AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.578

e30 Kallstarts VÄGRAR!

Sida 1 av 3
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Hejsan

Nu har jag problem med min mög 30 igen. (är riktigt förbannad).
Den totalt vägrar o starta när den är kall.

Detta har jag gjort för 1 vecka sen, Tändspole, tändkablar, stift, gjort rent fördelarlock, rotor, bytt olja, luftfilter, laddat batteriet, Gjort rent "hallgivaren" vid svänghjulet där framme.

Under veckan som den har fungerat så har den varit lite segstartad, och precis när den startat har den gått fruktansvärt ojämnt (inte på alla cylindrar vad jag hört). Sen efter 10-20 sek går den på alla och de går alldels utmärkt att köra. När den startas när den är varm går den ojämnt i 2-3 sekudner sen går den jämnt.

Nu idag skulle jag byta kamrem på den för det är också dags, men den JÄVELN vägrar starta, har haft av LM kollat lite i den gjort rent lite, haft av "trottelhuset" och gjort rent, även kikat lite på tomgångsmotorn.

Vad ska jag göra för att den ska hoppa igång igen, (har testat att stå med en anan bil tillkopplad ifall de var för dålig fart på batteriet detta hjälpte INTE)

extremt tacksam för svar!!

//Nydell

Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Missade att skriva de

Det är en 320ik 88
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Kan ju börja med o testa om den går på startgas! Finns det gnista?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Den har gnista, ville inte på startgas igår.
Jag satt o läste på amerikanska forum, så var de en kille sa att man ska hålla fullgas när man vrider till tändingen hållasåhär i 3-4 sekunder (pumpen ska tydligen starta de första sekunderna). Sen släpper man gasen och vrider nyckeln.

Detta fungera igår kväll iaf. ska testa idag också!
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Är det så att de skulle kunna vara kallstartsventilen?
ASA racing
Det finns ingen kallstartsventill till E30-88:a.
Är det länge sedan du bytte bränslefilter?
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
De är inte så att den på något sätt surar igen? Fick bara en liten tanke, kan ju kolla på ett stift om de är blött när den vägrar starta! Bara en tanke!

Annars så e de rätt konstigt om du har gnista och den inte går på gas!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
ASA racing
Om du maler runt med startmotorn upprepade gånger, så fylls till slut katten med soppa, sedan spricker den keramiska insatsen, när soppan brinner upp i katten.
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
hej,

sitter ju en form av kallstartsventil pa den, men om den inte ens tänder pa startgas sa e det ju ett tändningsproblem.. koll sa de inte är fukt o skit i fördelarlock m.m.

//chippen

Gott med öl...
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Fördelarlock osv är kollat,

Den blir sur om man maler på fel sätt, trixar man lite kan man få igång den. (vilket jag gör varje dag).

Precis när den startar när den är kall går den på 4 cylindrar (låter de som), sen när den fått gå en liten stund går den på alla.

När den är varm går den hur bra som helst, både att köra och att starta.

Bränslefilter får jag faktiskt lov att erkänna att de har jag inte kontrollerat.
Till de som säger att de inte finns kallstartsventil, de måste de göra då de till och med nämns i den hära "reperationshandboken" som man kan inhandla på tex biltema =P
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
oki men om den surar igen msa borde de inte vara filtret som e tätt (om de skulle vara de skulle den inte fa nagon soppa ju=inte surar ingen) men när den inte startar hur ser stiften ut da?? e dom blöta(=surat igen)? isf kan de vara LMM;en som kranglar kan vara kabelbrott m.m. men de borde fortfarande reagera pa startgas. hur gamla e stiften?

//Chippen

Gott med öl...
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Tändsystemet (allt utom rengjort fördelarlock och rotor) är 2 veckor gamla.
När den inte startar så är stiften blöta dvs sura, ofta går de att få igång den om man nöter på startmotorn länge. De brukar underlätta att hålla full gas slå på tändingen sen släppa gasen och starta och samtidigt ge lagom med kärlek (gas).

Den hoppar ju igång när den är varm så de borde inte vara LMM, och går hur fint som helst när den är varm, aningens dålig tomgång, det är de enda.
tempgivaren för motorsyrningen,
kolla upp den
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Var sitter den, vad är funktionen på denna?
Visa användare
78
joakim2
320iM -89
De är den blå pluggen på termostat huset. den talar om för motronic hur varm motorn är. Du får plocka fram multimetern och ohmmäta den, tyvärr vet jag inte nu vad den skall ha får motstånd när den är kall.
Lycka till
Jocke
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Nu är ja riktig förbannad på bilen, idag behaga den inte att starta alls. Hade man varit arbetslös så hade man ju haft tid att felsöka skitet ordentligt, men nu är de ju mörkt varenda dag när jag kommer hem och då har jag varit tid lust eller ork, FAN också.

Det lär stå i Hayes reperationsmanual vad motståndet ska vara, tack så mkt återkommer när kontrollerat detta.
Måste biljäveln vara igång för att testa detta eller räcker det med tändnigen påslagen?
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Testade för en stund sen att veva igång den genom att spruta in startgas i insuget, då startade den den tiden man spruta startgas sen dog den, sen satte jag ihopa insuget igen, då startade den.

Dock så gick den på 6 cylindrar på stargas men bara 4 när insuget var på igen, efter en liten stund gick den på alla 6.

Vid lite mer än normalt gaspådrag så kändes det som om den börja "takta" över 3000rpm, detta slutade dock när bilen blev varm....

VAD ÄR DET SOM SPÖKAR?!
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
eftersom du inte bytt fördelarlock o rotor antar jag att dom ser bra ut (??) och inte har slitna/oxiderade kontaktytor m.m. för de kan göra ganska mycket nu när fukten kommit..

och eftersom den surar igen sa far den soppa...

jag gissar fortfarande pa ett tändningsfel, eller ev. att de e glappkontakt i nagon kontakt till tändningen.

Gott med öl...
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Rotorn ser mycket bra ut, stiften i locket är lite urholkade, ska byta denna så fort jag kan. (båda är rengjorda), men med den monstergnistan jag har borde de inte spela någon större roll.

Jag delade tomgångsmotorn idag, där saknas den "fjädern"(el dyl) som fjädrar mellan öppet och stängt, så jag ska tjacka en ny sån.
Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
Hej Nydell!

Jag har exakt samma fenomen med min 320ik -88a.
Väldigt svårstartad när den stått och blivit kall, sen när den är varm startar den lättare, har du oxå fenomenet att den kan starta till för att dö direkt när man försöker starta den kall?

Har hört att det kan vara någon givare under insuget eller en blödande spridare eller två, väntar med spänning på resultat om din bil Nydell så man kan börja få rätt på eländet =)

/Danne
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Bara för at bilen ska gå sönder lite mer så gick vattenpumpen sönder igår.
Så nu har jag köpt en ny sådan, sätts på inom 1 timme.....

Studerade 7 st olika tomgångsmotorer/"styrare", ingen av de fjädrade tillbaka av sig själv när man öppna klaffen, så då antar jag att de inte ska göra de? eller måste där vara spänning på dem för att dem ska göra detta?

Danne_02a, om det är blödande spridare så har jag _hört_ att oljan ska lukta soppa.

Testa det jag gjorde igår lägg en kupevärmare i motorutrymmet, och en filt över motorn, och låt den stå på i en timme och sen testa starta bilen, min startade iaf DIREKT när jag gjorde såhär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.