AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.330

E39 fälgar på E34 utan centrumringar

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Tänkte ha E39 fälgar på min E34a över vintern, den ska bara stå still och aldrig köras så behöver jag centrumringar eller ej?

Vet att navet är lite större på E39 och att man ska ha centrumringar om man kör med E39 fälgar på E34 men om man inte kör med bilen kanske inte det behövs? Eller kan det på nåt sätt skada navet på bilen?

Tacksam för svar...

Min bil
Länk
Ska du inte köra med bilen så behöver du inte använda några centreringsringar, det kommer inte att skada någonting om bilen bara står still.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tror inte det skada. Har faktiskt av ren dumhet provat att även köra utan centrumringar och det rekommenderas däremot inte! Inget gick dock sönder så det är nog lugnt om bilen bara ska stå.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag ser endast centrumringar till fälgar som en monteringshjälp så att man kan pricka på hjulet lite enklare och vara säker på att det kommer på rätt. När väl alla skruv är dragna lär deras inverkan på saker och ting vara helt försumbar.

//Magnus

944: man vill ju gärna tro det MEN verkligheten är en annan: skillnaden med/utan centrum ringar är större än man tror...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Precis som Gasar-Magnus skriver. När jag testade att köra utan centrumringar inbillade jag mig först att däckfirman sålt på mig onödiga grejer och trodde också att bultarna skulle centrera hjulet i draget läge, men icke! Bilen vibrerade våldsamt. Hem igen och på med centrumringarna, och bilen gick vibrationsfritt och fint, precis som det ska vara. Centrumringar är alltså av största betydelse.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Detta är riktigt egendomligt, ett av mina favvoämnen...) Det skulle vara ytterst intressant att spinna upp monterade hjul med/utan ringar och se var rörelsen uppstår, radiellt eller axiellt/wobblande?? Hur i h-vete skulle hårt fastdragna bultar med konisk passform ge minsta utrymme för rörelse mellan fälg/bult i någon som helst riktning?
Vissa centrumringar är bara av tunn plast eller alu, t.ex de som anpassar mellan E34/E39, skulle dessa styra upp hela bilens tyngd osv?
Jag är mest inne på ren monteringshjälp och möjligen kan det på något outgrundligt sätt nypa mellan bult/fälg och då i alla 5 hålen så att hjulet inte hamnar i centrum men det verkar otroligt. Det finns ju även bilar/fälgar som inte har passning alls i fälgcentrum, eller ens centrumhål, endast bulthål med koniska säten osv, de rullar omkring utan problem ändå.
Nu betvivlar jag inte alls att ni som skriver om problem har upplevt dessa, men en teknisk förklaring var/hur passningen går snett önskas.

FP
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag har testat detta på bl a en Ford Mondeo -97 (saabfälgar med lite större nav).
Det fungerade perfekt, inga vibrationer. Dock drog jag muttrarna noggrant korsvis sakta för att få fälgen centrerad.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Mycket möjligt att det går att få in passningen utan ringar om man är riktigt noga vid monteringen (vilket jag alltid är med rengöring, kryssdragning o.s.v.) och att bulthålens hålbild ligger någorlunda centrerad gentemot navet i fälgen och även är rakt borrade gentemot navhålet. I mitt fall handlade om icke-original alufälgar fast med originalbultar och där fungerade det inte utan navringar. Fyra navringar brukar kosta ca 200kr och det är det verkligen värt bara för att, låt oss anta, eventuellt undvika några problem. Jag kan ju med mina erfarenheter inte rekommendera någon att köra utan navringar, det hade väl varit ganska felaktigt!?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Japp folke, på min Adria (husvagn) från -74, hänger hjulen i bultarna endast. Finns ingen vila på navcentrum där inte. Muttrarna är koniska.

Håller också med om att det är bara styrning, det är ju ingen greppassning direkt.

Mvh:

Zoltan
Självklart är det alltid så att bultarnas koniska passning mot de motsvarande sätena i fälgen måste passa till 100%, dvs bultcirkelns diameter måste vara exakt rätt osv. Detta kan ju ingen centrumring i världen ändra på, den kan endast hjälpa till att hålla fälgen på plats under monteringen.
Eller menar ni att man centrerar med ringen, sen får det gärna diffa lite mellan bultcirkeln på fälgen resp bilens nav?
Utveckla gärna var själva fastsättningen/kraften/centreringen måste finnas, i hålet eller mellan bult och fälg.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mina vinterfälgar av märket Cromodora har rejält med gods i navet och långa bultar. Jag är övertygad om att det inte skulle funka, om inte centreringen i navcentrum fanns. Det är minst 25 mm mellan bromsskivans anliggningsplan och konorna på bultarna. Det är inga problem att elastiskt böja dessa M12:or någon tiondel. Med plåtfälgar med kanske motsvarande inspänningslängd på runt 10 mm kanske det ger tillräcklig centrering.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Just det ja, Folke. Utvecklandet:

Centrering: Navhålet
Axiella krafter: Bultarna
Radiella krafter: I huvudsak friktion mellan fälg/bromsskiva och bromsskiva/nav. Sekundärt navhålet.

Med lika långa bultar som jag har på mina vinterhjul, skulle jag nog kunna köra med GM´s lilla bultcirkel på 4,75"=120,65 mm. Men helt bra skulle det ju inte kännas. Varje bult skulle då få böjas 0,325mm vid inspänning.

AE
Du har säkert rätt i att om det är 25mm gods mellan navets yta och bultens kona så blir det mera kritiskt. Men fortfarande måste alla fem bultarna luta lite och den koniska anliggningen nypa på nåt sätt för att inte kraften från åtdragningen drar in bulten vinkelrätt osv, för att fälgen skall hamna off center.
Hur mycket kan man vicka på en bult som är till hälften inskruvad (utan fälg), är chansen stor att den skulle "stanna kvar" i lutande läge när man drar in konan i motsvarande säte i fälgen?

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om man hänger upp en fälg på bult nummer ett och drar in hjulet med fälgen hängandes på bulten utan centrering via navet, så möts anliggningsytorna med hjulet något ur centrum. Även om man drar den bulten väldigt löst, så räcker nog friktionskraften mellan fälg och skiva att hålla fälgen ur centrum när man drar övriga bultar om de är långa vill säga. Kör man utan centreringsringar uppstår problemet vid montering och vibrationerna uppkommer p.g.a dålig centrering, inte att det rör sig, ung. som 944-driver menar. För trådskaparens skull borde man väl säga att för en stillastående bil har det ingen betydelse om ringarna saknas.

AE
OK. Vi är överens om att det är en monteringshjälp?
Varför skulle en indragen bult tvinga fälgen ur centrum? Dvs man måste givetvis fixera fälgen t.ex optiskt i centrum, med två eller flera bultar så har fälgen endast ett läge att inta, i centrum. Annars måste ju bult/kona klättra snett eller hur?

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, navhålet är en monterings/centreringshjälp. Om man återgår till exemplet långa bultar och ingen navcentrering kan man tänka sig följande: Man sätter i 3st bultar och fälgen hänger på dessa tre. P.g.a frigången i bulthålen hänger fälgen troligen ca 1 mm radiellt ur centrum. När dessa skruvas in och anliggningsytorna på fälg och bromsskiva möts byggs genast en friktionskraft upp även om konornas anliggning är 1 mm ur centrum från början. Drar man sedan vidare kommer fälgen att glida på skivan samtidigt som konorna på bult och fälghål centreras successivt. Dock uppnår friktionen till slut så stort värde att fälgen slutar att glida mot centrum och den sista lilla biten kvarstår. Vid ytterligare åtdragning mot angivet moment kan man tänka sig att bulten sätter sig i bulthålet och tvingar en lång bult till en svag bågform och en viss koncentricitet kvarstår mellan fälg och hjulnav. Denna blir naturligtvis mindre ju mer noggrann man är med att dra varje bult lite åt gången. Tack för länken Hasso, den passade bra i denna tråd.

AE
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Intressant länk hasso! Jag blev både klokare, och inte... ;)

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.