|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Robert, "Varför skulle jag vara oseriös om jag mailar?" Det menar jag absolut inte heller. Håller med om att man ev. missar man en del spekulanter som inte vill ringa. Själva tar jag som sagt gärna emot mail men jag kan se massa anledningar till att vissa inte gör det. -Man har ingen dator/mailadress -Man klarar inte av att hantera en dator -Man kan vara bortrest -Man kan av andra skäl inte kolla sin mail varje dag -Man är dålig på att formulera sig i skrift -Man är bra på att prata och sälja om man får chansen. -Man gillar inte brevväxling Robert, ta till exempel vår diskussion som nu pågått flera dagar, hade vi ring till varandra hade vi kunna ta en diskussion på 30-45 minuter för att troligtvis komma fram till att vi båda gärna svarar på mail men att jag kan förstå dem som inte vill ha mail och att vi tycker helt olika. Jag döljer själv inte regnummer i annonsen då jag tror det är en nackdel om man inget har att dölja men jag kan förstå dem som gör det av tex rädsla för stöld och dylikt. |
|
|
Jösses Tallviking, den var ej dålig.... orkar man läsa det där mer än en gång, lär man skaffa sig ett ordentligare jobb.... Denna gillade jag skarpt, ej för att den var krånglig att läsa, utan för att den var bra.... Länk Mail är ej oseriöst. Bra att ta första kontakten med mail, ett telefonsamtal är mer uttömmande så att säga..... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
"BILEN ÄR SOM NY!!..SV-SÅLD.....1 ÄGG..." haha. Ja vad säger man? |
|
|
Nitrious: Håller med. Den var faktiskt ganska bra. Lite lagom ironisk men ändå inte "oseriös" Ärlighet och saklighet är bäst i en bilannons För nyare bilar bör man bara presentera fakta om bilen men lite älder som denna är det helt ok att även nämna kända problem tycker jag. |
|
|
om den är ny och har en massa problem skulle jag vilja kalla det för ett dåligt köp?! En rolig annons har ett plus, speciellt om den presenterar all fakta.... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
BjörnB Jag kan också köpa en del av argumenten till varför man inte vill ha mail, men jag är helt övertygad om att många bara hakar på en trend. Och varför skulle man vara oseriös för att man ställer en fråga via mail? Ofta kan det vara en kompletteringsfråga, exempelvis om den finns kvar, hur långt den gått eller hur mycket som begärs. Visst har vår diskussion pågått i flera dagar, men det är lite av poängen med ett diskussionsforum och inte riktigt jämförbart. Att dölja reg,nr har jag också en viss förståelse för, om man är rädd, osäker, har en exklusiv bil eller något att dölja. Men en medelsvensson med en V70 som döljer numret tror jag många gånger gör det bara för att andra gör det. Jag menar, Baltmaffian kommer knappast att hemsöka honom för att han äger en V70 från 98 med 34.000 mil på mätaren. Däremot är ett visat reg,nr en väldigt fin service till eventuella spekulanter. De kan själva snabbt göra en koll på bilen, se om den finns kvar, antal ägare, hur länge nuvarande ägt den, kreditspärr osv.. |
|
|
Vill först klargöra att jag inte tycker man är oseriös för att man föredrar att maila. Jag avråder inte heller folk från att maila i mina annonser. "Maila inte, seriösa ringer" kan nog betyda att inga ska maila och endast seriösa ska ringa. Och oseriösa ska inte höra av sig överhuvudtaget. Andra menar nog att om man är riktigt intresserad får man ta sig besväret att ringa och tycker man det är för omständigt att ringa är man således inte tillräckligt intresserad. "Maila inte, seriösa ringer" ökar knappast chansen att objektet ska bli sålt men känner man sig säker på att få sålt ändå kan man kanske kosta på sig den begränsningen. Lika så att täcka över skylten. Även om jag själv aldrig gjort det heller. Vad jag däremot gjort är att skriva "xx.xxx kr fast pris". Även denna skrivning reducerar troligtvis antalet spekulanter en hel del men i det fallet handlade det om en bil jag inte var speciellt angelägen om att sälja. |
|
|
AC (behöver fyllas) Lite småirriterande och jag anser att man bör utgå från att ac:n är kass om det står så. En annan sak jag inte fattat är; pris 40.000, vid byte 45.000. En bil kan väl helt plötsligt inte bli mer värd än vad eventuell bytare värderar sin ifrån? Är det "handlare" som kör detta? |
|
|
Kontant pris: 40.000 Vid byte: 45.000 Kan vara så enkelt att säljaren helst vill ha kontanter och värdet på bilen ligger nånstans mittemellan. "BMW M3 V8, finns det bättre?" |
|
FredricF |
Lite "off topic" men jag har lite färsk, egeninsamlad, statistik om bilförsäljning i den nedre prisregionen: Sålde nyss en bil, svärfars gamla Scorpio 2.9i automat 89a . Jag satte ut ett lågt pris (tycker jag) och fick 4 telefonsamtal på lika många timmar och ett mejl. Alla frågade efter precis det som står i annonsen. Annonsen hade en bild och nästan alla frågade vilken färg den hade. I princip inga frågor om nåt som inte stod i annonsen. man får nog leva med det men enligt min statistik är ca 25% som ringer riktiga "idioter" (inte i medicinsk mening kanske men ni fattar....). En snubbe ringde och skambjöd på bilen (halva utsatta priset) osett. Han kunde gå upp till 3/4 av utsatt pris. Sedan vill han jag skulle leverera bilen dan därpå till nån OK-station i Spånga eller nåt där affären skulle göras upp. Han ville jag skulle hålla bilen för honom. Jag sa att om nån kommer och ger med än vad du vill ge så får han köpa bilen och jag håller den inte. Gubben ringde ca 10 gånger under eftermiddan och frågade saker (typ: är det kamrem eller kamkedja) och ville pruta och övertyga mig om att hålla bilen. Till slut slutade jag svara. På kvällen kom en annan kille, tittade på bilen, prutade lite och köpte den. När "idioten" sedan ringde och jag sade att bilen var såld blev han skogstokig, hävdade att jag lovat honom bilen och började kalla mig en massa saker, jag påpekade att han inte ville betala för bilen och la på i örat på honom (det kändes sååå skönt ;-). Jag var riktigt glad att jag inte behövde sälja bilen till "idioten" för det hade med 100% sannolikhet blivit krångel och mera prutande när han väl fick se bilen. Jag tycker det var mycket underligt att han verkade så gärna vilja ha bilen men inte betala och inte kunde tänka sig att resa för att titta på den. Visserligen sa han att han inte hade någon bil men de flesta känner väl nån med bil eller kan ordna det på nåt sätt. Mejlet såg jag för övrigt inte förrän bilen var såld så jag gissar att telefon är i alla fall snabbare än mejl i de flesta fall. /Fredric |
|
Såg den här Länk Racingkattar + sportavgas = + 30 Hk, jo tjena... Sen kan man väl undra varför man inte plockar ut kassarna ur baksätet, men dom kanske ingår.. Annars kan det nog vara en trevlig kärra |
|
|
Jag stör mig sällan på dåligt utformade annonser. Tycker Johan(Autopower) summerar det ganska klockrent: "... ju sämre annons desto större chans att göra ett klipp...." Faktum är att Johan hade en trevlig 330iM touring som skulle passat mig ganska bra, men det går inte att det riktiga klippet av en så erfaren säljare. Johan har ett gott rykte, välformulerade annonser och tilltalande bilder. Då blir bilen såld på ett eller annat sätt. Förstå mig rätt, jag tycker inte Johan begär oskäliga priser, tvärtom. Som jag förstått det är handlar det ärliga fina bilar till rimliga priser. Men som sagt dom riktiga klippet gör man på de bristfälliga annonserna. |
|
|
"Men som sagt dom riktiga klippet gör man på de bristfälliga annonserna." Kanske, fast det kan lika gärna vara trasigt stöldgods! Handlar man på en sådan annons så måste man veta exakt vad man köper. |
|
|
Visst men man köper ganska sällan en bil osedd. Bilar bör kollas upp noggrannt oavsett hur annonsen ser ut. |
|
|
FredricF, I ditt fall så tror jag den jobbiga spekulanten helt enkelt inte förstått hur man gör affärer. Någonstans har han fått för sig att det är på det sättet man prutar och gör en bra affär. Jag känner igen mönstret och jag är precis som du, jag säljer hellre till någon som kan bete sig, även om det betyder något lägre pris. Några tusenlappar extra för att göra affärer med en idiot är inte värt det. |
|
lob |
Förutom det faktum att den är avställd så är det inte kul med alla stavfel och särskrivningar [LÄNK] Vad innebär en lösbar drag krock. Jätte fin, bisiktad. Är man dålig på språket kan man ju alltid be nån korrläsa innan man skickar in annonsen Länk |
FredricF |
Ursäkta mig men en 740iAL med Alpina inredning, sänkt med dubbla rutor, solfilm på bakrutorna med elrullgardiner, sportkattar och fjärrstyrd baklucka..... Känns inte bilden lite, eh... kluven. Liksom. /Fredric |
|
Vad mycket dumheter det finns.... Denna bil lär bli svårsåld..... Länk "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Men priset var väl bra. Kan vara ett fynd, men det gäller nog att kolla om den är betald och att det är ägaren som säljer den o.s.v ;) |
|
lob |
Om allt är ok är det ett klipp. Ibland hamnar folk i situationer när de måste sälja av av olika anledningar. Då kan priset bli lågt och det gäller att kunna göra en snabb affär. Har en kompis som lever på att sälja återtagna leasingbilar. Det lever han väldigt gott på. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.