ett kraftigt PSEEESSCH eller liknande och så är gasen, normalt några hundra gram, borta.
Ett kan vi slå fast iaf, CO2 är inte brännbar eller explosiv såsom en del andra gaser, och inte direkt giftig heller, den pyser ju t.ex ut varje gång man öppnar en öl. Däremot kan alla gaser, vilka som helst, undantränga syret och orsaka kvävning i slutna utrymmen. Detta blandas ofta ihop med gift och annat elände å det kraftigaste i många sammanhang, tyvärr.

FP
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Förstår dig folke, snacket "saltas" beroende på vilken part man pratar med. Hoppas bara på att de tar fram ett hyffsat lättunderhållet och relativt prisvärt system.

O andra sidan är det ju politik o pengar allt handlar om, och slutligen är det kunden som betalar.

Vi får vänta med spänning, tills dess är jag nedgrävd i prov och analys av alternativa gaser till dagens krets.

Spännande minst sagt.

Mvh:

Zoltan
Koldioxid har en olycklig egenskap att den har sin kritiska temperatur vid 30.978 grader C (vid 72 bar övertryck) - över den temperatur så förblir koldioxid i gasform precis som luft oavsett hur man komprimerar. - Kör man gasfas hela vägen runt i sitt kylsystem (som ser helt anorlunda ut mot traditionell kylanläggning) så fins det ingen anledning att använda något annat än just luft som köldmedie...

Säg mig vilken del på en bils framända som är under 31 grader en het solig dag???

Att övh. föreslå koldioxid som kylmedie i bil-AC användning indikerar allvarliga brister i kunskaper inom fysik och kemi - och än värre, inte ids ta reda på fakta innan man skriver förslag...

Mao. glöm koldioxid i den här tillämpningen (fungerar säkert bra för många andra kyltillämpningar där man tex kan kyla kondensorn med havsvatten och liknande)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.