AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.751

Trög automatlåda vid kallstart/kallt väder?

Hallå
Jag har märkt nu när temperaturen börjat sjunka (haft bilen sen i våras...) att automaten är trög, när man drar ner spaken från p till r eller d så känns det som om det är seg kola eller något... den är alltså märkbart trög.
När den blivit varm är det inga problem! Jag vet att tidigare ägaren har bytt olja i växellådan.
Då undrar jag:
1. Skall det vara såhär?
2. Varför är den seg? (fel olja?)
3. Bör jag byta oljan och isåfall vad skall jag byta till? (endast det bästa duger!)

Tack på förhand!
FB
18
FBM
BMW 740iAL 1998an
Hej
jag har samma problem har beställt tid för byte av filter o olja
hoppas det räcker
janne

men är det ett problem?
FB
18
FBM
BMW 740iAL 1998an
problem kan orsaken eller har du nått förslag!??
janne

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om spaken känns trög så är det antagligen länkaget som behöver åtgärdas, inget oljebyte mao...

Mvh
den är bara trög när bilen är kall, vet inte hur länkaget fungerar men borde inte det vara trögt även när bilen är varm då? när bilen är varm är den nämligen smidig och fin...
frågan är ju fortfarande är det ett problem? för mig spelar det ingen roll att spaken är trög vid kallstarter på vintern...
men jag inbillar mig att det kanske ligger något bakom att den är trög och att det finns andra anledningar att göra något i förebyggande syfte.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Jag hade dessa symptom, och det var helt enkelt lite olja som behövdes för att smörja vajerfästet (som är ledat) på växelväljararmen (sitter som en arm utanpå lådan). Min spak i kupen blev trögare och trögare ända tills vajern gick av. Jag trodde det var en kärvande vajer men felet fanns även med ny vajer. Några droppar smörjolja så var det helt borta. Vet ej om det är samma på din låda men detta var en ZFHP5-18 låda.

Mvh

Tomas
intressant, kanske skulle titta efter något sådant... jag har trott att det är oljan som är seg när bilen är kall just för att det käns som att dra något i en tjock vätska... jag kanske var fel ute!...
vet dock inte hur man hittar till vajerfästet så jag passar vidare denna fråga till min mekaniker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.