AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.047

Konstig antennkontakt MK4

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag har just köpt en Mk4 Navi från ebay och tänkte byta ut min gamla Mk2. Det blev dock svårt att flytta Gps-antennkabeln. Antennkabel har en hederlig F-kontakt i änden som man skruvar fast i den gamla Gpsmottagaren. Den nya Mk4an däremot har en smal 'pinne', max 2mm tjock som är ihålig och som har en mittledare i sig. Dom passar inte ihop så nu är jag förvirrad (igen).

Är det fel Mk4 eller är den inte komplett? Kan fixa bild om det behövs. Hjälp!!
(Bil M5 E39 -00)

/Roffe
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
120d -08 (Hustruns)
Har nog löst det själv. Jag var nog på fel låda som jag trodde var Gps-mottagaren. Det jag NU tror är Gpsen (stor rackare) har en 'antennkabel' som ser bättre ut. Den lådan sitter närmast bakljuset på E39an. Provar igen imorron, kallt ute nu.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
GPS:en eller gps mottagaren som du kallar den är den enheten som du stoppar i kart-skivan i ingen annan! Den lådan närmast bakljuset är radio-modulen , rör inte den. Det kan vara så att du behöver en adapter ifrån gamla antenn kontakten till nya men vad jag har läst så skall inget sådant behövas vid byte ifrån mk2 till mk4.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
120d -08 (Hustruns)
Ja på Mk3 och Mk4 så är cd/dvd-läsaren en komplett enhet som skall ha anslutningar, en blå och en lila multikontakt och en antennkabel (tunn). Men på Mk2an så är själva Gps-radiomottagaren en separat låda och då går antennen in i den istället. Mitt problem just nu är att jag inte hittar den lådan och därmed inte heller antennkabeln som är den jag är ute efter.

Det jag kommit fram till så långt att jag vet vilken som är radiomodulen, längst bak. Framför det har jag från bagaget räknat Cd-växlare, tv-modul, och en stoor låda som jag tror är Hifi-dsp förstärkaren. Ovanför detta sitter cd/dvd-läsaren och ovanför den en ganska liten låda där det går in en gammaldags koax med f-kontakt, telefon kanske? Trångt är det ialla fall. Jag vill inte riva för mycket eftersom jag måste stå ute och vill ha bilen körbar. Fler ideer?
/Rolf
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
120d -08 (Hustruns)
Hittade en instruktion på bimmernav.
Länk

Som jag misstänkte mot slutet så måste ALLT utom radiomodulen ut för att komma åt antennsladd och gps-modulskontakt. Liten operation, när man väl har kämpat sig fram till operationsplatsen.

Gav fan i det för idag, packade ihop och ut och åkte på tvären lite istället..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.