AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
997

Vilket är det bästa trimchipet till 740i -94?

Jag tänkte chippa min 740i -94, vilket chip ger högst prestanda ökning?
:) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :):) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :):) :)

frallan
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
NäHä!
Du ska inte chippa din, du ska mappa den.
Snacka med Jurgen på:
Länk

Okej, kolla på "www.itsfun.nu".

Han kirrar din bil.
Jag är helnöjd efter alla gliringar jag fått på min bil i detta forum att den inte ska dra så lite soppa som den gör.

Jag har nog tjänat in mappningen på bränsle bara på min semester.

/S
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Så bmw750ia du har låtit Jörgen mappa din bil istället för chipping vilket är vanligast?

Mvh Danne
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jag chippade min förra 750 hos Jurgen och blev supernöjd! Drog betydligt mindre soppa och svarade helt annorlunda på gasen!

Vad kostar en mappning, det måste ju kunna bli riktigt riktigt bra då både M70 och M60 är ganska så ordentligt påställda med soppan och går onödigt fett genom hela registret från fabrik!?

MVH Robban B
Så här har jag fått det förklarat för mig

Chippa gör man för att få några hästar extra och lite lägre bränsleförbrukning, utan att göra större ingrepp i motorn.
Mappa gör man vid motortrimning och när motordelar är bytta, tex vassare kamaxlar.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En individuell mappning tar ut det optimala ur den enskilda motorn. Resten är inte ens värt att diskutera ur min synvinkel sätt.
Mvh
Asken
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej!
Håller med Asken.
Har frallanfrallansson kollat upp det?
Du får inte bara en påse chips, du får antingen skicka styrboxarna och få dem omgjorda tillbaka, eller helt enkelt köra dit med bilen och få det fixat för en juste peng.
Räkna inte med underverk, men på 1000 mil har du nog fakta som heter duga.

Jag körde dit, det tog över en hel dag, men värt besväret. Särskilt verkar man inte ens ta bränsleförbruknings-siffrorna som seriösa här på forumet....Har jag fått erfara och därför slutat att överhuvudtaget diskutera mer i saken.

/S
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En tanke angående inviduell mappning:
Säg att det en dag att mappa. Men ett chip som som inte är inviduellt framtaget har man ju antagligen lagt väldigt mycket mer tid på än en dag? Borde inte "standard" chipet vara mer finslipat?

Så länge man inte gör något mer än uppdaterar programvara känns en inviduell mappning lite bortkastat.. Men kombinerar man med kattar och avgas osv är det ju en annan sak.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Weeder...;
Du behöver inte speciellt individuellt mappa om Du vet fabriks inställningar och originalförhållanden.
I Sverige kör vi på över 90 oktan. BMW är så måna om att bilen skall starta och funka på typ 91 okktan vid 6 grader Celcius att de väljer driftsäkerhet men ändå med miljötanke.

Har man 12 enstånkor (i frallans fall 8) som ska funka på samma villkor, blir det lite att snåla på om man kan hålla ett högre oktantal och progga efter det.

Naturligt är att man tror att 100% mappning att föredra. Grejen är att bilskrället anpassar sig själv efter grundconfig:en.

Ta mappningen, byt (när du vill) luftfilter o avgas; Bryt batteri/spänning, tanka högoktanigt och låt bilen anpassa sig, kör sedan på samma förhållanden.

Okej då;
Är ingen säljare på detta, men nöjd kund som har konkreta resultat.

Vill ge alla en chans att förbättra miljön för mina barn och efterkommande med dessa helt okej tjänster som inte ens behöver vara "Svart" utförda för att ge utdelning ens till de mest giriga med profitbehov.

/S
Haha, du är en lustig en.

du kör en 5.0L v12a, och snackar om att förbättra miljön för dina barn?.

köp en prius.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
(5.4L så ingen gnäller om det)

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej jokko;
Menar du mig? Kul om man kan glädja någon.
Som Du säkert vet är miljön i en 750 inte särskilt olidlig, speciellt inte för barn som åker lite bättre och säkrare än övriga "snålförbrukare"..
Miljön utanför den har jag förbättrat genom min mappning (tänk om inte jag köpt den, då hade det kanske aldrig blivit gjort).

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.