|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Ja som rubriken lyder så tänkte jag vaxa min 540 inför vintern. Förra våren gjorde jag en Ditec lackförsegling på den för c:a 6000 sek. Sedan kom tjuven och repade sönder M-spoilern (och tog dimmljusen) vilket resulterade i nylack. I skrivande stund har jag dessutom fått "fågelbadet", motorhuv, baklucka, höger framdörr, vänster bakdörr samt bakre delen av trösklarna utbytta/ omlackerade pga. Rost!!!! Dock så skall även höger bakdörr bytas i nästa vecka. Jag trodde att jag skulle klara mig från rost men icke. Nåväl, nu är inte mycket av Ditec behandlingen kvar och jag tänker inte kasta mer pengar i sjön på att komplettera upp de nylackerade delarna med ännu ett nytt Ditec skydd. Varför? Enkelt, jag tycker inte det höll måttet kontra vad det kostade eller resultatet efter bara ett par månader..... Till frågan:) 1. Vad skall jag använda för vax? Finns det ngt vax som klarar avfettning bättre eller försvinner vaxet på ngr tvättar om man använder det? Anledningen är att jag på vinter använder ok:s naturavfettning upp till midjan på bilen vid behov, aldrig ngt starkare. 2. Behöver jag/ bör jag använda ngn "deep cleaner" för att avlägsna oxidation/smuts på bilen innan jag lägger på ngt vax? Finns det ngn risk med det nylackerade delarna tar skada av vax, iså fall hur länge bör jag vänta innan jag ger mig på det? Och slutligen......vilken polermaskin rekommenderas för jobbet :) Tacksam för tips, råd etc. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Om detta varit ett förs ärende tror jag att komplitering av lackskydd ingår från frs bolaget. Annars så behöver du inte tänka på något speciellt då det ommålade garanterat är ungnshärdat så det är ingen panik. Ang maskin, så skippa roterande om du inte även har en oscillerande, dvs en sån med dubbla trissor, finns att köpa på biltema, cohlsson, rusta osv.. Köp till bättre trissor och produkter du gillar. Här är en liten guide om hur det kan gå till Länk MVH/ |
|
|
NiclasO: Tack för länken. Nej, Bmw ställer inte upp på att betala ny Ditec behandling på de utbytta delarna, tyvärr. Tyvärr kanske inte är riktigt rätt ordval då jag ändå tycker att Ditec-behandling är klart överreklammerad. Nu har jag en bra orsak till att få ordning bilen så den blir snygg igen, utan polerrosor här och där... Mer tips är välkommet:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
NiclasO: Förresten har du rätt i att om det hade varit ett försäkringsärende så hade försäkringsbolaget ställt upp på ombehandling av den reparerade/omlackerade delen, men som sagt Bmw gör det INTE! Ännu än sak som är oerhört svagt av Bmw........ Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Nylackade ytor skall du inte waxa de första 3 mån då alla lösningsmedel måste avdunsta ordentligt ur lacken först (enl han på Bmw som fixade rosten på min bil) | |
|
Har du dessutom haft bilen hos bmw:s skade verkstad i Bollmora så kan du gott vänta med vaxningen till du blivit klar med alla reklammationer på deras sunkigt utförda jobb! Jag kommer ALLDRIG att lämna en bil dit igen! , då betalar jag heldre ev reparation själv privat till ngn som vet vad dom gör. Ps: Ta det försiktigt med högtryckstvätt om du vill behålla klarlacken på ev kompletteringslackade ytor! |
|
|
Jag brukar rekomendera min kunder att, som Hewi skrev, vänta i 3 månader innan man lackbehandlar! Man kan tvätta bilen normalt direkt efter lack! Men inte sätta dit en "försegling"! Nylackat måste "lufta ur" ett tag! MVH Penzel "Det går till sig!" Gammalt lackerarordspråk! |
|
|
De allra flesta lackverkstäder ungnsbakar sin lack så mkt att det inte är några probs at lägga lackskydd, spediellt inte att bara vaxa. Då vax lagret om lägger sig inte är stakt nog att stänga in de lösningsmedel som ev är kvar. Men det är klart att det inte skadar att vänta.. Sen ang dåliga jobb är der normalt vad man får på garanti eller förs ärenden tyvärr. MVH/ |
|
|
Hewi: Nej, jag har inte haft den hos skadeverkstaden i Bollmora (Tack och lov, verkar det som på din beskrivning...). Hmmmm....jag får fråga verkstaden för säkerhetsskull men å andra sidan så kan jag lika gärna vänta med vaxningen ett tag. Hur är det med vaxning kontra naturavfettning? Bör jag göra ngn "deep clean" för att få bort Ditec behandlingen innan jag lägger på vaxet? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ja du bör köra med en rubbing/cleaner innan, dock skadar ju inte ditec skyddet som ligger, men har du gamla polerrepor under skyddet så är det en bra idé. Rekomenderar metoden i guiden som tilvägagångssätt. Vänta du med skyddet, det skadar ju inte lacken att köra ovaxat om du inte gör något extra ordinärt med den, även om det igentligen kvittar om du lägger ett vanligt vax:) MVH/ |
|
|
NicklasO: Ja, då väntar jag ett tag med vaxningen. Ngn som kan rekommendera ett riktigt bra vax som håller? Likadant med rubber/cleaning? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag lackade också om vissa delar av e39:an, men han som utförde lackjobbet sade att det var ok att lackbehanlda bilen 1-2 veckor efter lack, beroende på hur varmt det är. Jag både vaxade och lackbehanlade bilen i helgen, drygt en månad efter lack. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.


