AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.579

e30 Kallstarts VÄGRAR!

Sida 2 av 3
Länk Där har du motortemp givarn. Hoppas du ser den. Om int fråg du regga dig. Sedan kan du ju kolla upp insugstemp sensorn också (sitter i lmm) men den kan ja inte värde på.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Blödande insprut hade jag på min E30 325:a vilket gjorde den svårstartad varm. Dvs det kom in bränsle i vissa cylindrar så länge bränsletryck fanns. Över natten antar jag att soppan hade vädrat ur så kallstarterna gick alltid bra på min.

Mitt tips blir att koppla in ett 5000 ohm's motstånd i serie med termotidsgivaren på termostathuset till vänster (den blå kontakten). Koppla sedan två sladdar med paralellt över 5000 motståndet (så funktionen kan återgå till det normala) och brytare i andra ändan. Det du nu fått är en choke-knapp. Du har lurat styrboxen att tro att det är riktigt kallt, så bilen går fett vid start av kall motor (choke). Funkar inte det så bör du titta vidare på kallstartsventilen.

Svekke
Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
kan det vara så simpelt som att det är termotidsgivaren , min har lagt av helt oxå idag, vill absolut inte start hostar (tänder) bara till lite (bränslepump bytad) men om den är urkopplad hur beter den sej då, som den vire kall eller varm? menar mest om man kan kolla om den startar?

Danne
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Problemet är ju att jag vill inte choka den, den måtte ju få för mycket soppa eftersom den blir sur.
Det jag tycker är konstigt är att den går på 4 cylindrar nystartad och de i sin tur kan ju var aför lite soppa.
Jag har precis lagt ut kupevärmaren i motorummet ska testa starta om ungefär en timme, ska seom detta funkar denna gången också.
Jag är ganska säker på att de är nån "kallgivare" eller liknande som är problemet, men jag vet inte vilken och varför =P
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Min var ungefär likadan, det var tempgivaren.

Den visade -53. Den bara sprutade in bensin hela tiden.

Jag fick stopp utmed vägen, då gjorde jag som så att jag kopplade ur alla spridare o insprutning, sitter under insuget. Försökte starta, den tände.

Satte tillbaka kopplingen startade igen, efter ett par gånger kunde jag köra till verkstad med höga varv.

Prova oxå att koppla ur tempgivaren, då tror insprutningen att motorn är varm. Kan bli lite svårstartad med kall motor.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Menar du tempgivaren som sitter på termostathuset?

Eller vilken tempgivare (har inte så bra koll var tempgivare och övriga givare sitter)
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Idag startade den utan problem vilket den gjort ett par gånger nu när det varit kallt och inte fuktigt (ca -2º idag).

Så nu ska jag jaga rätt på en plastbit till kamremshjulet (mot fördelarlocket), samt att jag varit och köpt "sårspray" dvs plast på burk som ska sprayas på alla jävla kontakter =D
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Jag kopplade loss LMM idag då gick bilen sämre,

Koppla loss tomgångsmotorn då gick den sämre

SEN KOPPLA JAG LOSS DEN BLÅA KONTAKTEN PÅ TERMOSTATHUSET, då slutade bilen att takta mellan 3000-4500rpm-. Samt att den startar om man håller full gas !
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Byt tempgivare (brukar lösa problemet med kallstart) och tomgångsmotor.... klaffen fjädrar ej på tomgångsmotorn, smörj den bara med lite 5-56 och se till att allt är tätt!

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Detta kanske hjälper.... Länk

Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
tomgångs"motorn" fungerar för bilens tomgång blir som en påsenötter när man kopplar ur den. så då borde den funka.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Just nu är det att starta bilen som är de stora problemet!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kan det vara så att du har en liten spricka i fördelarlocket så att du får överslag.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Jag har köpt nytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, spole så den biten fungerar nog som den ska.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Har exakt samma problem med min 320iK -88.. har bytt fördelarlock, rotor sen stift. Bilen har varit grinig vissa gånger när man ska iväg på morgonen, den brukar gå igång efter ett tags tjatande med startmotorn, sen när den har hoppat igång går den på 3-4cylindrar låter det som.
Sen efter ett tag runt 20-30sekunder så hoppar den igång på alla cylindrar.
Tycker det är lite konstigt när bilen verkligen går som en klocka annars..
Nu vägrar den tända i huvudtaget:/ så den har stått stilla i 2dagar nu.
Får se om jag hittar felet så skriver jag det här då jag inte verkar ensam med detta konstiga fel..

Mvh//
Jonas
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Äntligen någon som har SAMMA fel som mig och inte NÄSTAN samma fel. Min bil ska in till motormännen nu i veckan så då kanke vi kommer närmare svaret.

Trottelhusetslägesgivare visade inte 0 när den var på 0 innan så det justerade min pappa, samt Termostattidsgivarens kontakt skickar signal även när den inte ska skicka signal. (har mätt med spänningsmätare)
"Motorstyrningsrelä" är det ord som dyker upp i mitt huvud.
Den 520i -90 min mor hade för ett antal år sedan led av samma problem som era bilar.

Under 5+ ute så blev den otroligt svårstartad.
Vi bytte i stort sett allt, och inget hjälpte.

Läste sedan på autopower att detta är ett relativt vanligt fel på M20 med motronic. Tydligen något kallat motorstyrningsrelä eller liknande som ger detta symptom.

Sök på forumet så hittar ni nog mer info om ämnet.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Problemet på min bil är nu löst, äntligen!
Det var bränslepumpen som hade gett upp, men relät glappade väldigt mycket också, så bytte ut båda två och nu funkar bilen kanon igen!
Har du provat driva pumpen med en 12v källa så du vet att den funkar som den ska? Annars kan det vara motorstyrningsrelät som Carl nämnde.. Det sitter under det svarta locket bredvid säkringshållaren, det är 2gula relän bredvid det vita.

Mvh//
Jonas
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Var lite oklar där.. Det vita är motorstyrningsrelät av de tre relän som sitter där.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Var plockar jag ett nytt sånt på skroten, eller var köper man de nytt och vad kostar det?

mvh//

Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.