AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.498

2.5" lr 3" avgassystem?

Hej!

Jag funderar på att köpa mig ett sport avgasystem eller rättare sakt köpa ett 2.5" eller 3" rör att bygga på. Nu till min fråga. Jag har en BMW 318is 90, frågan är då själv klar vilken grovlek ska jag välja 2.5" eller 3"? Samt behöver jag verkligen ha mellan dämparen?

Någon som har byggt ett sport system till sin 318is E30? Tacksam för all hjälp.

Maila gärna ritningar och info om vad man börtänka på.
Svettsa är inget problem.

Tack igen

max32@passagen.se
Max Larsson
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Om vi säger så här, 2,5" räcker till 250Hk utan att strypa någe effekt och ca 500Hk på 3"

Bygg 2,5" så skipper det låta så jäligt.... ;-)

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Vad hade du för tum på din turbo Bonje??
2,5" låter välldigt överdrivet på en 318 tycker jag för den delen..

3" är svårt att bygga med, har gjort det, och det kommer välldigt långt ner eftersom det blir så klumpigt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Peter
tjo..! på min 318is jag hade förut satte jag på ett 2.5tums ferrita från kat och bakåt.. det fungerade fint och lät lagom mkt.. 3tums är det nog inte många som eg behöver...

/Peter
AL
289
AL
318is CSN-90

2" och inte ett hårstrå mer! Gashastighet...Gashastighet...Genererar vrid...

2,5 eller mer ger sämre effekt skulle jag tro.

Men ska vara ärlig och säga att jag inte alltid varit så duktig själv, hade 2,5" på min "Race is"... Nu vet jag bättre. Fast iofs gick den sällan under 3500-4000rpm...

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
AL, hur inne är du på avgassystem på dom stora 6orna, jag har "tröttnat" lite på mitt fullflödes avgas på min 535. Jobbigt att köra mera än 5mil med den pga ljudet och det är säkert inte opptimalt för effekten skull heller. Det som sitter på nu är 2x63mm med 2 63mm ljuddämpare och går sedan ihop till enkelt 75mm och en fullflödesdämpare längstbak.
byggråd på ett nytt avgas på pärlan skulle motagas väldigt tacksamt. Och är det någon som vet hur första delen på alpinaB10 e28 avgas ser ut, dvs biten som sitter mot extracktor röret?

MVH
Pelle
cs4605
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Redan 2,5" är nog i grövsta laget om det är mer effekt du är ute efter. För grova rör resulterar bara i att delar av den oförbrända bränsle/luftmängden passerar genom motorn och du får således en effektminskning (men det låter utav hel*ete!).
Läs lite på denna hemsida och lär lite om avgasrörsdimensionering.

Länk

Mvh
Original diameter på 318is är över 2 tum! Det ligger närmare 2,25". Jag byggde nytt 2,5" hela vägen för några veckor sedan. Jag använde fullflödes dämpare(Apple Racing) och en kat. med rätt fint flöde i den med:)

Hade inga direkta förhoppningar om mer effekt, original är väldigt väl avvägt. Men det blev betydligt mycket billigare.
tror inte man kan märka någon skillnad ensom om det blir det.

Däremot upplever man bilen mycket sportigare, på grund av ljudet, det är en helt annan sak.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
- mc_fox

3" hela vägen med en 3" simons ljuddämpare.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.