AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.614

angående tillverkningsår/månad på personbilar

vilken månad bryter årsmodellen på en bil för att räknas som tex. 2005 ?
tillverkad: 2004-09 = 2005 ?!

//F
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
stämmer bra som du säger själv...
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Knapra in de sista 7 på ditt VIN och få reda på bilens tillverkningsmånad, dvs vad du ska räkna med. Brukstagnignsdatum har lite att göra med saker när man beställer reservdelar.
Länk
Däremot när man säljer bilen så är den ju naturligtvis ett år nyare..

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Det är skillnad på ex modellår 05 som ex (sep 04 o framåt) och årsmodell 05 från jan.....Tyskarna har tagit bort det och använder endast årsmodell..Är bilen tillverkad som ex okt 04 så är det en 04:a och inte en 05..

Rätta mig gärna om jag har fel..
Trams vilket som!!
Bilskojarna behåller gärna "årsmodell tänket" då bilen är en 05:a du köper men en 04: när du vill byta in den....

I mina ögon är det enkelt:
Tillverkningsdatum styr allt ( sedan är det OFTAST så att modell byte sker i September).

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Om jag nu förstår saken rätt, så är en bil som är tillverkad under år 2007, en 07:a. Nu och alltid. Men det verkar på forumet att det redan finns -08:or ute Trots att det fortfarande är -07. Vad är rätt.

Vilken policy har BMW handlarna. Anser de att en bil tillverkad 0711. är att anse som en 07:a eller 08:a. Nog så viktigt vid ett inbyte.

NN/
En 01/2007 är en "01/2007" och en 10/2007 är en "10/2007" i mina ögon men troligen är en "10/2007" en "08a" i handlarens ögon trots att det oftast sker fortlöpande förändringar under löpande år..

Problemet är större med märken som ofta har "lagerbilar" där du köper en bil i september som är tillverkad i januari

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bianca: Du har nog inte helt rätt...
Tyskarna använder "EZ" vilket anger månad och år när bilen är tagen i trafik. Dom har inget i sin annonser som anger när bilen är tillverkad eller liknande så i princip kan en bil ha EZ 02/2003 men vara tillverkad 12/2001, som ett exempel. I bland anges "modeljahr" i annonser i löptexten men det är inte så vanligt.

Vägverket använder inte årsmodell längre utan istället fordonsår och det är det årtal som bilen är tagen i trafik första gången. Tar ingen hänsyn till tillverkningsdatum eller tillverkarens modellår. Din bil kunde vara tillverkad 2000 men ändå stå med fordonsår 2003 hos Vägverket...

Man kan alltså inte med ett årtal få all nödvändig info om en bil. Tillverkningsdatum är av intresse för att se vilket modellår bilen är av. Detta för att veta vilka uppgraderingar bilen har, etc. Datum för första gången i trafik är intressant då det är från detta t ex garantier räknas från.

BMW-handlare verkar gå efter sitt egna modellår både vid försäljning och inbyte. Många andra handlare verkar välja det "årsmodellsystem" som passar bäst för stunden...

Själv anser jag att det är BMW's modellår som styr om jag kallar min bil t ex en 01:a eller 02:a. Det beskriver modellen sedan är det ju i regel positivt om den är uttagen så sent som möjligt...

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ok,nu e jag me:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.