|
|
|
|---|---|
|
Skall byta kupefläkten på min mors bil. Har en beg fläkt som skall i. Har läst mig till att det är mycket svårt att få i den nya fläkten. Fabriksnya fläktar skall visst levereras med skovelhjulen av för att sedan monteras när själva motorn är monterad på sin plats. Någon som kan klargöra hur skovlarna sitter fast. Vågar inte bruka för mkt våld. Fläkten som jag har nu beg demonterade jag på skroten genom att förstöra en hel del av donatorbilen. Är lite orolig för hur det skall gå. Tänkte även passa på att smörja lagrena i fläkten om man kommer åt dem när skovlarna är av. Så sitter du inne med tips, svara så fort du kan. Operationen kommer att genomföras imorgon. -Phil | |
|
Så nu är bytet gjort. Har legat och gosat med M50n några timmar. Kan ju säga att jag upplever fläktbytet svårare än ett motorbyte. Började med att jag dödade en avdragare som jag behövde till vindrutetorkarna. Köpte en annan men var tvungen att modifiera denna så den skulle kunna fungera. När torkarna är borta så är det bara att montera bort plastkåpan under dem. Monterade bort den löstagbara biten bakom motorn samt lossade kabelstammen från torpeten lite och drog den ur vägen. När man väl ser fläkthuset bör man lossa torkarmekanismen och flytta undan den lite. Trycka in den en bit till höger. Seden lossar man lämpligen alla plåtclips man ser, samt plastskruven mitt på fläkt trumman. Vajern som går mellan halvorna bör tas bort, lossas lämpligen bara på höger sida med clipset. Jag lossade givetvis i båda ändarna. Sedan så sliter man sönder och krossar alla plastdetaljer man kommer åt samt tappar lite clips plastflisor osv. Nu är motorn synlig, man lossar den genom att snäppa av metallspännet som går över motorn samt de två kablarna. Sedan sliter man ut motorn ur sitt lilla hål, krossar ena eller båda skovelhjulen. Så vid det här laget insåg jag att det var helt omöjligt att montera in den nya motorn med skovlarna på. Smörjer skovlarnas axel intlill navet från båda sidor. Använder en universalavdragare samt vrider och drar av skovlarna. Torkar av all ÖL från skovlarna och axlarna när de är lösa. Sen är det bara att trycka ner en skovel i hålet, smörja axel och nav med tex diskmedel och trycka och vrida axeln tills hjulet sitter på motorn i fläkttrumman. Skovel nr två sätts också på på liknande sätt. Jag var tyvärr tvungen att smörja med fett för att få på den då jag var tvungen att vrida på axeln med det andra skovelhjulet och var därför tvungen att minska friktionen till ett minimum för skovel 2 (för att skovel 1 inte bara skulle snurra på axeln. Nu i efterhand inser jag att det kanske hade varit smartast att göra rent axlarna och naven riktigt ordentligt och ev slipat/borrat upp naven lite och sedan bara satt allt på plats och låst med ngt starkt lim. Att sätta tillbaka de krossade plastbitarna på ett sätt som säkrar fortsatt funktion kräver sin man, helst skall man även skita i att sätta tillbaka lite olika clips som man ändå skulle tappa i processen. Nu fungerar den nya fläkten fint. Går den sönder igen, då får den vina skrika skorra bäst den vill. Att jag aldrig kommer byta igen det är en sak som är säker. Jag har ingen aning om hur det är tänkt att man skall montera sönder fläkthuset, ännu mindre kan jag tänka mig hur man med mänskliga händer skall återmondera de pyttesmå metalspännena i bakkant av fläkthuset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.