AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.374

vilken olja ska jag ha i min Bmw 525 -88

Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
hallå undrar vilken typ av olja man ska köra med i en 525 88 170hk.
Har kört med agip mineralolja ett tag men funderar på att gå över till syntet (Den låter lite om ventilerna) Tacksam för svar
ga
201
gagge66
540iA -99
Jag kör själv med helsyntet 5W-40. Funkar bra året om. Helsyntet är bättre i alla lägen. Har läst att Valvoline Synpower ska ha en "tystande" effekt. Använd sökfunktionen så har du säker mkt att läsa om denna!

Hälsn T
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
tackar för svaret, finns det nogon annan som har invändning mot detta?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej syntetisk olja är att föredra ur alla hänseenden.
Jag kan rekommendera Biltemas 5W40 olja, det är en olja som både är billig och passar bra till den motorn.

__
Bilblogg:
Länk
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Tackar...
I hundra år har den utvecklats så mycket ! Men var var du?
Så länge du låter matoljan stå kvar i skafferiet så spelar det ingen roll...
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Janne vad menar du?
Min ´89 525:a gick 40 000mil innan toppen sa upp sig och jag blev tvungen att skrota den! Använde alltid mineral olja, castrol gtx3 hette den tror jag. Fick rådet av en gammal BMW mek i min födelsestad Motala, passar dom motorerna sa han, aldrig ett fel på motorn innan topphaveriet. Nu har jag en 528 e39 och nu ska jag ha helsyntet säger han, passar dom motorerna säger han och jag lyssnar!

m20b25 är utvecklad och konstruerad för att köras på mineral olja så han har nog rätt, meken altså.

Man får byta oftare med mineral men oljan är ju billigare också.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Eller så läste meken aldrig kemi på universitetsnivå :)

__
Bilblogg:
Länk
Nej, men jag har gjort det och jag kan nog ändå ta ett råd från en kille som har mekat med BMW sen 60-talet och då skaffat sig en viss erfarenhet från verkliheten!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det fungerar tyvärr inte så... Ingen motor konstrueras för att köras på någon viss typ av olja. Jag har skrivit otaliga inlägg om hur olja är uppbyggd och vad som skiljer en mineralolja från olika typer av syntetolja med mera. JohanB på forumet har skrivit ännu fler, jag föreslår att du läser igenom lite av de inläggen.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Få oljor slår Biltemas 5w40 helsyntet när det gäller prisvärdhet. Vettigt klassad och vettigt pris. Mitt val nästa gång det ska bytas olja.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hej igen ... Jag menar att så länge man kör en vanlig bil med normal-
motoreffekt under sa 300hk och normala temperaturer så spelar det ingen -
roll. Alla oljor tar slut för eller senare så byt olja i tid så behöver du inte-
köpa den dyraste. Läste en spalt om en Ford tanus som gått 17000mil -
på samma olja.
har haft motorras på min M5a det berodde inte på oljan utan på -
lagerhalvorna som inte sitta still.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En delsyntet Mobil super S 10w-40 är utmärkt för din -88, en mycket bra olja som fungerar i alla lägen ,som dessutom är BMWgodkänd upp till -98 årmodeller.

///MVH Hasso
Länk
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Tackar för alla svar!

Mu
616
Mustang

540iat -94
Men vill du få den att ticka mindre bör du kanske se över ventilspelet eftersom du har mekaniska lyftare...
Visa användare
72
MrBlack
E28 M5 87:a
E30 325Im Turbo 88:a
E30 336 Im 88:a
E34 525-24v 93:a
Kan inte säga imot att helsyntetisk olja har bättre smörjegenskaper än mineraloljans, syntetisk olja är starkar och löser upp sot i motorn som bildats under åren med mineraloljan. Syntetolja är därför bättre på nyare bilar. Så om du har otur så kan syntetoljan ta med sig sot och täppa till lager, oljepump osv. Ska du byta till syntetolja så byt olja och filter väldigt ofta tills oljan inte är kolsvart efter 500 mil kanske redan efter 100mil första gångerna. Rasade själv min 525a från 92 som tidigare körts på mineralolja när jag byte till syntet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jannemix, det spelar faktiskt stor roll. Den största skillnaden mellan mineral och syntetolja är inte smörjegenskaperna, utan oljans interna nedbrytning.

Kort och gott kan man sammanfatta det hela så här:

En olja består av en basolja och div olika additivpaket som syftar till att påverka basoljans egenskaper i en önskad riktning. En basolja kan vara, mineralbaserad eller syntetisk. En syntetisk basolja kan i sin tur antingen vara en polyalfaolefinolja (PAO), EHVI/VHVI, ester eller silikonbaserad. (vi struntar i att gå in på annat än PAO, då det är den vanligaste syntetoljetypen).

En PAO är en olja som är tillverkad av kolväteföreningar som raffineras till de allra kortaste kolvätemolekylerna (HC) och som sedan slås ihop till HC-kedjor av exakt önskad längd. Samtliga HC kedjor i en sådan olja är lika långa, vilket inte är fallet med en mineralbaserad olja, där längden på HC kedjorna varierar kraftigt. Som resultat av detta får en PAO exakt de egenskaper man vill ha när man tillverkar den vilket minskar behovet av additivpaket. Dessutom behåller en PAO sina egenskaper mycket längre eftersom den inbördes balansen mellan korta och långa HC kedjor inte förändras i takt med att olja åldras i motorn. Detta eftersom alla HC kedjor är lika långa och slits jämnt. En PAO är dessutom betydligt stabilare mot oljeförbrukning eftersom det inte finns några lättavdustade (läs korta) HC-kedjor.

PAO har dessutom ett brett viskositetsområde, vilket minskar behovet av additivpaket i oljan. Tillsatta additivpaket slits ner i motorn i takt med att oljan åldras och kan både orsaka föroreningar och viskositetsförändringar i oljan.

En syntetisk olja har dessutom lägre kallviskositet, vilket gör att oljan lättare kan pumpas runt i motorn när motorn startas kall på morgonen och lämnar dessutom kvar en starkare oljefilm efter att motorn har stängts av. Vilket minskar slitaget på motorn.

__
Bilblogg:
Länk
fa
4
falcony
530 -88
haha den va rolig att valvolines synpower olja skulle ha en tysande effekt skoj med humor :D

finns bara en bil som e värd å köra å det e bmw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.