AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.218

Annonstexter som verkligen retar gallfeber

Sida 6 av 9
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Även om jag inte gillar annonser med namn som "BMW" så har jag förståelse ibland på grund av egen erfarenhet! Hade en bill till salu, med bilder och synligt reg nr, jag använde min riktiga namn som råkar vara just Abdul! Inte ett pers ringde! Tog bort annonsen på Blocket, satte in samma annons igen denna gång med det namn som jag kallas, nämligen Abbe! Nu ringde en hel del folk, den första som tittade på bilen köpte den!

När man läser vissa inlägg så tolkar jag det som att bara för att man heter Abdul så har man automatiskt något att dölja, eller så kan man inte sköta sin bil på rätt sätt! Har namnet så stor betydelse egentligen? Man köper väl inte säljaren utan säljarens vara, eller?

M3 E30Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Abbe, som jag uppfattat det så är det oftast människor av utländsk härkomst som bedriver hobbyhandel med bilar. Jag kanske har fel, men det är min erfarenhet både då jag sålt och köpt. När jag sålt har jag blivit otroligt kränkt av spekulanter med utländsk härkomst, men aldrig av någon med svensk bakgrund.

Så jag kan villigt erkänna att jag drar mig för att ringa på en bil som säljs av Abdul. Förutfattad mening? Mer byggt på egna erfarenheter, tråkigt att det är så. Varför det blivit så här vet jag inte, men en sak är att det är två olika handelskulturer som möts. En svenne vågar knappt pruta utan att rodna medans en svensk med utländsk härkomst kan med och idiotförklara en för att man inte accepterar deras prisförslag.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Skulle aldrig ringa på en annons utan fullt namn utskrivet, eller där telefonnumret inte matchar namnet vid sökning. Visserligen föredrar jag mailkontakt, enklare och effektivare, skulle antagligen inte ens bry mig om en annons där det stod "lånad mail", "seriösa ringer", "kollar inte mailen" etc...

Dålig svenska, STORA BOKSTÄVER och uppenbara lögner "full utrustad" går också bort. Begagnatbilsmarknaden är så stor att man som köpare kan kosta på sig att vara kräsen som FAN. Särskilt om lågt pris inte är prio ett.

Wilhelm Svenselius
Abbe,

det är inte så konstigt att man undrar varför man inte skriver ut sitt riktiga namn tycker jag. Om man inte kan vara öppen med det som man ändå får reda på om man intresserar sig med bilen vad döljs mer?

Sedan tycker jag det är en smula komiskt/patetiskt att namnge sig själv som "passat" eller "vinterdäck"...vart vill man komma? Själv skrattar jag åt det, men undviker att höra av mig till den typen av annonser.

fredde 7
Jag tillhör dem som inte ringer på annonser som "BMW" "Hassan" "bilförmedlingen""Importdirekt" mm satt in.
Det kan säkert vara så att ngn av dessa bilar är ok, men statistiken talar emot så varför lägga tid på de annonserna?

Sätter man inte ut sitt riktiga namn blir jag också skeptisk.
Likaså tycker jag att man kan maila om man har frågor, men inte mer en ett mail. Är man fortfarande intresserad så ringer man och förklarar att man är intresserad. Blir rätt så tråkigt med folk som bara mailar och undrar en massa skit.

Likaså ogillar jag folk som inte sätter ut ngt pris. Känns som de inte vill sälja bilen om de inte kan totallura ngn stackare.
Såg en annons som det stod högsbjudande som pris. Dock hade han skrivit nypris:399000kr, biler var typ 8 år gammal
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det jag ville ha sagt med mitt förra inlägg var att det är så enkelt att "luras", genom att skriva Abbe så fick jag genast gensvar på min annons, och det tar ett tag innan man hör att jag inte är Svensk när man pratar med mig (annat är det när jagskriver!). Sen att det blir kultur krok är jag full medveten om och håller med att en del beter sig riktigt illa, även mot mig! Men att svensken inte kan pruta och skäms för det, det stämmer då verkligen inte! Förra året vid den här tiden hade jag vår förra bil till salu, av tio som kontaktade mig var det nio som var svensk och en som var invandrare, en av dessa harar prutade ingenting då han insåg att vi inte skulle kunna komma överens, de andra ville pruta mellan 20-40 tusen och samtliga var svenkar! Man kan alltid säga nej när folk prutar!

Jag själv ringer i första han på annonser med angivet namn.
simon_en, för mig handlade inte om att inte vara öppen, mer att få folk att bortse från mitt namn, ett försäljnings trick helt enkelt, få folk att ringa mig och bilda sig en uppfatning då och inte genom att se mitt namn, jag tror att det är så fler som är seriösa tänker. Men självklart är en hel del oseriösa och döljer sitt namn! Och att det är patetisk och komiskt att kalla sig själv "passat" och sånt håller jag fullständigt med om!

M3 E30Länk
Vr
40
Vrs
BMW 325i 1992.
Jag sätter alltid ut mitt riktiga namn i annonserna. Angående rasism, så skall musslorna (och då syftar jag inte på damlaget från Skåne) enbart hålla tyst om den saken. Musslorna är till största delen grova rasister. Har haft att göra med ohederliga svenskar. Men musslorna tar definitivt priset som barbarer. Abbe, du är ju lika ohederlig som dom du klankar på som sätter ut sitt namn som bilnamnet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vrs, håller inte med om att Abbe är ohederlig, bara att han anpassar sig efter rådande läge. Ungefär lika ohederligt som om jag skulle kalla mig Robban istället för Robert, Abbe är ju en kortform/smeknamn för Abdul
Vr
40
Vrs
BMW 325i 1992.
Robert och Robban är inte jämförbart med Abdul och Abbe. Hans syfte var att dölja sitt riktiga namn.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vrs, jag har kallats för Abbe i 15 år! dessutom syntes reg numret på bilderna, min hem nr stod i annonserna, så man inte direkt säga att jag försökte dölja min identitet! Det är betydligt fler som känner mig som Abbe än de som känner mig som Abdul! T.o.m mina föräldrar har börjat kalla mig för Abbe!

Föstår verkligen inte vad som är ohederligt? Jag ljug inte om bilen skick eller historia!

M3 E30Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om jag varit Abbe hade jag gjort likadant, ser absolut inget fel i det. Beträffande det här med att inte uppge sitt namn utan att kalla sig "navkapsel", Volvo, "kombi" och liknande tror jag delvis beror på en trend. Många tittar hur andra gör och gör likadant. Utan att fundera över varför.

Sven Svensson ska sälja sin Volvo 240, kollar hur andra gjort och döljer reg.plåtarna, kallar sig 240 och har "lånad Mail" Sven har även förstått av det han kan läsa på Blocket att om man är seriös så mailar man inte, därför lägger han för säkerhets skull till "seriösa ringer". Sven är en försiktig general, så han kryddar med "svarar inte på mail.

Han vill ju inte gärna ge ut sitt nummer till mobiltelefonen han har från datafirman där han jobbar, så han slänger in frugans oreggade kontantkortsnummer där hugade spekulanter kan höra av sig.

Också gör nästa Svenne likadant, och nästa...och nästa.
Robert Lundberg

Robert helt korrekt angående oreggat kontantkort,

Om jag själv skulle sälja bilen så skulle jag skaffa ett kontantkort då jag inte kan ha folllk ringandes på firmamobilen, då den går varm hela tiden jag kan tex sitta i 2 timmar med ett problem, väldigt irriterande att det tutar i luren hela tiden.

När jag köper kontantkortet så går jag inte igenom processen att regga kortet enbart för att sälja bilen.

Att jag är ärlig märker man när man kommer och tittar på bilen, folk hetsar upp sig för ingenting.

Allting kan inte synka vad är nästa steg?
skall hemadress , skonummer, regnummer, hemtelefon och kontantkort och abonnemang stå på en och samma person för att man inte skall räknas som oärlig?

Man hetsade inte upp sig över att det endast stod telefonnumer i gula tidningen, varför hetsa upp sig över liknande saker i annons på blocket?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det var bara ett exempel Helge...
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som är problemet är att många hobby handlare med minst sagt rymligt samvete döljer sig bakom namn som "bmw" och med oreggade kontantkort. Dessa handlare importerar all möjlig skit, ljuger så det står härliga till och fuskar så mycket med skatter som det bara går. Det är dessa personer vi ogillar, inte Abbe som råkar använda sitt smeknamn i bilannonsen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är den här typen av "handlare" som man blir irriterad över: Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
FredricF
Angående "trenden" att dölja regnummer:
Om jag skall köpa bil så skulle jag nog kolla regnummer med VV, om inte annat så för att kolla att det säljaren säger är sant. Det är tydligt att många här på forumet tänker likadant.

Så, ringer jag då upp och frågar? Om säljaren lämnar ut regnummret så kan man fråga sig varför det var dolt i annonsen. Om inte så kommer man ju ändå att se det när man tittar på bilen (OM man tittar på den, vill säga). Om jag inte kan få regnumret innan jag åker och ser på bilen betyder det för säljarens del att affären kommer att ta längre tid eftersom jag måste ta mig nånstans där jag kan surfa till VV innan jag bestämmer mig.
Att kolla telefonnumret på eniro.se är nästan lika självklart.

Är det inte rent av ganska fånigt att inte sätta ut regnumret?

Kanske kan det förefalla motiverat om man har en dyr lyxbil som baltmaffian gärna vill lägga beslag på men sagda maffia kan säkert hitta dom regnummer dom behöver ändå. Har man en dyr bil måste man ändå ha den säkert förvarad.
F.ö. behöver "baltmaffian" bara komma och kolla på bilen för att få all information om var den finns.

I datorsammanhang talar man om "security by obscurity" och med det menar man att man försöker öka sin säkerhet genom att göra det svårare att komma åt information som ändå är tillgänglig. Problemet är att det ger en ökad "känsla" av säkerhet men i praktiken ingen ökad säkerhet alls.

Min slutsats att om man döljer regnummret så har man inte riktigt tänkt igenom situationen (kanske följer "trenden"). Faran ligger i att man _tror_ att man skyddat sig.

/Fredric
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Jag hittade en skum annons idag: Länk
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Vad är det som är skumt med annonsen ovan?

Och vad är det för en gul klisterlapp mitt på hastighetsmätaren?

"Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW"
Länk "uppvisande av likvida medel"...???!!! Hur ska det gå till?? Ska man ha med sig kontanter? Ett kontoutdrag går att fakea för den som absolut vill...hur gör man? Låter trångsynt spontant och att det skrämmer bort spekulanter då köpprocessen försvåras...

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Den fräckisen har justerat skyltarna, det var danska plåtar på den svarta 320d tidigare idag.....

Jodu simon, jag känner ej för att ha mig med 349k, eller en guldtacka bara för att jag ska kolla på en bil....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.