|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Händelseförlopp Batteriet urladdat pga att bilen stått ett tag -kopplar loss polerna laddar batteriet. -dags att ta bort laddaren sätta på polerna igen. -polerna på, bilen larmar blinkar med blinkersarna ingen tuta. -jaaaha ok stänger huven, går till förardörren sticker i nyckel låser öppnar.....INTE Så nu är batteriet urladdat igen kommer inte in i bilfan, dedlock känns det som. Funkar inte att lyfta handtag och pumpa. Kommer in i bagaget... är ju ingen stor hjälp. Inget annat larm monterat, bara BMW orginal. Så ni som vet hur man kommer in i bilen utan att förstöra den får gärna maila eller powerposta mig. -Phil | |
| Du vet att "lyfta handtaget-tricket" ska utföras på passagerardörren, va? På förardörren funkar det inte! | |
|
oooooook Har för mig att det funkat för mig på förardörren, kan ju vara som jag minns fel. Tror jag testade passagerardörren också, blir osäker nu. Det funkar inte om bilen deadlockat? Då hjälper väl inte all världens pumpande. Hoppas Hoppas att jag missat att testa på pass dörren. -Phil |
|
|
Deadlock = vrida förbi det normala låsläget? Isf vrider du ju bara tillbaka med nyckeln innan nödöppningen osv. Denna spärr är avsedd att försvåra ingrepp utan nyckel osv. Alla bilar med elektrisk manövrering av låsen har en eller annan form av nödöppningsfunktion, skandal vore det ju annars, ett batteri kan ju t.ex tvärdö osv. Sätten att öppna varierar dock, vanligast är att hålla upp handtag osv och vrida förbi normala upplåsningsläget. Det går oftast trögt, funktionen används sällan osv men det går, iaf på alla jag hört talas om. FP |
|
| Har E39 också en nödlösning för förardörren? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Finns heta tips här: Länk MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Koppla ett batteri till bagagebelysningen som går direkt till batteriet då kan du öppna med nycel ,så gjorde jag. |
|
|
Om du är lite smidig av dig och inte alltför klaustrofobisk så går det att krypa under bilen, under motorn, sträcka upp handen och lägga på lite ström direkt på batteriet, detta förutsätter väl iof att du inte har batteriet under sätet. Funkade på min E34 i alla fall. Lycka till! |
|
|
På t.ex E39 m.fl bör man vara riktigt försiktig med att koppla in yttre strömkälla på t.ex lamphållare i skuffen eller på andra ställen. Lampan matas inte från batteriet direkt utan från bilens ljusmodul, via halvledare (mosfet). Om man kommer in i skuffen så når man ju iofs även batteriet på E39 men det kan ju finnas andra bilmodeller. Nästan alla funktioner i nyare bilar styrs från ljusmodul ellera andra liknande styrmoduler. Notera att det nästan inte existerar vanliga till/från brytare längre, endast momentana tryckknappar för de flesta funktioner. FP |
|
| Pluspolen på startmotorn går fint att komma åt underifrån på 99 bilar av 100. | |
|
Vilken bil är det du inte kommer in i e34 eller e39? |
|
|
Kolla rubriken...;-) |
|
|
Gjorde ett tappert försök med att nå låspinnarna från bagaget = negativt resultat. Försökte pump öppna pass dörren = negativt resultat, krasade lite ?!? Av dessa resultat så drar jag slutsatsen att jag deadlockade bilen som jag alltid gör (pundarna skall kravla genom glassplitter) Bra tips på bmwe34.net Några funderingar: Skall en deadlockad bil gå att låsa upp när den är strömlös, tycker att den inte borde det? Hur funkar orginallarmet, varför gjorde bilen som den gjorde? Varför tutade inte bilen? Jag har också tänkt tanken med att ge den ström igen, via startmotorn. Går det via bagagerumslampan vore det skönt. Undrar om larmet går igen, skall inte bilen sluta blinka/larma efter en stund? 15 min eller ngt sådant? Tackar för alla bra tipsen!! Kanske blir ett nytt inbrottsförsök imorgon. Återkommer med resultat. -Phil |
|
|
Bilen ska självklart gå att låsa upp från deadlock! Deadlock innebär bara att det inte går att låsa upp medelst de INVÄNDIGA låsknapparna, utifrån går det fint! Angående tutan - originallarmet på min e34 tutar inte heller, det bara blinkar, och det står ingenting i instruktionsboken om att det ska tuta. |
|
|
>Enor bilen går inte att låsa upp alls nu när den är strömlös. Vad är det för mening med ett larm då? Bilen står och blinkar lite... -Phil |
|
|
Startmotorn är ett bra ställe, funkade för mig när jag hade glömt parkeringsljuset på. FAF |
|
|
Skulle skicka ett inlägg blev fel Kolla mitt Kl 23 01 |
|
|
Nu är jag inne! Kopplade ström på bagagerumsbelysningen efter bra tips. Var ganska segt, centrallåset orkade bara låsa upp höger bakdörr. Vet faktiskt inte om det kanske bara är blinkreläet som hängt sig eller bilen faktiskt larmar. Laddade batteriet startade bilen men blinkade fortfarande. Startade och stängde av flertalet ggr, låste låste upp flertalet ggr. Ingen skillnad. Enda gången den slutade blinka var när jag lekte med varningsblinkers knappen. Sen när jag drog igång bilen igen så blinkade den likt förbannat. Säkrings/reläboxen som sitter framför ordinarie säkringsbox, är den till larmet? Testade att ta ur säkringen samt reläet i den utan att det påverkade blinkningen. Det enda som fungerade var att ta ur blinkreläet. Var sitter larm grejerna? Den som vet hur man stänger av orginallarmet får gärna skicka ett powerpost. Hur som helst, var riktigt skönt att i alla fall komma in i bilen och kunna flytta och köra den. TACK för alla bra tipsen! -Phil |
|
|
Philip Att varningsblinkern ligger på när du får ström är nog riktigt. Har själv upplevt detta när jag kopplat loss batteriet på vår E36.När man kopplar på batteriet igen så blinkar alla 4.Släckes endast när du trycker på varningsblinkers till och från,sedan funkar det. Har även läst av felkoder i larmet.Ska tydligen vara så. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Grattis förresten...... It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Har ni inte ett nyckelhål i dörren? Jag tror många misstar sig att det är "deadlock" utifrån bara för att de mekaniska låsen är oanvända och har kärvat ihop. Ni som tänker prova att koppla ström på startmotorn, tänk på att det är lätt att komma åt manöverstiftet på startmotorn. D.v.s det är ingen höjdare att ha framvagnen på pallbockar och krypa under och dra igång startmotorn om man har en växel i... AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.